Pagina 1 van 2

ongewenst proximus abonnement

Geplaatst: 25 mei 2011 12:55
door jorick
hallo, op een of andere manier heeft er mij een verkoper van proximus opgelicht, hij vroeg of ik interesse had om 25 euro gratis te verkrijgen bij de volgende herlaadbeurt, en hij zei dat ik iets moest activeren, dus ik dacht dat ik dat wel kon vertrouwen, (hij kon het zo goed uitleggen). hij vroeg men gegevens enzo, maar nooit is er gesproken geweest over een abonnement, en hij terwijl hij sommige zaken doorstreepte in het contract zei hij nog van abonnement, niet van toepassing, en ik had dat getekend, nooit gedacht dat ik abonnement zou tekenen, nu krijg ik een factuur opgestuurd dat ik elke maand 25 euro moet betalen en dit 12 maanden lang, en nu doe ik misschien nog geen 10 euro op per maand, mijn vraag is dus wat ik hieraan kan doen, aangezien die vent mij in mijn ogen opgelicht heeft, heb ik geen zin om elke maand 25 euro te betalen, zonder ik ervan op de hoogte was, maar zo slim zijn ze wel dat als je u abonnement opzegt meer dan 100 euro moet betalen, iemand idee hoe ik dit kan oplossen??

Re: ongewenst proximus abonnement

Geplaatst: 25 mei 2011 13:32
door Veebee
En dat getekend document heb je nog hoop ik? Kleine lettertjes eerst nakijken alvorens stappen te ondernemen, hoewel ik je weinig kans geef
Je hebt dat document ook volledig nagelezen alvorens te tekenen veronderstel ik? :roll:

Re: ongewenst proximus abonnement

Geplaatst: 25 mei 2011 13:41
door Gebruiker21
Juridisch kan je dit (waarschijnlijk) niet oplossen, aangezien je getekend hebt. Het is inderdaad een vrij "vuile" manier van werken van operatoren om ergens in een winkel, waar je opvoorhand weet dat veel mensen niet de tijd zullen nemen een héél document te lezen, abonnementen aan te smeren.

De ombudsdienst telecommunicatie kan misschien tussenkomen als je daar duidelijk je verhaal doet en beklemtoont dat je misleid werd door de verkoper. Ook Test-Aankoop kan al eens helpen (zelfs het dreigen met je verhaal te doen bij Test-Aankoop heeft al eens effect).

In het vervolg: de verkoper vriendelijk zeggen dat je geen GSM hebt. Een vriend van me heeft dit zelfs eens geantwoord aan zo'n verkoper die hem aansprak terwijl hij aan het bellen was met zijn GSM. Ik kwam niet meer bij van het lachen... ;-)

Re: ongewenst proximus abonnement

Geplaatst: 25 mei 2011 13:45
door Lightning
...contract uitdoen of de verbrekingsvergoeding betalen. Indien u bereid bent om het contract uit te doen is er een KLEINE kans om een goedkopere formule te onderhandelen. Ombudsdienst telecommunicatie en test-aankoop zullen NIETS voor u doen.
Overigens lijkt het mij dat u een contract "F*v*r*t* 50" getekend hebt voor 24 maanden, waarvoor u de eerste 12 maanden een promo krijgt van 25 euro. Dat is dan die 25 euro die u 12 maanden gratis krijgt ;).

Re: ongewenst proximus abonnement

Geplaatst: 25 mei 2011 13:54
door jorick
http://customer.proximus.be/nl/Reload/R ... -reload_NL" onclick="window.open(this.href);return false;

het gaat om deze actie, terwijl die verkoper gewoon vermeld had dat ik 25 euro gratis kreeg bij de volgende herlaadbeurt ...
wat zou er gebeuren indien ik niet zou betalen?

Re: ongewenst proximus abonnement

Geplaatst: 25 mei 2011 14:05
door Fore
Ik heb 2 jaar geleden hetzelfde gehad:

http://www.juridischforum.be/forum/view ... 12&t=17822" onclick="window.open(this.href);return false;

Blijkbaar hebben ze het nog niet afgeleerd.

Re: ongewenst proximus abonnement

Geplaatst: 25 mei 2011 14:06
door Gebruiker21
Als u de juiste omstandigheden waarin u getekend hebt vermeld (en wat de verkoper u verteld heeft), zal de ombudsdienst zeker en vast iets voor u doen. Misleiding / bedrieglijke verkoop wordt vrij ernstig genomen.

