Vlucht vertraagd. Recht op compensatie?

csk8799
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Vlucht vertraagd. Recht op compensatie?

#1 , 22 mar 2016 11:41

Op 15 maart moest ik van Las Vegas naar Schiphol vliegen met een overstap in London Gatwick; met British Airways. In Vegas is onze vlucht vertraagd met anderhalf uur omdat het computersysteem down was en het heeft een tijd geduurd voor dit in orde gebracht kon worden. Normaal moest ik een aansluitende vlucht halen in Gatwick maar het was in Vegas al duidelijk dat ik deze niet zou halen en ze hebben mij daar omgeboekt naar een andere vlucht. Die vlucht vertrok normaal 4,5u later dan de oorspronkelijke vlucht maar door die systeemcrash van 's ochtends had ook die vlucht nog eens 30min vertraging. Ik ben uiteindelijk dus meer dan 5 uur later op mijn bestemming aangekomen.

Kan ik hiervoor een compensatie aanvragen? En zo ja, hoe begin ik hieraan?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 22 mar 2016 13:12

U energie die je eraan wil besteden, zal tevergeefs zijn. Heb je door die vertraging schade geleden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Didymus

#3 , 22 mar 2016 13:34

De Europese regels zeggen daar nochtans duidelijk iets anders over (mits voldaan is aan een aantal voorwaarden). Zo moet de luchtvaartmaatschappij aantonen dat er sprake was van "buitengewone omstandigheden" als ze niet willen vergoeden. De bewijslast ligt bij hen, niet bij jou als passagier. http://europa.eu/youreurope/citizens/tr ... dex_nl.htm
"sowieso" schrijf je zo.

Reclame

LeenW

#4 , 22 mar 2016 13:36

Maar vertraging was in Vegas.. Welke nationaliteit had uw maatschappij?

Didymus

#5 , 22 mar 2016 14:08

Staat in de openingspost: British Airways met bestemming London-Gatwick. Valt dus onder de EU-regels.
"sowieso" schrijf je zo.

LeenW

#6 , 22 mar 2016 14:09

Klopt, even er over gelezen :)

csk8799
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 mar 2016 14:15

Kan ik bijvoorbeeld gebruik maken van een site als http://www.vlucht-vertraagd.be ? Dan hoef ik zelf in principe niets te regelen; krijg ik een vergoeding dan houden ze 25% in en als ik nergens recht op heb, moet ik niets betalen. Of is dat geen aanrader?

Didymus

#8 , 22 mar 2016 14:26

Dat kan je doen, ja. Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar inderdaad: no cure, no pay.
"sowieso" schrijf je zo.

Terug naar “Andere”