Hallo,
ik ben zelfstandige in bijberoep, en heb om mijn beroep te kunnen uitvoeren een Mercedes V-Klasse gekocht. Februari 2021 krijg ik de melding "storing stuurbekrachtiging" en doe ik de wagen binnen bij mijn garage (niet de garage van aankoop). Hij stelt vast dat de stuurbekrachtiging stuk is, maar omdat het over een onderdeel van 1.800€ gaat, wil hij graag een 2de opinie van een onafhankelijke Mercedesgarage. Deze persoon stelt voor om bij een officiële Mercedes garage eerst een software-update te doen. Deze update brengt geen verandering waardoor het onderdeel vervangen moet worden. Deze vervanging gebeurt door de onafhankelijke Mercedesgarage in onderaanneming, dus ik betaal de factuur aan mijn garage, die dan op zijn beurt de factuur betaald van de onafhankelijke Mercedesgarage. Alles prima in orde...
10 december 2021 wil ik met mijn wagen vertrekken maar krijg opnieuw de melding "storing stuurbekrachtiging". Ik contacteer opnieuw mijn garagist en mag een dag later langs komen. Hij bekijkt het probleem en stelt vast dat de nieuwe stuurbekrachting vuur heeft gevat en dat ik van geluk mag spreken dat mijn wagen niet volledig in vlammen is opgegaan. Hij contacteert op zijn beurt de onafhankelijke Mercedesgarage, omdat zij de herstelling in februari hebben uitgevoerd. Deze persoon stelt voor om de wagen onmiddellijk naar de officiële Mercedesgarage te doen, omdat het onderdeel van daar is gekomen dus zij moeten maar bekijken wat er mis is gegaan. Daar wordt vastgesteld dat de persoon die het onderdeel heeft vervangen een fout heeft gemaakt waardoor deze vuur heeft gevat. Sindsdien is het een verzekeringskwestie geworden....
Ik heb mijn verzekering hierover moeten contacteren (op aanraden van de onafhankelijke Mercedesgarage). Zij hebben mij een expertisebureau laten aanstellen die dan de situatie ter plaatse zijn gaan bekijken en hebben ook vastgesteld dat de onafhankelijke Mercedesgarage een fout heeft gemaakt. Sindsdien wordt de situatie op de lange baan geschoven. Mijn verzekering kan de onafhankelijke Mercedesgarage niet in gebreke stellen omdat deze in onderaanneming heeft gewerkt en heeft dus mijn garagist in gebreke moeten stellen die op zijn beurt de onafhankelijke Mercedesgarage in gebreke heeft gesteld. De verzekering van de onafhankelijke Mercedesgarage wil nu eerst ook een expertise laten uitvoeren...
Om een lang verhaal kort te maken. Ik ben ondertussen mijn wagen 8 weken kwijt, en heb dus al 8 weken mijn bijberoep niet kunnen uitvoeren. Ik heb steeds nog geen antwoord gekregen op de vraag wanneer ik mijn wagen terug heb. Ik heb (te) veel geduld gehad, maar begin nu de situatie grondig beu te worden.
Is er een manier waarop ik de onafhankelijke Mercedesgarage onder druk kan zetten om de zaak af te handelen? Ik denk dan aan een financiële tegemoetkoming, vervangwagen....
Graag jullie feedback.