Pagina 1 van 1
Ongevraagd groot onderhoud aan auto
Geplaatst: 19 jun 2007 17:08
door doncky
Hallo,
Ik had mijn auto binnengedaan in de garage voor een herstelling aan het contactslot. Ik vroeg hen ook een offerte te maken voor alle kosten die aan de auto gemaakt zouden moeten gedaan worden, inclusief een groot onderhoud. Toen ze me de prijs van de offerte meldden, heb ik de offerte afgewezen en moesten ze enkel het contact repareren. Nu ik de wagen wil gaan ophalen blijken ze ook een groot onderhoud te hebben gedaan en weigeren ze de auto mee te geven zonder dat de volledige factuur is betaald.
Kan dit? Wie is op het moment dat de auto in de garage staat de eigenaar van de auto?
Geplaatst: 19 jun 2007 17:32
door YoeriS
Factuur protesteren is het eerste wat u moet doen,
heeft u een bewijs dat u enkel om het repareren van het contactslot vroeg? Voeg hiervan een kopie bij het protest.
van Lex
PROTESTEREN VAN EEN FACTUUR
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . (plaats en datum)
Aan . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
(naam en adres van handelaar of firma, ondernemingsnummer en eventueel RPR)
Geachte,
Betreft: factuur nr. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Met dit schrijven wens ik uw factuur met nr. . . . . . . . . . . . ., die ik ontving op . . . . . . . . . . (datum) in haar totaliteit te protesteren. Gelieve zo vlug mogelijk met mij contact op te nemen om dit probleem te bespreken.
Zonder volledig te zijn, kan ik alvast het volgende opmerken m.b.t. uw factuur of levering
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Dit aangetekend schrijven werd u gestuurd onder voorbehoud van alle rechten en zonder enige nadelige erkentenis.
Hoogachtend,
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
(Handtekening, naam en adres)
Stuur een kopie van uw brief eveneens per gewone post.
Re: Ongevraagd groot onderhoud aan auto
Geplaatst: 19 jun 2007 20:12
door Lex
Kan dit? Wie is op het moment dat de auto in de garage staat de eigenaar van de auto?
Dat noemen ze 'retentierecht'!
Geplaatst: 19 jun 2007 22:02
door koen999
als er hier niks van op papier staat vrees ik dat u toch aan het kortste eind zal trekken.
het is namelijk uw woord tegen dat van de garage
in het vervolg een herstellingsopdracht vragen zou ik zeggen
al gaan ze misschien raar opkijken want meestal gebeurt dat in vertrouwen
probeer contact op te nemen en de zaak in der minne te regelen, stel voor wat minder te betalen
Geplaatst: 19 jun 2007 22:06
door YoeriS
Juridisch gezien kan hij inderdaad aan het kortste eind trekken zonder bewijs, doch kan hij ook proberen om het over een andere boeg te gooien en proberen in te spelen op de klantenbinding. M.a.w. de garage duidelijk maken dat wanneer er geen toegeving wordt gedaan dat het de laatste keer is geweest dat hij daar nog zal binnenstappen.
Geplaatst: 20 jun 2007 13:53
door doncky
Bedankt voor de antwoorden.
Op papier staat er niets, alles gebeurde telefonisch. Het is dus inderdaad woord tegen woord.
Het probleem met het protesteren van de factuur is dat ze me niet met m'n wagen laten wegrijden zonder dat ik betaald heb, dus als ik betaald heb, vermoed ik niet dat ik nog veel zal terug zien.
Vandaar mijn vraag wie momenteel de eigenaar is van de wagen en of ik die gewoon wettelijk kan opeisen omdat het de mijne is, zonder eerst te moeten betalen. Als ik 'm zou mogen meenemen is het dan natuurlijk aan hen om de stappen te ondernemen om de overmatige factuur te laten betalen.
Ik vrees echter met de 'retentierecht' dat ik gewoon volle pot zal moeten betalen.
In een gesprek met hun bleek klantvriendelijkheid niet echt hun prioriteit en zonder dat ik er zelfs nog maar iets van zei wisten ze me ook al te melden dat ik gerust een een advokaat onder de arm mocht nemen, dat dit toch verloren moeite zou zijn...
Alleszins bedankt voor de hulp.
Geplaatst: 20 jun 2007 13:58
door YoeriS
Zij hebben inderdaad het retentierecht, bijgevolg zult u moeten kunnen hard maken dat u enkel om een reparatie vroeg, ofwel dient u het factuur te betalen vooraleer u de wagen terugkrijgt.
Ik weet niet of het om een concessiehouder gaat of een onafhankelijke garage, maar als het gaat om een offici?le garage van BMW/VW/... dan zou ik mijn beklag ook eerst eens doen bij de hoofdzetel, die zijn normaal wel gevoeliger aan klantenbinding.
Maar als het een onafhankelijke garage is die in alle merken doet, dan vrees ik ervoor dat er geen andere oplossing is dan de volledige factuur te betalen.
mvg
Geplaatst: 20 jun 2007 14:33
door doncky
Bedankt voor bijkomende tips. Het gaat inderdaad om een Mercedes concessiehouder, dus een brief aan de hoofdzetel zal inderdaad volgen.
Ik zal volgende zaken ondernemen in de hoop op nog enige gerechtigheid:
Ik ga de rekening betalen en de wagen ophalen, hierbij de protestering van de factuur overmaken met de vermelding dat ik genoodzaakt ben de factuur momenteel volledig te betalen wegens de nood aan mijn auto. Ook zal ik mijn en hun verklaring op papier zetten ter ondertekening. Heel dit boeltje stuur ik dan naar de hoofdzetel en VTB die mijn auto daar heeft gedropt (misschien ook testaankoop?), en wie weet....
Verder kan ik met dat protesteren van de factuur niets aanvangen vermoed ik?
Ik za hier allezins nog posten wat de resultaten van dit alles zijn.
Geplaatst: 20 jun 2007 14:36
door YoeriS
Welja, u zult de auto waarschijnlijk wel dringend nodig hebben dus veel opties heeft u niet.
Hoewel ik eerst een telefoontje zou plegen naar de hoofdzetel van mercedes en uw probleem uitleggen en vertellen dat u niet tevreden bent en vragen of zij hierin kunnen tussenkomen.