factuur electrabel

hilde
Topic Starter

factuur electrabel

#1 , 05 mar 2008 16:34

ik word nog steeds achtervolgd door een openstaande electrabelfactuur van 1999. De gerechtsdeurwaarder zei dat het aan mij is om te bewijzen dat ik wel betaald heb. Het probleem is dat ik rekeninguittreksels maar 5 jaar bewaar en dus niets kan bewijzen. Ik heb in de afgelopen 8 jaar nooit een brief of aanmaning gekregen van electrabel, zij kunnen dus ook niet bewijzen dat ze mij opgeroepen hebben tot betaling. Kan daar een rechtszaak van komen of is deze betaling reeds verjaard?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah

#2 , 05 mar 2008 21:21

Ik kan u niet verderhelpen met de vraag of Electrabel dat geld nog kan opeisen ... hopelijk helpt een jurist u verder.

Wel is het zo dat u bij uw bank ongetwijfeld nog oudere rekeningoverzichten terug kunt opvragen. De bank zal voor dit opzoekwerk wel een bedrag aanrekenen ... zoiets is zeker op te vragen bij hun tarieven.

Persoonlijk heb ik van facturen en uittreksels nog niets weggegooid ... ik heb natuurlijk nog maar sinds een jaar of 12 facturen en rekeningen. Ik heb al gehoord dat je eigenlijk alles minstens 10 jaar moet bijhouden, maar ik weet niet wat wettelijk is.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

j.demoor

#3 , 07 mar 2008 10:25

“Art.2262bis.§ 1. Alle persoonlijke rechtsvorderingen verjaren door verloop van tien jaar...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

‘Artikel 2272, tweede lid, van het Burgerlijk Wetboek schendt de artikelen 10 en 11 van de Grondwet niet in zoverre zij uitsluitend van toepassing is op rechtsvorderingen voor de levering van ‘koopwaren’ en niet op rechtsvorderingen voor de levering van diensten‘(Grondwettelijk Hof nr.88/2007,20 juni 2007).

Ik ga ervan uit dat de Electrabelfactuur uitsluitend levering van diensten,zoals stroom,betrof,zodat niet de korte verjaringstermijn uit art.2272 maar wel de algemene verjaringstermijn uit art.2262bis van toepassing is.

“Art.1315.Hij die de uitvoering van een verbintenis vordert, moet het bestaan daarvan bewijzen.Omgekeerd moet hij die beweert bevrijd te zijn, het bewijs leveren van de betaling of van het feit dat het tenietgaan van zijn verbintenis heeft teweeggebracht.”(B.W.).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Reclame

Terug naar “Andere”