#2 , 10 mar 2009 16:19
2 apparte dingen.
Bijna geen enkel servicecentrum heeft alle onderdelen in stock. De pijlsnelle devaluatie van de waarde van deze onderdelen maakt dit onverantwoord. Het is dus zeker mogelijk dat specifieke defecte onderdelen in uw machine dienen besteld te worden. Als uw toestel ouder is dan 12 maanden is het zelfs meer dan waarschijnlijk dat de fabrikant zelf zich moet beroepen op sommige groothandels die zich specialiseren in de handel van onderdelen van oudere en verouderde toestellen. Die fabrikant zelf houd hier geen stock van bij, stock kost plaats en personeel en het is moelijk om te bepalen hoeveel van elk onderdeel in reserve dient gehouden te worden.
Hier kunnen makkelijk wachttijden van 6-8 weken optreden (record voor me persoonlijk was 6 maanden voor een reparatie van 8 Dell pc's waarvoor een Next business day onderhoudscontract was afgesloten)
Ten tweede kan uw winkelier hier absoluut niets aan doen. Die machine zit in een fabriek of servicecentrum in een lageloonland en de telefonist die uw reparatiedossier oproept bij elk telefoontje in een call centrum in Ierland.
Als u over twee weken nog altijd geen nieuws hebt van uw toestel is het echter tijd om de klachtendienst van de fabrikant aan te spreken en hen schriftelijk in gebreke te stellen wegens het overschreiden van de redelijke termijn in dewelke een reparatie dient te gebeuren. Voeg bij deze brief al de gegevens die u heeft over het reparatiecentrum waar uw toestel zich bevindt. Op een telefoontje van het bedrijf in kwestie wat er met uw toestel gebeurt zal dat reparatiecentrum wel snel reageren want dan raakt u aan hun contract en mogelijkerwijs aan hun portefeuille...