Bankrekening ten onrechte consulteren

sigurros
Topic Starter

Bankrekening ten onrechte consulteren

#1 , 07 aug 2011 09:36

Nadat mijn vriend en ik een woning hebben gekocht, heb ik mijn rekeningen overgeplaatst naar de bank waar onze lening is afgesloten.
Nu is het zo dat zijn vader daar ook werkt (bedrijfsfinanciën).

Gisteren ben ik te weten gekomen dat hij mijn rekeningen consulteert. Hij heeft hiervoor absoluut geen volmacht en ik vind het geen prettig idee dat hij dit zomaar doet.
Opnieuw van bank wisselen zie ik niet zo zitten, dit betekent opnieuw alle domicilies overzetten, opnieuw mijn werkgever een nieuw rekeningnummer te bezorgen, ....

Ik wil niet nog meer problemen veroorzaken dan er momenteel zijn, dus zou ik gewoon naar de bank willen gaan en vragen dat ze hem de toegang tot mijn rekeningen blokkeren.
Voor ik echter naar de bank stap vroeg ik me af of dit überhaupt wel mogelijk is. Indien niet, wat kan ik dan wel doen? Ik heb helaas geen bewijs op papier, enkel een verspreking van hun kant dat dit dus is voorgevallen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 07 aug 2011 15:42

dat zal misschien wel verschillen in de diverse banken , maar het moet mogelijk zijn dat de stand en de verrichtingen van uw rekening alleen zijn na te zien door uw thuiskantoor ( en enkele centrale diensten) Op die manier moet het kunnen dat uw schoonvader niet meer uw rekening kan controleren. Vraag die beperking in uw eigen kantoor te regelen. Zo'n situatie verklaart wel veel over de beroepsernst van hem.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

lucgescheiden

#3 , 07 aug 2011 16:04

Wellicht heeft u vader een papier moeten ondertekenen bij zijn werkgever inzake privacy.
Hij zal dus nooit of te nimmer zijn kennis inzake uw bankrekening privé kunnen misbruiken.
Handige documenten voor Personenrecht

Reclame

sigurros
Topic Starter

#4 , 07 aug 2011 16:32

@Luc, ze weten schijnbaar wel erg veel van mijn rekening, dus volgens mij kan het gewoon. Hij kan misschien niks van informatie misbruiken, maar het zint mij niet dat hij zomaar mijn rekening kan consulteren zonder daarvoor een volmacht te hebben.

@wanton: bedankt! Ik ga morgen meteen naar het bankkantoor hier en ga het navragen om dit zo snel mogelijk in orde te brengen.

Lightning

#5 , 07 aug 2011 16:38

Klacht indienen bij het hoofdkantoor... Meen hier ooit het verhaal gelezen te hebben (kan het niet meer terugvinden) van een bankbediende voor dezelfde feiten ontslagen werd.

sigurros
Topic Starter

#6 , 13 aug 2011 14:11

Bedankt Lightning, maar wegens de zeer slechte verhouding momenteel tussen mij enerzijds en zijn familie anderzijds denk ik niet dat het zo'n goed idee is om ervoor te zorgen dat hij ontslagen wordt (of een andere sanctie). Ik wil de situatie niet erger maken dan deze nu al is.
Het enige dat voor mij belangrijk is, is dat ik mijn financiële privacy heb. Ik heb daarom trouwens ook een rekening afgesloten bij een andere bankinstelling. Zodra mijn bankkaart binnen is zet ik al mijn gegevens over, zo heb ik tenminste 100% zekerheid dat het niet nog eens voorvalt.

Terug naar “Bank & Beurs”