Bij het starten van de koude motor heb ik een extra ratel. Dit ook enkel de eerste koude start. De volgende koude start enkele seconden later is er niets aan de hand. De garagisten die al even gekeken/geluisterd hebben (niet in X garage), beweren dat het geluid van de kettingspanner is. Ofwel de spanner zelf, ofwel een olielekje. Een probleem dat bij dit merk niet ongekend is, zeker niet bij de nieuwere modellen.
Diezelfde garagisten beweren ook dat dat helemaal niks met de chiptuning te maken heeft omdat deze niet aan de opstartprocedure van de wagen prullen. Ik ben ook naar de zogenaamde #1 van het land gegaan om zeker te zijn dat het vakwerk was. Daar gaven ze mij hetzelfde antwoord als de garagisten over dit probleem.
Technisch gezien valt alles van "tuning" binnen de opgelegde grenzen van de fabrikant.
Bij de garage zelf zijn ze niet op de hoogte van de chiptuning.
Uw merk voertuig komt hoogstwaarschijnlijk van een ex-vliegtuigmotor-bouwer
de ratel komt 100% van de distributieketting
de uitleg "#1 van het land" zal vanzelfsprekend nooit hun eigen "werk" tegenspreken en is dus alles behalve objectief
enkel de kassa telt en niet de waarheid
chiptuning wijzigt o.a. openingstijden van injectoren > méér brandstof > meer (cylinder)druk > meer 'moment" > meer kracht op de kruk van uw krukas > meer kracht/koppel op uw ketting > meer REK(uitzetting) van uw ketting > méér ratel.
"
Technisch gezien valt alles van "tuning" binnen de opgelegde grenzen van de fabrikant."
Zeker, want 1 tuner weet méér dan honderden ingenieurs met decennia ervaringen....
Waar staan die "grenzen" ? Software is niet "afgebakend" voor een latere tuning !
oplossing :
1/ chiptuning meteen verwijderen want u mag niet meer deelnemen aan het openbare verkeer wegens niet-conform.
2/ betaalde som van de chiptuning terugeisen wegens misleidende info in hoofde uitvoerende tuner (u dacht dat het mocht vanwege hun misleidende publiciteit...)
3/ als u een 'papier' bij de tuner heeft ondertekend ; afstand doen vanwege onrechtmatige exoneratie
4/ ketting + spanners vervangen (werk+uren : kost +/- 3.000 € bij deze motoren - credit v/d tuning)