Ik ben occasionele fokker van een rashond met stamboom die op dit moment nog niet zo heel veel voor komt maar wel sterk in opmars is.
Het gaat hier om een FCI erkend ras en ik fok minimaal volgens de vereisten van St Hubertus maar hanteer veel strengere normen en doe veel meer gezondheidsonderzoek dan zij opleggen.
Ik show met mijn honden zodat ik kan aantonen dat zij ook aan de rasstandaard voor het ras voldoen. Ik ben goed voor diverse show kampioenen en mijn honden zijn ook uitstekende speur en therapie honden.
Ik fok op bescheiden schaal en we hebben onze honden niet in hokken of kennels maar gewoon in huis, ik ben voor de wet ook geen professionele fokker.
Nu is hier 2 jaar geleden de vraag gesteld en ik ben daar recent achter gekomen, over koopovereenkomsten en de afspraken die goede fokkers maken met de kopers van hun pup om inderdaad het gevoel te hebben hun pups te kunnen beschermen. Ik herkende de topicstarter meteen.
Tot mijn grote verbazing werden er meteen hele onconventionele brutale adviezen gegeven zoals: laat de fokker toch want het is allemaal niet rechtsgeldig en je neemt de hond mee, laat de fokker alleen maar horen wat je wilt vertellen en doe verder lekker met je hond wat je wilt want de hond valt onder de wet van de consumenten koop van roerende goederen en ze hebben helemaal niks te eisen.
De wet op consumentenkoop geldt echter alleen als je een hond koopt van een professionele fokker/handelaar en niet als het om een occasionele fokker gaat.
Daar is veel over te doen omdat juristen vinden dat dat niet juist is maar de rechters ook niet eensluidend beslissen want er bestaat inmiddels jurisprudentie
waarbij de koper de fokker aangeklaagd had ivm botproblemen bij de hond en de rechter oordeelde dat de fokker er alles aan gedaan had om die problemen te voorkomen en de fokker niet gehouden was tot schadevergoeding.
Bovendien geldt voor de occasionele fokker de garantie termijn van 2 jaar niet, die geldt alleen voor de professionele fokker.
Het is een moeilijk proces maar er is geen kant en klaar antwoord als het om een occasionele fokker gaat die er alles aan doet om een goede hond te fokken.
https://www.dierenrecht.be/nieuws/
https://www.cdenv.be/actua/wettelijke-g ... uisdieren/
http://www.bspca.be/Files/artikels/Gara ... 0BSPCA.pdf
Eea moet dus wel even heel goed gescheiden gehouden worden.
Waar ik over val is dat ook niet professionele fokkers aan allerlei eisen moeten voldoen en alles op papier moeten bewijzen terwijl de koper maar op zijn mooie ogen en woord geloofd moet worden. Hij mij bij mijn screening op geschiktheid voor mijn pups dan maar gewoon voor zou mogen liegen.
Daar ga ik nooit mee akkoord.
Methoden die de niet professionele fokker door de jaren heen ontwikkeld heeft waardoor hij succesvol is geworden en zijn honden bewezen door gezondheidsonderzoek gezond zijn mogen met voeten getreden worden en schriftelijke afspraken die de fokker geheel te goeder trouw met de koper maakt hoeven blijkbaar niet na gekomen te worden denkt men blijkbaar.
Dat vind ik misleiding van de niet professionele fokker die volgens zijn normering de juiste mensen voor zijn pupjes zoekt.
Ik vraag de mensen als eerste contact een uitgebreide vragenlijst in te vullen die zij naar waarheid in moeten vullen, de vragen die mbt bijvoorbeeld mijn voedingsmethode, ik voer vers en ben niet merkvast oid enkel de methode is voor mij belangrijk omdat ik daar zel goede resultaten mee heb behaald en dus mensen zoek die die methode ook als de juiste zien,, komen als advies later terug in mijn contract.
Wat ik ook niet wil is dat mijn honden steevast iedere dag 8 uren alleen moeten blijven en in benches of hokken gestopt worden want dat doe ik zelf niet en dat wil ik ook niet voor mijn pups dus dat vraag ik bij het eerste contact al in mijn vragenlijst en komt later als artikel met boeteclausule terug in mijn contract.
Het is toch te gek, als ik daar ook ook alle wetenschappelijke artikelen voor lever om die keuzes te onderbouwen en een scriptie geschreven door 2 professoren van de diergeneeskundige faculteit mbt de schade die het geestelijk en lichamelijk toebrengt aan honden als zij vele uren alleen in een kleine kooi lees bench worden gestopt en ik dus met de koper schriftelijk overeenkom dat ze dat niet zullen doen dat niet nagekomen hoeft te worden want verkocht is verkocht?
Mijn vraag is dus: als een koper mij als niet professionele stamboom fokker zodanig voor de gek heeft gehouden en ik via vragen die hij hier gesteld heeft, kan zien dat hij de schriftelijke afspraken die we gemaakt hebben en die hij nooit met mij besproken heeft na de bedenkperiode want ik stuur het contract altijd ruim van tevoren op, ondertekend heeft met de gedachte dat hij zich daar toch niet aan zou hoeven houden kun je toch zeggen dat de koper mij als goed bedoelende occasionele fokker die houdt van zijn honden die niet onder het consumentenrecht valt misleid heeft?
Hoe kan ik als goede fokker mijn pups nu beschermen en ervoor zorgen dat kopers die mij geen eerlijke antwoorden geven en naar de mond praten om zo toch een pup van mij te kunnen kopen, te tackelen via een schriftelijk overeengekomen door beide partijen getekende overeenkomst.
Ik heb in de 25jaar die ik nu fok nog nooit problemen gehad, nog nooit gezondheidsproblemen gehad bij die honden die ik gefokt heb. Fokkers wereldwijd die showen vragen mij om een hond voor hun fokprogramma, the sky is the limit, ik ben eerlijk en transparant en wil niet voorgelogen worden. Het gros van de mensen is ook oprecht en goed maar van de tentoongespreide verborgen agenda hier ben ik toch wel geschrokken want de mensen waar ik het nu over heb hebben zwijgend en ja knikkend tegenover mij gezeten aan mijn keuken tafel. Ik overweeg echt te stoppen met fokken als het zo moet gaan werken.