Dagvaarding zonder aangetekende + factuur enkel per (verkeerd) mailadres?

PotterBritt
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Dagvaarding zonder aangetekende + factuur enkel per (verkeerd) mailadres?

#1 , 21 jun 2024 16:37

Beste,

Ik kreeg afgelopen week een dagvaarding in de bus voor een ziekenhuisfactuur van origineel €50. Bij navraag bij de deurwaarder blijkt dat ze enkel een herinnering per mail hebben verstuurd. In de kiosk van het ziekenhuis moet je telkens je gegevens bevestigen en ik heb blijkbaar nog nooit opgemerkt dat mijn emailadres daar nog als @hotmail genoteerd staat ipv @outlook. Daar schaart de deurwaarder zich nu achter, dat ik bij mijn laatste bezoek de gegevens bevestigd heb.

Ik heb geen herinneringen gekregen per briefpost ontvangen, en omdat het op de rol staat is de factuur nu opgelopen tot €301.

Kan dat zomaar dat ik hiervoor moet opdraaien zonder iets op papier te hebben ontvangen? Ik hoor het graag.

hdp7
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 jun 2024 18:21

Uit : "https://www.vereniginginfo.be/blog/alge ... iddel/124/"

In rechtspraak wordt e-mail vaak gebruikt als bewijsmateriaal. Maar in principe is e-mail nog niet erkend als een rechtsgeldig communicatiemiddel. Vanaf 1 januari 2023 komt daar verandering in. Het nieuwe Burgerlijk Wetboek treedt dan in werking waardoor het communiceren via e-mail wettelijk erkend wordt als geldige kennisgeving.

Let op: de ontvanger moet akkoord gaan !

Niet elke verstuurde e-mail kan gezien worden als rechtsgeldig communicatiemiddel en dus niet elke e-mail kan ingeroepen worden als bewijsmateriaal in rechtspraak.

De verzender van de e-mail moet ervoor zorgen dat de kennisgeving via e-mail ook effectief de geadresseerde bereikt. De verzender moet dus bewijzen dat de geadresseerde daadwerkelijk kennis heeft genomen van de kennisgeving of moet kunnen bewijzen dat de ontvanger van de e-mail ermee ingestemd heeft dat zijn/haar e-mailadres wordt gebruikt om bepaalde informatie te communiceren.

Dit kan bijvoorbeeld in een overeenkomst opgenomen worden of kan op basis van gewoonte afgeleid worden. Wanneer een vereniging bepaalde zaken altijd via e-mail communiceert en de ontvanger ook via e-mail antwoordt, kan men ervan uitgaan dat de ontvanger akkoord gaat om die informatie via e-mail te ontvangen.

Het hangt er m.i. ook vanaf op welke manier de originele factuur gestuurd is (niet enkel de herinnering)

weergave

#3 , 30 jun 2024 08:58

MODERATOR: AI antwoord werd verwijderd vanwege onbetrouwbaarheid
het advies is niet binden je hebt altijd een advocaat nodig of rechtspersoon die gestudeerd heeft in rechten.

Reclame

Terug naar “Andere”