Chargeback geweigerd

MrFeolan
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Chargeback geweigerd

#1 , 28 mei 2024 18:39

Beste,

Ik heb op 24 maart 2024 een chargeback betwisting ingediend voor ongeautoriseerde transacties waarbij geweld is gebruikt door een bende.

Het gaat om Bancontact transacties en MasterCard Debit (niet credit)

Pas vandaag heb ik een antwoord gekregen dat het grove nalatigheid is, wetende dat er agressie gebruikt werd tegen mij.

De groep maakte die transacties namelijk door mijn GSM, via Payconiq, het waren allemaal online bestellingen en NOOIT door mij geautoriseerd. Mij verzetten lijdde tot agressie en mij verdedigen tegen een grote groep kon ik niet.

Er is daar een PV van.

De reactie van de chargebackdienst:

Geachte heer,

Naar aanleiding van uw betwisting van transacties van 21 september 2023 tot 27 januari 2024, werd een dossier geopend.

Volgens ons Algemeen Regement dient u ons onverwijld op te hoogte te stellen als u onregelmatigheden vaststelt op uw rekeninguittreksels of op enige andere wijze kennis krijgt van verrichtingen op uw rekening die zonder uw toestemming zijn gebeurd. Wij stellen echter vast dat de eerste betwiste transactie dateert van september 2023 terwijl u pas een betwisting van transacties indient in maart 2024.

Volgens uw betwisting werd u afgeperst en waren deze personen in het bezit van foto's van uw bankkaart en uw GSM waardoor zij betalingen hebben kunnen doen via Payconiq. Als u zelf iets online wou bestellen moest u hen dat vragen en authenticeerden deze personen dan de betaling via uw Gsm. Volgens de oveeenkomst Beobank Online en Beobank Mobile zijn de middelen die aan u worden verstrekt om toegang te krijgen tot Betaalinstrumenten strikt persoonlijk. Zodra u het Betaalinstrument heeft ontvangen, bent u aansprakelijk voor alle (on)rechtstreekse schade in verband met het gebruik van dit Betaalinstrument door uzelf of door een derde. U dient alle nodige voorzorgsmaatregelen te nemen om de veiligheid van het Betaalinstrument te verzekeren. In geen geval mag u de beveiligingskenmerken van het Betaalinstrument (zoals de paswoorden, pincodes en door de Digipass gegenereerde codes) meedelen aan andere personen.
Het nalaten de nodige maatregelen te nemen om de geheimhouding van uw Bankinstrumenten te waarborgen, beschouwen wij als een grove nalatigheid van uw kant.

Wij betreuren het dat u zich in deze situatie bevindt, maar gezien het voorgaande, kunnen wij geen positief gevolg geven aan uw betwisting.

(Einde mail)

Het klopt inderdaad dat ik laattijdig een betwisting indiende, maar dat was buiten mijn controle.

Wat hij wel negeert is de agressie en de dwang die daarbij hoorde.

Ze wisten waar ik woonde en de agressie was er altijd. Nooit had ik toegang tot mijn GSM gekregen maar mocht wel kleine aankopen doen online onder de 15eur.

Mijn kaart wouden ze nooit omdat de risico dan hoger is voor hun.

Alle betwiste betalingen werden onder dwang en agressie verricht en waren ongeautoriseerde transacties en feitelijk diefstal.

Volgens de MasterCard en PSD2 regels heb ik toch recht op een terugbetaling?

Ik ben geen risico meer voor de bank want ik ben eindelijk veilig.

Wat is jullie mening?

LeenW

#2 , 28 mei 2024 18:45

Ik ga akkoord met de beslissing. Een half jaar na datum iets ondernemen, is echt te laat

MrFeolan
Topic Starter

#3 , 28 mei 2024 18:54

Ik ga akkoord met de beslissing. Een half jaar na datum iets ondernemen, is echt te laat
Volgens de regels heb je 13 maanden de tijd.

Reclame

MrFeolan
Topic Starter

#4 , 28 mei 2024 18:54

Maar je hebt waarschijnlijk gelijk. Zou ik mijn klacht en vraag tot herziening dan beter terugtrekken?

basejumper

#5 , 28 mei 2024 19:08

Je hebt wegens en willens misbruik laten duren gedurende meer dan 1 jaar. Je had perfect je bank kunnen contacteren en na dag 1 je rekening laten blokkeren. Dan was het verlies beperkt. Je kan onmogelijk verwachten dat jij afwist van het misbruik gedurende meer dan een jaar en bank pas dan vragen even de verliezen te betalen. Je klacht terugtrekken heeft geen waarde. Bank heeft dossier beslist dus je vraag terugtrekken heeft geen toegevoegde waarde. Strafrechtelijk wordt de klacht verder behandeld. Hopelijk werd je rekening niet als ‘mule ‘ gebruikt want dan komt ook jouw positie in vraag…
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

MrFeolan
Topic Starter

#6 , 28 mei 2024 19:39

Je hebt wegens en willens misbruik laten duren gedurende meer dan 1 jaar. Je had perfect je bank kunnen contacteren en na dag 1 je rekening laten blokkeren. Dan was het verlies beperkt. Je kan onmogelijk verwachten dat jij afwist van het misbruik gedurende meer dan een jaar en bank pas dann vragen even de verliezen te betalen. Je klacht terugtrekken heeft geen waarde. Bank heeft dossier beslist dus je vraag terugtrekken heeft geen toegevoegde waarde. Strafrechtelijk wordt de klacht verder behandeld. Hopelijk werd je rekening niet als ‘mule ‘ gebruikt want dan komt ook jouw positie in vraag…
Geen mule geweest, ik moest blijven werken of mijn expliciete fotos gingen naar mijn familie gestuurd worden en ging ik slagen krijgen (en ik kreeg die soms ook zomaar, om te tonen hoe sterk ze zijn)

In totaal hebben ze €6.107 gestolen.

Ik zal mijn klacht toch even terugtrekken dan want ik zie nu de arrogantie in mijn vraag aan de bank.

LeenW

#7 , 28 mei 2024 19:46

Ik zou het geld proberen terug te krijgen van de daders, de bank kan hier mi.i. weinig verweten worden. Toch al aangifte gedaan bij de politie?

Terug naar “Andere”