Garagehouder beschadigt wagen?
Geplaatst: 22 okt 2011 21:04
Mijn verhaal:
Mijn huidige wagen, Peugeot 307 SW benzine, dateert van 2004.
December 2010 vraag ik bij mijn garagehouder een prijsofferte voor een 5008.
Mijn oude wagen wordt geschat op 3000€
De prijs van de 5008 valt wat tegen, we zitten krap bij kas, de aankoop wordt een jaartje uitgesteld.
April 2011: panne, slepen wagen, kapotte krukassensor: 1 week garage, 600€ kosten
Mei 2011: panne, slepen wagen, kapot bobbijntje: 4 dagen garage, 240€ kosten
Augustus 2011: pinklicht kapot, kan een maand lang niet gemaakt worden, uiteindelijk hersteld: 260€
Meerdere keren werd voorzichtig gesuggereerd dat een nieuwe wagen toch wel veel zou oplossen....
De auto is nu toch wel veel kapot: we vinden het idd tijd worden voor een nieuwe!
De mankementen van het laatste jaar hangen ons wel wat de keel uit, dus we gaan ook eens ons licht opsteken bij citroën.
We testen de 5008 en de grand c4 Picasso.
Beide garagehouders zijn op de hoogte dat ook een ander merk wordt getest.
De voorkeur gaat naar de picasso, hij wordt gekocht op 31 augustus, levering: half december.
Ik ben zo idioot om begin september mijn garagehouder te zeggen dat ik een citroën kocht...
September 2011: ABS kapot, de wisselstukken zijn er niet, ik moet een maand zonder ABS rondrijden, wordt gemaakt op 4 oktober: 146€
Ruitersproeier kapot, wordt hersteld op 12 oktober: 50€
Eén (1) dag later: koppeling kapot: kostprijs geschat op 700€
Herstel duurt één week, als ik halverwege deze week toevallig langskom, zie ik dat mijn wagen wordt gebruikt om een grote aanhangwagen (type grote zeilboot) naar het nabijgelegen keuringcentrum te slepen... Ik heb een getuige.
Op dezelfde dag krijg ik een vervangwagen, mijn wagen zou pas twee dagen later gemaakt zijn.
Ofwel gebruikt men dus mijn wagen, met kapotte koppeling(!), om een grote aanhangwagen te slepen, ofwel stuurt men mij terug naar huis, hoewel mijn wagen gemaakt is. Ik weet niet welk van de twee de ergste optie is...
Op de dag dat afgesproken was dat de koppeling zou gemaakt zijn, wordt me gezegd dat ze idd gemaakt is, maar dat de wagen in panne staat op een openbare parking. Er zou een 'testritje' mee gemaakt zijn.
Ik ga kijken, en effectief, de wagen staat op de parking. Ik probeer met een reservesleutel: hij start niet.
Het is vrijdagavond, ik doe niets, alleen nadenken...
Zaterdagmorgen is de auto weg.
Het is me niet duidelijk wat het probleem is.
Mijn situatie:
- Waarde van mijn wagen (overnameprijs citroën garage: 2300€)
- Kosten voor deze wagen sinds begin september (aankoop nieuwe wagen): zeker: 900€, verwacht (incl vervangwagen): 1500-2000€
- Wat m.i. de garagist kan worden aangewreven:
- niet leveren van een dienst die normalerwijze van een garagist kan worden verwacht (een auto herstellen ipv aanhangwagens te slepen)
- misbruik van vertrouwen (mijn wagen is in het volste vertrouwen in zijn handen)
- oneigenlijk gebruik van mijn wagen
Een aangetekend schrijven richting Peugeot België is een feit
Test-Aankoop wordt gecontacteerd
Mijn vragen:
- Maak ik ook juridisch enige kans?
- Mag een garagist zomaar met mijn wagen op de openbare weg? Wat als hij snelheidsovertredingen begaat?
Ik kan niets zwart-op-wit bewijzen, in theorie kan het allemaal toeval zijn, maar het is me een beetje teveel v.h. goede.