Was er geen bedenkingstermijn van toepassing? Even nakijken in het contract dat je getekend hebt.

Re: ongewenst proximus abonnement

Geplaatst: 25 mei 2011 16:24
door jorick
probleem is ook, dat is al een maand ofzo aan de gang, ik had er geen weet van , tot ik plots thuis een factuur opgestuurd kreeg ...
en wat zouden ze doen moest ik nu eens niet betalen ?

Re: ongewenst proximus abonnement

Geplaatst: 25 mei 2011 16:33
door Lightning
Dan gaan ze u aanmaningen beginnen sturen en extra kosten aanrekenen. Vervolgens zullen ze u dagvaarden, waarbij u veroordeeld wordt. De uiteindelijk rekening zal gegarandeerd hoger oplopen dan de "slechts" 150 euro contractuele verbrekingsvergoeding.

Re: ongewenst proximus abonnement

Geplaatst: 25 mei 2011 16:41
door Gebruiker21
Niet betalen is inderdaad niet aan te raden. Ik zou de zaak naar de ombudsdienst telecommunicatie sturen. Lees ook het andere draadje eens dat hier vermeld werd, en lees het advies van de moderator daar.

Re: ongewenst proximus abonnement

Geplaatst: 25 mei 2011 18:35
door Lightning
De ombudsdienst telecommunicatie zal NIETS doen in deze zaak zolang TS niet kan aantonen dat hij zelf reeds de nodige stappen heeft genomen om tot een overeenkomst te komen (en daarin niet geslaagd is).
De Ombudsdienst is een laatste toevlucht. Aangezien deze dienst niet tot doel heeft om de plaats van de klantendienst van de telecomoperatoren in te nemen, kan hij alleen optreden als een klant geen bevredigende oplossing heeft kunnen bereiken naar aanleiding van zijn contacten met zijn telecomaanbieder.
...
Klachten zijn slechts ontvankelijk wanneer de klager aantoont dat hij voorafgaandelijk reeds bij de betrokken telecommunicatie-ondernemingen stappen heeft ondernomen.
...en om van misleiding of bedrieglijke verkoop te kunnen spreken moet TS nog wel kunnen aantonen dat de verkoper hem iets anders heeft verkocht dan waarvoor hij heeft getekend.

Re: ongewenst proximus abonnement

Geplaatst: 25 mei 2011 18:44
door jorick
alsk ik kijk naar "document ter bevestiging van het contract" staat er niets aangeduid bij "ik verklaar en verklaar met een kruisje", kan het zijn dat hij dit expres gedaan heeft om achteraf gewoon de kruisjes zelf in te vullen... uit de hoop dat ik mijn exemplaar zou weggooien? als ik het contract nog eens goed nakijk zie ik wel degelijk dat hij bij de aanwijzingen van een abonnement weinig of onduidelijk een streepje gezet heeft. iemand die het contract eens zou willen bekijken? om me eventueel wat te helpen, alvast bedankt ( ik kan het doorsturen via mail)

Re: ongewenst proximus abonnement

Geplaatst: 26 mei 2011 08:58
door Gebruiker21
Zoals Lightning aanhaalt: heb je al contact opgenomen met het bedrijf in kwestie om uw ongenoegen uit de drukken? Misschien doen ze wel een "commerciële geste" en zeggen ze kosteloos uw abonnement op. Een ontevreden klant die zijn ongenoegen uit bij vrienden en kenissen, kost hen meer dan zo'n contractje, dus als ze merken dat je spraakzaam en overtuigend genoeg bent, kan dit al eens helpen. Dit is dus stap één.

Als dat niets uithaalt: stap twee: uw verhaal doen bij de ombudsdienst. Laat je niet ontmoedigen door sommige reactie hier. De ombudsdienst weet goed genoeg welke praktijken sommige providers hanteren en treedt er weldegelijk tegen op (ik spreek uit ervaring).

Re: ongewenst proximus abonnement

Geplaatst: 22 nov 2013 22:04
door medewerker proximus
Beste proximus klanten

Ik ben een medewerker van proximus geworden sinds 20 Juli. Ik werk op outbound. Ten eerste wil ik mijn excuses aanbieden aan iedereen wiens contract ik met zes maanden heb verlengd, zeggende tijdens het gesprek dat er geen verplichten tegenover stonden.
Ik ben één van de medewerkers die de klanten opbelde en hen vertelde dat ze voor hun vertrouwen in proximus 'geheel vrijblijvend' een korting van 3 of 5 euro konden genieten gedurende 12 maanden. Vergis u niet: ik dacht (misschien naief van mij) dat het geheel vrijblijvend was en er geen verplichtingen tegenover stonden. Ook gebruikte ik de redenering dat de korting logisch was omdat de prijzen op de telecomunicatiemarkt aan het dalen waren en dat de korting daar een logisch gevolg was.

