Ik zou graag een inschatting hebben van onderstaande situatie. Volgens mijn gevoel heb ik volledig gelijk maar ik weet ook wel dat dit geen goede gids is.
Situatie:
Klant geworden op 15/05/2020 bij bedrijf A waar ik een VDSL-internetverbinding van kocht. Bedrijf A is geen ISP.
Die kopen die lijn in bij bedrijf B. Het is technisch een product van bedrijf B dat bedrijf A inkoopt op hun naam. En de klant van bedrijf A is de gebruiker van die verbinding.
Er was voor dit product een minimum contractduur van 6 maanden. Ik ontving facturen voor periodes van 6 maanden. Geen idee waarom eigenlijk. In de algemene voorwaarden staat dat ze maandelijks factureren. Ik betaalde de factuur van 6 maanden die liep tot 15/05/2021.
Ik besloot om rechtstreeks klant te worden bij bedrijf B. Ik vroeg een aansluiting aan bij bedrijf B van mijn lijn die eigendom was van bedrijf A naar B. Op 31/05/2021 heeft die overzetting plaatsgevonden.
Ik heb niet eerst contact genomen met bedrijf A om dat te laten weten. Ik heb geen uitdrukkelijke opzeg gegeven. Ik had de Easy Swich code en beschouwde het feit van een 'port-out' als een opzegnotificatie aan bedrijf A.
Ik wou ook niet riskeren bedrijf A mijn lijn gingen opzeggen alvorens de overzet kon gebeuren waardoor Proximus mijn fysieke lijn zou ontkoppelen.
Op 31/05/2021 ontving ik vermoedelijk toevallig ook mijn factuur voor de komende 6 maanden van bedrijf A. Een factuur van 15/05/2021 tot 15/11/2021.
Ik stuurde naar bedrijf A als reactie op die factuur het bericht dat ik een factuur voor 6 maanden had ontvangen maar ik geen klant meer ben bij hen. Niets meer dan dat. Heel neutraal.
Ik kreeg terug de reactie;
Ze eisen dus dat ik een factuur ga betalen voor een periode van 5 en een halve maand waar ik geen klant meer zal zijn.Wij mochten geen schriftelijke opzegging ontvangen, conform onze Algemene Voorwaarden.
Gelieve deze factuur nog te voldoen, bij gebreke zullen wij deze uithanden geven aan de deurwaarder.
Ik vroeg aan bedrijf B tot wanneer ze aan bedrijf A gaan facturen voor de lijn die ik heb laten overzetten. Ze bevestigde dat dit tot 31/05/2021 zal zijn. Die afrekening heeft bedrijf B nog niet gedaan omdat mijn migratie nog niet volledig rond is vanwege de oplevering van telefonie die er eigenlijk niets mee te maken heeft die nog in uitvoering is.
Dus bedrijf A heeft nog geen eindfactuur ontvangen voor mijn lijn van bedrijf B. Maar bedrijf A zou moeten weten hoe de facturatie verloopt en als ze het vragen weten ze dat ook. Die eindfactuur zou spoedig moeten komen van bedrijf B aan bedrijf A.
Ik meen dat ik enkel nog dien te betalen voor de periode 15/05/2021 - 31/05/2021. Ik betaalde vandaag met de referentie van de laatste factuur van 6 maanden - te betalen binnen de 7 dagen - het correcte bedrag voor die periode met de vermelding 'betaling niet betwist bedrag'.
En zopas ontving ik de boodschap;
Tot zover de situatie.Bij navraag doet blijken dat wij geen schriftelijke opzegging van u mochten ontvangen.
Ik verzoek u vriendelijk om het openstaand saldo te voldoen, bij gebreke zullen wij het dossier uithanden moeten geven.
Vraag:
Het punt waar ik mij het meeste onzeker over voel is die opzeg die ik niet letterlijk gedaan heb. Ik meen dat ik die die gedaan heb door het feit dat ik vertrok met mijn dienst.
Aangezien ze erg schermen met de algemene voorwaarden zijn hier deze van bedrijf A waarover het gaat;
https://www.mixtus.be/wp-content/upload ... m_BVBA.pdf
Ik meen dat in zo'n situatie een schuldeiser beroep kan doen op een deurwaarder om een bericht over te brengen. Of een incassobureau. Maar uiteindelijk dat die volstrekt niets kunnen doen buiten dure brieven sturen.
En dat het pas is wanneer en indien het voorkomt bij de handelsrechtbank zo'n claim afdwingbaar is indien de schuldeiser gelijk zou krijgen. En dat ik dus alles daarover kan negeren zolang dat niet zou voorkomen.
Is dat correct?
En voorlopig heb ik nog bijna geen reactie gezonden naar bedrijf A. Zou ik best nog iets sturen, doen of gewoon niet meer communiceren, alle aanmaningen negeren en zien wat er van komt?