Herstelling airco wagen

Stelcos
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Herstelling airco wagen

#1 , 19 aug 2024 20:34

Dag allen,

Begin juni 2023 heeft de airco van mijn wagen de geest gegeven. Voor dit voorval werd er al een onderhoud aan mijn wagen uitgevoerd door dezelfde garage.

Zogezegd zo gedaan en de airco werd vrij snel vervangen met achteraf een vermelding dat dit een goedkopere pomp was, maar dat deze ook zijn werk doet net zoals een pomp van het automerk zelf. Van in het begin toen ik er mee naar huis reed, hoorde ik al een brommend geluid wat bij de vorige airco niet aanwezig was. Dan toch de telefoon gepakt en het probleem uitgelegd. De garage nodigde mij uit om ter plaatse eens te luisteren en het probleem te bekijken. De riem werd van de pomp gelegd, geluid was verdwenen en de pomp werd binnen garantie vervangen. Nadien was het geluid er nog steeds. De factuur werd wel reeds betaald na de plaatsing van de 2de pomp, omdat ik graag mijn zaken op orde heb.

Dit werd opnieuw gemeld aan de garagist. Na enkele telefoongesprekken en discussie (ik loog en het geluid was er al eerder, 2 x een pomp die niet werkte naar behoren kon niet, ik stelde de vakkennis van de garagist in vraag en zei dat de garage slecht werk leverde (volgens de garagist),...) gingen ze bij de leverancier van de pomp ten rade om te checken of dit een veel voorkomend probleem is of er ergens iets fout liep in de productie van de pompen. De garage wist me te vertellen dat de fabrikant de pompen getest heeft en er niks fout mee is.

Intussen zijn we oktober en heeft de wagen enkele weken doorgebracht in de garage (in totaal nu al 2 maand, zonder vervangwagen).

De volgende externe die hij erbij haalde, was iemand die werkte of ooit gewerkt heeft voor een erkende garage van het merk zelf. Het verdict die daaruit volgde is mij nooit 100% verteld. Ze gaven mij een vage uitleg dat vanaf een bepaald bouwjaar een ander type pomp gebruikt wordt, waardoor dit geluid kan veroorzaakt worden indien men een ouder model plaatst. Ook hebben ze met een stethoscoop geluisterd en wisten te zeggen dat het bromgeluid afkomstig was van de airco.

Hij beloofde na deze vaststellingen een pomp van het merk zelf te plaatsen (op aanraden van de externe), waarbij ik al meermaals zei dat ik de meerprijs gerust wil betalen. Ik ben immers niet uit op geld, maar wil wel een geschikte oplossing voor mijn probleem. Uiteindelijk werd er weeral een ander merk en/of type geplaatst. Het probleem was 95% opgelost volgens de garage, maar na 1 week met de wagen te rijden, was het geluid opnieuw overduidelijk aanwezig (november 2023).

Na 1 week tijd opnieuw contact opgenomen met de garage om duidelijk te maken dat het probleem nog steeds niet opgelost was. Na weeral vele telefoongesprekken (wekelijkse tot +/- midden januari) gaf de garage aan een opleiding gevolgd te hebben voor het plaatsen van de nieuwe types airco en bijkomende handelingen bij vervanging van aircopomp (spoeling, olie, ...). Hierbij gaf de garage aan dat ze de spoelingen bij elke plaatsing vergeten waren en mochten we de wagen opnieuw aanleveren. Begin maart 2024 werd de wagen opnieuw naar de garage gebracht.

Intussen ben ik vrijwel overtuigd dat het overduidelijk te maken heeft met het geplaatste type pomp en deels ook door de foutieve plaatsing. Zelf wat research gedaan en er zijn nog gekende gevallen met hetzelfde probleem waarbij het plaatsen van een originele pomp de enige oplossing is.
Na 3 weken zonder wagen en geen nieuws vanuit de garage, opnieuw zelf contact opgenomen met de garage. Aangeven aan de garage wat hierboven beschreven staat. De garage wou dit niet geloven en wou eerst nog een paar andere zaken testen zoals de alternator. Ik had de wagen nodig en moest deze dus ophalen, zonder dat het probleem opgelost was. In tussentijd werd wel de bodemplaat verwijderd en de airco afgekoppeld om zeker te zijn dat het probleem door de airco komt. Na 1 week mocht ik iets laten weten (geluid weg = probleem ligt bij aircopomp + garage beloofde om uiteindelijk toch een originele pomp te plaatsen (mits eventuele meerprijs van pomp), geluid blijft = probleem ligt bij alternator en wordt verder gezocht naar een oplossing). Het geluid was verdwenen door het afkoppelen van de airco en dit werd ook telefonisch meegedeeld.
Opnieuw volgde er enkele telefoongesprekken, waarbij de garage telkens aangaf de nodige stukken besteld te hebben en ons op de hoogte te houden wanneer we de wagen opnieuw mochten aanleveren. Tot op heden (augustus 2024), rijd ik nog steeds met een afgekoppelde aircopomp en zonder bodemplaat. De garage hoor ik niet meer.

Ik heb al meermaals proberen te bemiddelen, zoals bijv. het plaatsen van een dure pomp waarbij ik de meerprijs betaal indien dit het probleem oplost.
Bijkomend heb ik recent een procedure gestart bij consumentenombudsdienst. Hier werd van de garage uit geen antwoord gegeven tot bemiddeling.

Mijn vraag is nu;
Wat kan ik nog doen om ofwel mijn geld terug te krijgen of een werkende airco te hebben? Zijn er instanties die mij verder kunnen helpen?

Ik ga sowieso eerstdaags nog eens langs om te vragen hoe het nu zit. Ofwel krijg ik de volle laag of hij weet de oplossing niet of hij zit plots bijna in een depressie of... Elke keer opnieuw krijg ik 101 excuses, maar wordt het probleem niet opgelost.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Sirkii

#2 , 19 aug 2024 21:52

Merkgarage of onafhankelijke ? Ws onafhankelijke: merkgarages werken normaliter alleen met originele onderdelen. Stuur een AS met kopie per gewone brief om een merkpomp te plaatsen (tegen meerprijs)

Stelcos
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 aug 2024 12:31

Merkgarage of onafhankelijke ? Ws onafhankelijke: merkgarages werken normaliter alleen met originele onderdelen. Stuur een AS met kopie per gewone brief om een merkpomp te plaatsen (tegen meerprijs)
Onafhankelijke. Dit wil uiteraard niet zeggen dat dit door de beugel kan.

Reclame

Terug naar “Andere”