Mijn oprechte excuses. Ik heb meerdere malen gevraagd of er geen contract achter zat en mijn baas vertelde mij altijd dat ze steeds van operator konden veranderen. Ik geloofde hem.

Blijkbaar gaat het om een contractverlenging. Nu ik teweten ben gekomen dat het contract verlengd wordt ben ik bij iemand ten rade gegaan. Die vertelde me dat wanneer je voor de zes maanden van provider verandert je de korting die je gedurende de vorige maanden hebt genoten moet terugbetalen. Echter het gaat om een collega medeweker die ik zelf ook niet geloof.

Worst-case-scenario is dat wanneer je bijvoorbeeld na vier maanden van operator verandert omdat je daar een beter aanbod hebt dat beter bij je verbruik past, dat je de abonnementskosten van twee maanden nog moet betalen en daarbovenop de korting die je gedurende de vier maanden hebt genoten moet bijbetalen.

Stel je verandert van operator na de zes maanden. Worst-case scenario is dan dat je wanneer je bijvoorbeeld na 11 maanden overstapt van provider, je de korting die je gedurende de 11 maanden hebt genoten moet terugbetalen.

Nogmaals mijn oprechte excuses. Mijn vertrouwen in mijn baas is volledig verloren, waardoor ik in eerste instantie ga proberen om me te laten ontslaan en in tweede instantie zelf ontslag neem.

Ik deed dit ter goeder trouw en had helemaal geen kwaad willen verrichten. Ik vind dat klanten moeten weten waarvoor ze intekenen. Vervolgens is het hun plicht na te gaan wat de verbrekingsvergoeding is wanneer ze over gaan naar een andere provider.

Zo ook was er een campagne genaamd Belgacom 11+. Volgens de team coach kon je 1 maand genieten van de voetbalzender en vervolgens kon je opzeggen wanneer je wenstte. Echter heb ik van een klant aan de telefoon te horen gekregen dat je indien je niet binnen de gratis maand opzei, je verbonden was aan de zender gedurende 1 jaar. De zender kostte 10 euro per maand. Dat betekent wanneer je na de gratis maand het contract verbrak je maximaal 120 euro moest betalen. Geen klein bedrag voor een middenklasser.

Tot slot was er de campagne waarbij je na zes herlaadbeurten 20 euro gratis belkrediet kreeg. Of hier een contract aan vast zat weet ik maar ik vermoed van niet. Hier probeert men in te spelen op de psychologische afwijking die bij ieder van ons aanwezig is. Ik heb een cursus behavioral economics gehad. Men probeert in je hersenen te laten verankeren dat je 20 euro belkrediet kan krijgen waardoor je je belgedrag hier automatisch aan aanpast. Bovendien krijg je na elke herlaadbeurt een sms waarin stond dat je nog bijvoorbeeld drie keer moest herladen om van het gratis belkrediet te kunnen genieten. Je ziet al waar ik naartoe ga. Dit zorgt ervoor dat klanten op een snellere frequentie zullen herladen en zo wordt de 20 euro gratis belkrediet binnen één van de kortste keren terugverdient en verdient proximus er nog wat extra's bij.

Bij die campagne raadde ik iedere klant aan om het herlaadgedrag hier niet op aan te passen, dus hier ben ik wel eerlijk geweest en gaf ik de mensen raad?

Ik wil aan iedere klant wiens contract heb aangesmeerd nog maal mijn oprechte excuses aanbieden. Ik wist niet dat er verplichtingen aan verbonden waren maar ik had dat wel moeten weten.

Hoogachtend

Re: ongewenst proximus abonnement

Geplaatst: 23 nov 2013 22:55
door Oude Belg
Beste proximus klanten

Ik ben een medewerker van proximus geworden sinds 20 Juli. Ik werk op outbound.
Ik wil aan iedere klant wiens contract heb aangesmeerd nog maal mijn oprechte excuses aanbieden. Ik wist niet dat er verplichtingen aan verbonden waren maar ik had dat wel moeten weten.

Hoogachtend
Deze reactie verdient alle respect. Bedankt voor je eerlijkheid. Ik ga er ook van uit dat meerdere operatoren deze werkwijze hanteren.