Minnelijke invordering

Roeland
Topic Starter

Minnelijke invordering

#1 , 01 jun 2009 14:28

Hey iedereen,

Even een kort vraagje ivm een factuur die ik weiger te betalen. Het gaat om een aannemer die een werk moest doen, een deel kwam doen en die dan niet meer kwam opdagen. Na hem in gebreke gesteld te hebben, laat hij ons, schriftelijk, weten dat hij zich niet verplicht voelt om de werken te voltooien omwille van de ingebrekestelling. Wij vragen hem dan om ons zo spoedig mogelijk onze sleutel terug te bezorgen.

Hierna horen wij niets meer van en wij vragen hem opnieuw waar onze sleutel blijft. Hierop laat hij ons weten dat hij een factuur en onze sleutel per gewone post opgestuurd zou hebben naar de werf. Wij laten hem weten niet gediend te zijn van deze handelswijze en vernemen hierna niets meer van hem. Nu moet u ook weten dat wij nog niet wonen op de werf en dat de brievenbus aan de straat hangt en elk weekend wanneer wij komen werken overvol zit en het dus absoluut niet moeilijk is om daar bvb. een enveloppe uit te vissen als je wil. Ook heeft de aannemer het adres waar wij wonen en heeft hij, op onze uitdrukkelijke vraag, de voorschotfactuur per email bezorgd omdat wij, waar we nu wonen, soms problemen hebben met de postbedeling. Wij hebben dan ook direct ons slot vervangen.

Nu krijgen wij van de week een brief van het neutraal syndicaat voor zelfstandigen waarin zij ons verzoeken een bepaald bedrag te betalen aan deze aannemer. Dat ben ik al niet van plan om te doen, aangezien ik tot op heden nog geen enkele factuur heb gezien en volgens mij de eenzijdige verbreking van de overeenkomst door de aannemer mij volgens mij ook ontslaat van mijn verbintenissen tegenover hem (zijn voorschotfactuur is tijdig betaald geweest).

Daarenboven vraag ik mij af of het NSZ als zij een dergelijke brief stuur, niet moet voldoen aan de vereisten van de wetgeving op de minnelijke invordering. Aangezien zij zelfs op hun website adverteren dat zij onbetaalde facturen invorderen voor hun leden, lijkt het mij dat zij een activiteit van minnelijke invordering uitoefenen, echter voldoet hun brief bijlange na niet aan de voorwaarden gesteld in art. 6 van de wet.

Mijn vraag is dan ook, moet het NSZ voldoen aan deze wetgeving en zoja, moet ik dan een vordering tot staken inleiden en klacht neerleggen bij de FOD Economie en de politie omdat hun brief niet voldoet aan de vereisten van de wet? Kan iemand mijn redenering bevestigen dan wel ontkrachten?

Thanx!

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding