Als activiteit doen wij aan meubel renovatie (houten meubels).
2 maanden geleden vraagt een particulier via mail om 1 kast te behandelen, inclusief dat wij deze ophalen en achteraf terug brengen. Aangezien het om één kast ging rekenen wij standaard €75 als vervoerskosten. Ik stuur via mail een prijsofferte met de €75 vervoerskosten inclusief.
Klant geeft via mail akkoord, maar vraagt daarbij om nog 3 extra kasten in één keer mee te doen. In plaats van de eerste offerte aan te passen stuur ik een extra offerte voor de 3 andere kasten, inclusief nog eens €75 vervoerskosten. Bij ons is het namelijk €75 voor één kast, vanaf 2 of meerdere kasten vragen wij €150 vervoerskosten.
Nu aan de ene kant had ik hier misschien meer uitleg over moeten geven aan de klant. Maar aangezien er in het verleden geen problemen hieromtrent zijn geweest heb ik hier ook niet bij stil gestaan. Gebeurt wel vaker dat er mensen zeggen "Ah ja, dit en dat ook nog"...
Nu, klant gaat akkoord met de twee offertes voor zijn 4 kasten te behandelen. Wij spreken een datum af om alles op te halen en deze in ons atelier zo te kunnen behandelen.
Ondertussen stonden zijn kasten enkele dagen bij ons waarna ik terug een mail van hem ontvang waar hij vraagt naar een "tijdelijke" factuur van de werken, en waarbij hij vroeg om de "dubbel aangerekende vervoerskosten" te corrigeren.
Hierbij stuur ik hem een aangepaste offerte, met €150 vervoerskosten en in de mail zelf de uitleg gegeven waarom (extra kasten).
Ik krijg een mail terug waarin de klant schrijft dat hij totaal niet akkoord gaat dat ik, zonder op voorhand mee te delen, dubbele vervoerskosten aanreken.
Hij vraagt daarbij ook om de werken aan zijn kasten onmiddellijk stop te zetten, de tot nu toe gedane werken te betalen en de helft van de vervoerskosten te betalen (€75 gedeeld door 2) en hij alles zelf terug zal komen ophalen.
Hierbij vermeld de klant nog dat wij "geluk" hebben dat hij geen klacht zal neerleggen bij de handelsrechtbank voor "frauduleuze praktijken", indien wij met zijn voorstel akkoord gaan.
Nu sta ik er al een paar dagen totaal perplex van. Zoals ik zei, ik had misschien beter op voorhand duiding aan de klant moeten geven.
Maar uiteindelijk is hij akkoord gegaan en vraagt pas tijdens de werken een aangepaste offerte, hij ging blijkbaar uit van dubbel aangerekende kosten. Er kwamen extra meubels bij, dus €75 extra...
Ontevreden klant, maar ik weet niet goed of hij hier wel in zijn recht is. Voelt bij mij net hetzelfde als op voorhand een prijs overeen komen en na de werken gaan vragen of het goedkoper kan!
Of ben ik hier nu helemaal in de fout gegaan? Naar mijn gevoel eigenlijk niet en twijfel of ik zomaar akkoord zou gaan met zijn eisen.
Iemand raad?
Alvast bedankt en prettige feestdagen.