aanspraklijkheid bij verkoop auto particulier

triplle
Topic Starter

aanspraklijkheid bij verkoop auto particulier

#1 , 18 jan 2008 18:07

hoi ,ik heb een paar maanden geleden mijn auto particulier verkocht ,twee weken nadien krijg ik een aangetekent schrijven van de koper dat hij zijn geld terug eist wegens een verborgen gebrek ,het ging nammelijk om het feit dat een dragend deel van de auto :het subframe gelast was en dat zoiets verboden is ,ik zelf had de auto een jaar en twee maanden ervoor gekocht bij een handelaar ,heb er zelf nooit een ongeval mee gehad ,het gebrek is door mij nooit opgemerkt geweest en ook op de auto keuring niet ,want ik heb de auto laten keuren voorverkoop ,ik zelf kan niet terug naar de handelaar wegens 1jaar en 2maanden dat hij al in mijn bezit is ,ik zelf vind het heel spijtig dat zoiets gebeurt is ,maar kan ik er iets aan doen ?ben ik dan verantwoordelijk ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jonas Helaut

#2 , 19 jan 2008 17:50

U bent enkel aansprakelijk indien U het gebrek kende of behoorde te kennen. De bewijslast hieromtrent ligt bij de koper. Indien U niet wenst in te gaan op het verzoek van de koper zou ik het voormelde schriftelijk en aangetekend bevestigen.

j.demoor

#3 , 20 jan 2008 10:44

Voor een niet-consumentenkoop geldt : “Art.1641.De verkoper is gehouden tot vrijwaring voor de verborgen gebreken van de verkochte zaak, die deze ongeschikt maken tot het gebruik waartoe men ze bestemt, of die dit gebruik zodanig verminderen dat de koper, indien hij de gebreken gekend had, de zaak niet of slechts voor een mindere prijs zou hebben gekocht.Art.1643.Hij moet instaan voor de verborgen gebreken, zelfs wanneer hij die niet gekend heeft, tenzij hij in dat geval bedongen heeft dat hij tot geen vrijwaring zal zijn gehouden.”(Burgerlijk Wetboek).

Ik ga ervan uit dat u niet bedongen hebt dat u tot geen vrijwaring was gehouden in geval van verborgen gebreken die u niet gekend had,zodat u ook daarvoor tot vrijwaring gehouden bent.

Op uw beurt beschikt u over eenzelfde vordering tegen uw verkoper.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Reclame

Terug naar “Andere”