Graag advies, alle suggesties welkom,
Veel dank,
(sorry voor de lange post, deels therapeutisch...)
Mijn huidige wagen, Peugeot 307 SW benzine, dateert van 2004.
December 2010 vraag ik bij mijn garagehouder een prijsofferte voor een 5008.
Mijn oude wagen wordt geschat op 3000€
De prijs van de 5008 valt wat tegen, we zitten krap bij kas, de aankoop wordt een jaartje uitgesteld.
April 2011: panne, slepen wagen, kapotte krukassensor: 1 week garage, 600€ kosten
Mei 2011: panne, slepen wagen, kapot bobbijntje: 4 dagen garage, 240€ kosten
Augustus 2011: pinklicht kapot, kan een maand lang niet gemaakt worden, uiteindelijk hersteld: 260€
Meerdere keren werd voorzichtig gesuggereerd dat een nieuwe wagen toch wel veel zou oplossen....
De auto is nu toch wel veel kapot: we vinden het idd tijd worden voor een nieuwe!
De mankementen van het laatste jaar hangen ons wel wat de keel uit, dus we gaan ook eens ons licht opsteken bij citroën.
We testen de 5008 en de grand c4 Picasso.
Beide garagehouders zijn op de hoogte dat ook een ander merk wordt getest.
De voorkeur gaat naar de picasso, hij wordt gekocht op 31 augustus, levering: half december.
Ik ben zo idioot om begin september mijn garagehouder te zeggen dat ik een citroën kocht...
September 2011: ABS kapot, de wisselstukken zijn er niet, ik moet een maand zonder ABS rondrijden, wordt gemaakt op 4 oktober: 146€
Ruitersproeier kapot, wordt hersteld op 12 oktober: 50€
Eén (1) dag later: koppeling kapot: kostprijs geschat op 700€
Herstel duurt één week, als ik halverwege deze week toevallig langskom, zie ik dat mijn wagen wordt gebruikt om een grote aanhangwagen (type grote zeilboot) naar het nabijgelegen keuringcentrum te slepen... Ik heb een getuige.
Op dezelfde dag krijg ik een vervangwagen, mijn wagen zou pas twee dagen later gemaakt zijn.
Ofwel gebruikt men dus mijn wagen, met kapotte koppeling(!), om een grote aanhangwagen te slepen, ofwel stuurt men mij terug naar huis, hoewel mijn wagen gemaakt is. Ik weet niet welk van de twee de ergste optie is...
Op de dag dat afgesproken was dat de koppeling zou gemaakt zijn, wordt me gezegd dat ze idd gemaakt is, maar dat de wagen in panne staat op een openbare parking. Er zou een 'testritje' mee gemaakt zijn.
Ik ga kijken, en effectief, de wagen staat op de parking. Ik probeer met een reservesleutel: hij start niet.
Het is vrijdagavond, ik doe niets, alleen nadenken...
Zaterdagmorgen is de auto weg.
Het is me niet duidelijk wat het probleem is.
Mijn situatie:
- Waarde van mijn wagen (overnameprijs citroën garage: 2300€)
- Kosten voor deze wagen sinds begin september (aankoop nieuwe wagen): zeker: 900€, verwacht (incl vervangwagen): 1500-2000€
- Wat m.i. de garagist kan worden aangewreven:
- niet leveren van een dienst die normalerwijze van een garagist kan worden verwacht (een auto herstellen ipv aanhangwagens te slepen)
- misbruik van vertrouwen (mijn wagen is in het volste vertrouwen in zijn handen)
- oneigenlijk gebruik van mijn wagen
Een aangetekend schrijven richting Peugeot België is een feit
Test-Aankoop wordt gecontacteerd
Mijn vragen:
- Maak ik ook juridisch enige kans?
- Mag een garagist zomaar met mijn wagen op de openbare weg? Wat als hij snelheidsovertredingen begaat?
Ik kan niets zwart-op-wit bewijzen, in theorie kan het allemaal toeval zijn, maar het is me een beetje teveel v.h. goede.
Graag advies, alle suggesties welkom,
Veel dank,
(sorry voor de lange post, deels therapeutisch...)