Pagina 1 van 1

onterecht deurwaarder voor een rit van "de lijn"

Geplaatst: 22 sep 2009 18:33
door ellende
Vorig jaar in december nam mijn vriend de lijnbus voor 2 haltes. Hij moest iets van een 2 euro betalen en had 2 briefjes van 10 euro bij.
De chauffeur zei dat je gepast moest betalen en kon niet teruggeven.
dus schreef hij een overschrijvingsformulier met alle gegevens maar zonder ondertekening.
Hij is die overschrijving uit het oog verloren en na 2maand stuurde de lijn een aankondiging met dat we niet meer moesten betalen want dat er een aangetekende zending in aankomst is met het totale bedrag van die 2 euro + 75 euro boete. diezelfde dag nog heeft mijn vriend die 2 euro betaald nog voor die aangetekende zending aankwam.
(dus we hebben nog geen herinnering gekregen of zo)
2maand nadien kwam een brief van de gerechtsdeurwaarder dat we 300,...euro moeten betalen omdat hij een reiziger was zonder gepast geld. we hebben een brief teruggestuurd om te zeggen dat we het bedrag allang betaald hadden nog voor de aangetekende brief aankwam, en dat hij wel kon betalen want hij had 2briefkes bij van 10euro en op de site staat dat je mag betalen met een briefje van 10. 2maanden later stuurt die terug een brief met nog een hoger bedrag, we hebben direct diezelfde dag nog naar de lijn in hasselt (aan het station) geweest, daar wezen ze ons af en zeiden dat we binnen de maand moesten reageren...
(Maar meneer de deurwaarder mag wel pas 2 maanden later op zijn gemak terug schrijven!)
Toen gingen we naar da hoofdkantoor in hasselt en daar gaven ze ons het nummer van de klachtendienst van mechelen.
hiernaar hebben we direct een brief geschreven naar "de lijn mechelen"
voor een regeling te treffen en dat ze 3 weken tijd hadden om ons terug te antwoorden anders gingen we er vanuit dat het in orde was ... zonder antwoord.
3maanden later staat de deurwaarder voor ons deur (met onze brief aan de lijn) om alles op te schrijven om in beslag te nemen.
we hebben naar de lijn mechelen gebeld en zeiden dat we beter een mail moesten schrijven ipv een brief????!!!!!

wat hebben we nu verkeerd gedaan? mijn vriend had een briefje van 10 euro waarop die chauffeur had moeten op kunnen teruggeven en nu al die misere er nog bij, is dit geen discriminatie?
wij moeten na een maand reageren en zij mogen na enkele maanden wel pas reageren en dan nog door een deurwaarder, voelt de lijn zich te groot om zelf te reageren!!!!

Geplaatst: 22 sep 2009 18:43
door Franciscus
Als u met De Lijn rijdt worden ook de voorwaarden van De Lijn aanvaard.
Is daar een vonnis want anders kan de deurwaarder niet optreden om beslag te leggen --- bij beslag en dus alles opschrijven moet er wel een uitvoerbare titel zijn.
Ik heb dus een vermoeden dat u ook voor de rechtbank gedaagd zult zijn geweest.

In het ander geval treedt de deurwaarder op als incassobureau en NIET als gerechtsdeurwaarder.
PS dan kan hij ook geen kosten aanrekenen.
Ik raad u aan eens te bellen met een justitiehuis om te vragen waar je een gartis consult bij een advocaat kan krijgen als eerste advies

Geplaatst: 22 sep 2009 21:04
door Drone
http://www.delijn.be/vervoerbewijzen/ty ... PageId=365


Ten slotte kan het ook gebeuren dat u geen gepast geld bij zich hebt, of dat de chauffeur niet kan teruggeven. U mag bij de chauffeur betalen met een biljet van maximaal 10 euro of met een biljet waarvan de waarde ten hoogste het dubbele bedraagt van het te betalen bedrag. Als u niet gepast kunt betalen, vraagt u de chauffeur om de procedure ‘reiziger zonder gepast geld’ toe te passen. In dat geval moet u binnen de 14 dagen de ritprijs betalen. De chauffeur geeft u daarvoor een overschrijvingsformulier. Betaalt u niet op tijd, dan gelden de administratieve geldboetes.


verwijs de deurwaarder en de lijn maar naar dit en eis dat ze inbinden of dat u klacht zult indienen ;)

u kan zelfs als verweer indienen dat de bestuurder u niet voldoende heeft geinformeerd.

Geplaatst: 22 sep 2009 22:07
door Zjef
Hij is die overschrijving uit het oog verloren en na 2maand ... diezelfde dag nog heeft mijn vriend die 2 euro betaald

Geplaatst: 22 sep 2009 22:17
door Lex
Ten slotte kan het ook gebeuren dat u geen gepast geld bij zich hebt, of dat de chauffeur niet kan teruggeven. U mag bij de chauffeur betalen met een biljet van maximaal 10 euro of met een biljet waarvan de waarde ten hoogste het dubbele bedraagt van het te betalen bedrag. Als u niet gepast kunt betalen, vraagt u de chauffeur om de procedure ‘reiziger zonder gepast geld’ toe te passen. In dat geval moet u binnen de 14 dagen de ritprijs betalen. De chauffeur geeft u daarvoor een overschrijvingsformulier. Betaalt u niet op tijd, dan gelden de administratieve geldboetes.


verwijs de deurwaarder en de lijn maar naar dit en eis dat ze inbinden of dat u klacht zult indienen ;)

u kan zelfs als verweer indienen dat de bestuurder u niet voldoende heeft geinformeerd.
Onzin!...of dat de chauffeur niet kan teruggeven...volstaat om De Lijn vrij te pleiten!

