Na wat opzoekingswerk op het internet kom ik hier terecht.
Ik stel me heel wat vragen omtrent dit gedeeld farmaceutisch dossier. Bij een controleonderzoek bij mijn huisarts verneem ik dat ik aan mijn apotheker de toestemming had gegeven om mijn GFD te delen. Zij had min ID kaart nodig en zo kon ze dit vaststellen. Ik had hier nog nooit van gehoord. En heb zeker ook nooit die vraag gekregen van de apotheker.
Toen ben ik dit gaan navragen bij de apotheker en ..... die viel uit de lucht. Als antwoord werd er gezegd dat dit misschien in het ziekenhuis gebeurd is.
Maar ik heb al in geen 6 jaar een ziekenhuis opname gehad. In elk geval is deze toestemming nu geschrapt.
Ik kreeg wel als antwoord dat mijn gegevens geheim worden gehouden en dat dit enkel gebeurd als ik mijn ID kaart overmaak aan een apotheker.
Intussen heb ik hier wat opzoekingen omtrent gedaan en is dit nog maar in voege sedert 2014.
Ik heb dit nu ook gecontroleerd op de site: e-Healt concent, en ik merk dat mijn dossier werd geopend in februari 2014.
Hier wordt gebruik gemaakt van mijn gegevens waar ik geen toestemming heb gegeven.
Het ontrustend mij als klant en als patient. Want ik wil mijn medicatiegebruik prive houden.
Nu stel ik mij de vraag: hoe kan dit nu
Het gedeeld farmaceutisch dossier kan enkel met de toestemming van de klant. Maar hoe gebeurd deze toestemming? Kan iedere persoon die onze identiteitskaart nodig heeft dit zomaar wijzigen zonder dat wij hiervoor een handtekening plaatsen.
Intussen wordt het netwerk van zorgverleners steeds verder uitgebreid zodat uiteindelijk heel wat personen over onze medische gegevens kunnen beschikken. Van de dokters gaat het naar de apothekers. Binnenkort ook de kinesist, verpleging enz. Waar is onze privacy?
Ik vind dit heel verontrustend.