Vreemde site wel, ze gaan er blijkbaar van uit dat een offerte gratis is. Ze halen hun gegevens blijkbaar uit KBO, waardoor ze alle loodgieters automatisch toevoegen. De loodgieter zelf heeft hier op het eerste zicht niets in te zeggen.
Een offerte is in principe steeds betalend, u geeft immers een opdracht waar de aannemer tijd in moet steken. Wat uiteraard niet wegneemt dat hij zijn tarieven kenbaar moet maken.
Als zij ervan uitgaan dat een offerte gratis is zie ik geen reden waarom het voor TS anders zou moeten zijn.
Een offerte is in principe steeds betalend
In mijn ruime ervaring als bouwheer heb ik honderden offertes aangevraagd, en geen enkele keer daarvoor betaald. Sterker nog, ik kan me geen aannemers herinneren die ooit gesproken zouden hebben van betalende offerte als voorwaarde om naar de werf te komen. Niet eens toen het om lastenboeken ging van tientallen bladzijden.
Beste TS, naast het boven genoemde koninklijk besluit zijn er geen artikels van toepassing voor zulke gevallen, maar gelet op het gewoonterecht én op het feit dat die sluwe loodgieter zijn tarieven noch voorwaarden vooraf bekend gemaakt had, kun jij die factuur zeker betwisten en rustig blijven, dat deze vervelende zaak geen opvolging zal hebben.