Ellende...wat een naam, had moeten storten/overschrijven binnen de 14 dagen op de rekening van de Lijn.

vriend v ellen

Geplaatst: 23 sep 2009 14:13
door ellende
Hoi iedereen,
ik ben dus Ellen haar vriend...

Ik kan de gehele gang van zaken van de lijn en gerechtsdeurwaarder (effe de naamgewist, gr. lex) gewoon niet begrijpen..
Waarom mag elke reiziger van de lijn met 10Eu betalen? Alleen ik mag dat niet!!!!!!!!! dat is toch pure discriminatie!!!!!!!!!!
Ik heb al verschillende stappen ondernomen om regeling te bekomen en mijn versie van het gebeuren mee te delen aan de lijn..
Maar de lijn heeft geen 1X gereageerd op al mijn schrijven, noch op de mails die ik heb gestuurd!!!!! Toen wij naar het dienstloket hasselt station gingen werd er niet naar ons geluisterd, erger nog, verwees ze ons naar de deur!!! Waarop wij onmiddelijk naar de hoofdzetel v Limburg (tevens ook de hfdzetel v waar het feit zich voordeed) gingen Maar alles tevergeefs Daar kreeg ik een kaartje met de nummer v dienst adm boetes..Dat was alles!!! Ik heb alles uit goede wil proberen op te lossen en geen 1x reactie
Toen die deurwaarder hier was zei ik hem dat ik nog een brief gestuurd had naar de lijn om en regeling te treffen met ook mijn eis van binnen de 3weken te reageren Daarop liet hij een kopie zien van mijn schrijven
Dus de lijn krijgt mijn brieven wel maar speelt ze gewoon door zonder één reactie te geven !!!!

vervolg

Geplaatst: 23 sep 2009 14:22
door ellende
...en zei hij dat ik binnen de mnd had moeten reageren!!

IK vraag me nu af hoe de lijn kan eisen dat ik weet dat men gepast moet kunnen betalen en dus op de hoogte ben v d prijs als ik opstap???
Aan de halte stond dit nergens vermeld Evenmin op de bus!!!!!!!
En zij mogen me een bep tijd op leggen voor te reageren maar als ik dat doe word er niet eens op gereageerd!!
En de lijn heeft die deurwaarder aangesteld zonder een rechtzaak of dergelijk, zonder één herinnering.....Dat is toch ook buiten elke logica???
Nu komen ze nog voor het eind v d mnd hun vaag omschreven meubels ophalen....
Is er iemand die kan helpen met wat ik moet doen of alle tips en raad zijn welkom....
Ik denk een anget zenden maar met welke argumenten of hoe kan ik me best verwoorden?????
Alvast van harte dank iedereen ,want ik ben echt ten einde raad!!!!!


GroetjezzzzZZ

Geplaatst: 23 sep 2009 15:16
door Drone
zoals eerder werd gezegd, zonder een vonnis kan een deurwaarder GEEN beslag leggen op goederen, waarschijnlijk treed die deurwaarder op als incassobureau en de eerste regel met incasso's is NOOIT betalen aan incasso's.


de specialisen hier zullen u wel verder kunnen helpen ;)

wat ik wel al kan zeggen is, als de lijn blijft volharden in hun "mening", dien een klacht in bij een vrederechter, liever vandaag dan morgen, ( is gratis ) en ga voor een "verzoeningspoging" en breng naar de rechtbank dan een print van het geen ik poste en u overschrijvingsbewijs van die €2 en alle mails en brieven die u stuurde en waar de lijn nalate om op te antwoorde :)

Geplaatst: 23 sep 2009 15:31
door Vandebos
Zie onderschrift voor hoe correct op te treden met incasso's en deurwaarders. (Geen wapenvergunning nodig)

:D

Geplaatst: 23 sep 2009 15:32
door artemis
Ik kan je niet helpen maar ik had eens een tramchauffeur die een andere oplossing voorstelde..

Ik wou een rit van 1,60€ betalen met een briefje van 5€. In dat briefje was er echter een scheurtje (in het midden, tot in de helft) en de chauffeur weigerde dat te aanvaarden. Op mijn vraag hoe ik dan kon betalen antwoordde hij: "Vraag of iemand op de tram het briefje wil wisselen" :wink: En zo geschiedde....

Geplaatst: 23 sep 2009 16:04
door Vandebos
De tekst voor incassobureaus lijkt zeer populair... op amper 2 maanden tijd een kleine 350 maal afgehaald.

:) Nog eentje die zijn nut heeft.

vervolg....

Geplaatst: 20 okt 2009 23:50
door ellende
Nu is die gerechtsdrwdr niet gekomen op datum dat hij had meegedeeld Ik had hem ervoor nog gevraagd waarmee de lijn kon aantonen dat ik die procedure was gaan aanvragen en in zijn enigste reactie dat ik ooit heb gkregen stond dat de lijn van mening was dat ik wel terecht gebruik maakte van procedure.. Is dit een gegrond bewijs? Ik wou met 10euro betalen maar de chauffeur wou gwn niet terug geven!
Ik had die deurwrdr dus ook gewezen dat ik die kader met vetgedrukte tekst zoals u zei nergens kon terug vinden, evenmin een ingebrekenstelling
En dat ik dd geen uitleg of keuze heb voorgesteld gekregen vd chauffeur

Vandaag heb ik een laatste aanmaning in de bus gekregen (niet aangetekend of in 2voud opgesteld)
Met de eis dat ik voor 23/10 een afkorting van 450EUR moet betaald hebben Anders komt hij op mijn gehele inboedel en inkomen beslag leggen...Indien er goederen verdwenen zijn schakeld hij het parket in.

helppppp

Geplaatst: 20 okt 2009 23:52
door ellende
Kan hij dit allemaal ndat hij geen antwoord heeft gegeven op die bepalingen die u aanhaalde? En op de datum dat hij melde de goederen waarop hij beslag had gelegd zou komen op te halen, dit niet deed? Ik had hem wel verzocht om zonder die bepalingen te kunnen aanduiden en een gegrond bewijs van de lijn voor te leggen, mijn woning niet te betreden.

Maar er staat geen enkele uitleg over die zogezegde afkorting v 450Euro die betaald moet zijn voor 23/10 (alleen "er moet een afkorting.. betaald zijn" Maar niet letterlijk dat ik die moet betalen?!)
En hij heeft dit niet per aangetekend schrijven gedaan. Nu vermoed ik dat als ik reagereer hierop, dit dan een bewijs is dat ik zijn schrijven ontvangen heb...
Kan ik ook per brief schrijven omdat hij die datum zijn spullen niet kwam ophalen en niet kon antwoorden op mijn verzoeken de zaak voor mij afgehandeld is??
Ik vermoed dat hij gwn zijn onkosten probeert te halen bij mij met dreigende taal.. Heeft u miss raad? alvast een gemeende bedankt!! mvg

Re: vervolg....

Geplaatst: 21 okt 2009 00:57
door roharro
Nu is die gerechtsdrwdr niet gekomen op datum dat hij had meegedeeld Ik had hem ervoor nog gevraagd waarmee de lijn kon aantonen dat ik die procedure was gaan aanvragen en in zijn enigste reactie dat ik ooit heb gkregen stond dat de lijn van mening was dat ik wel terecht gebruik maakte van procedure.. Is dit een gegrond bewijs? Ik wou met 10euro betalen maar de chauffeur wou gwn niet terug geven!
Ik had die deurwrdr dus ook gewezen dat ik die kader met vetgedrukte tekst zoals u zei nergens kon terug vinden, evenmin een ingebrekenstelling
En dat ik dd geen uitleg of keuze heb voorgesteld gekregen vd chauffeur

Vandaag heb ik een laatste aanmaning in de bus gekregen (niet aangetekend of in 2voud opgesteld)
Met de eis dat ik voor 23/10 een afkorting van 450EUR moet betaald hebben Anders komt hij op mijn gehele inboedel en inkomen beslag leggen...Indien er goederen verdwenen zijn schakeld hij het parket in.
Ik maak hier uit op dat de deurwaarder reeds een inventaris is komen maken van de inboedel (anders kan hij niet weten of er iets verdwijnt...).
Hij moet toen toch naar een vonnis verwezen hebben? Anders is beslaglegging onmogelijk....Bent u zeker dat u niet bij verstek bent veroordeeld?

Geplaatst: 21 okt 2009 20:18
door Franciscus
Deze vraag staat er in een iets andere vorm 2maal op
gezien feit in december kan het perfect mogelijk zijn dat men nu in de laatste fase zit.

eventjes mijn licht opgestoken

Niet betalen op tram wegens
documentje wordt ingevuld geen vuiltje aan de lucht
je krijgt een overschrijvingsformulier
bij niet betalen binnen gesteld termijn
1ste aanmaning - 30 dagen
2de aanmaning 30 dagen
dan pas wordt het een fraude formulier
1ste maning - 30 dagen
2de maning
en in tegenstelling wat ik eerst geschreven heb - Hier is de bevoegde ambtenaar hoofd van dienst OOK bevoegd om bij dwangbevel onmiddellijk een deurwaarder te vorderen. Men moet NIET langs de rechtsbank is gelijk aan GAS ambtenaar gemeente die dat ook niet moet.

Dit soort regeling wordt buiten rechtbank geregeld gezien deze persoon bevoegd is.
Bent u tussen feit en brief verhuisd ZONDER gemeente adreswijziging door te geven??