Paardenadoptie problemen

Anouk30
Topic Starter

Paardenadoptie problemen

#1 , 30 mar 2016 18:15

Mijn dochter heeft een pony geadopteerd van SB, met ondertekend contract, die bij onze 2 andere pony's staat. Omdat we ons paard gaan verhuizen, dat nu nog op stal bij SB staat, is ze zo kwaad dat ze de pony terug ter adoptie heeft geplaatst. Ze beloofde het mutatiedocument in orde te brengen, maar ik vrees dat dit niet gebeurd is. Moeten wij ons zorgen maken? Kan ze de pony zomaar terughalen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 31 mar 2016 00:09

Adoptie = huur?

Anouk30
Topic Starter

#3 , 31 mar 2016 02:01

Nee, ze zou de mutatiedocumenten in orde laten brengen, zodat hij op mijn dochter's naam zou komen te staan staan.

Reclame

JPV

#4 , 31 mar 2016 07:16

en wat staat er in dat ondertekend contract?

eylis

#5 , 31 mar 2016 07:52

Dat de eigenaar SB (bedoelt u een paardenpension?) de officiele mutatiepapieren niet in orde gebracht heeft is fraude. Laat de eigenares weten dat je contact zal nemen met de Federatie omdat je de papieren nog steeds niet gekregen hebt. Meld haar dat je dus verwacht dat je de mutatiepapieren én het paspoort krijgt. Dat moét zich bevinden bij de verzorger bij wie het paard verblijft. De eigenares weet ook (of zou moeten weten) dat ze een fikse geldboete van de Federatie riskeert. Bovendien zal de Federatie haar paardenbestand eens flink onder de loupe nemen. Bij de Federatie moet jij geregistreerd staat met naam als verzorger en jouw adres als huisvesting van het paard. Het paard staat nu op jouw terrein. De eigenares kan zoveel advertenties zetten als ze wil, ze kan en mag niet zonder jouw toestemming jouw weide betreden, laat staan de daar aanwezige paarden "manipuleren". De juiste identiteit van de pony kan enkel vastgesteld worden als ze de electronische chip controleert met de chiplezer. (zeggen, die bruine poney daar is de mijne, telt niet als identificatie) En daarvoor moet ze dus je weide op, wat niet kan zonder jouw toestemming. Ze heeft hiertoe géén wettelijke bevoegdheid. dus eis éérst dat paspoort. Ze fraudeert al een hele tijd op die manier.

JPV

#6 , 31 mar 2016 07:57

Eylis, is het wettelijk verplicht om bij zo'n federatie aangesloten te zijn als je paarden kweekt?

eylis

#7 , 31 mar 2016 08:26

Je paard moet er geregistreerd zijn. De Belgische Paardenfederatie (er is een Vlaamse en een Waalse afdeling :-) )verzorgt de officiele Europese paspoorten en registratie (wettelijk verplichte registratie van paarden via chip en paspoort) van elke "paardachtige": dus ook de zebra's, poneys en ezels onder ons :-) Dit paspoort moet zich steeds bevinden daar waar het paard zich bevindt. Dus als een eigenaar zijn paard stalt bij een particulier of een pension: dan moeten de mutatiepapieren aangevaagd worden: er zal dan bij de administratie het adres en de naam van de "verzorger" geregistreerd worden als verblijfadres en verantwoordelijke.
Het paspoort bewijst niet het bezit, maar wel de identiteit. Als je met je paard naar een wedstrijd rijd, moet je bij co,ntrole van de politie het paarden-ID kunnen voorleggen en ze kunnen zelfs een dierenarts met de chiplezer de chip laten controleren of het wel dit paard is. Een paard moet dus altijd "zijne pas" bijhebben. Dit paspoort is vooral ook heel belangrijk omdat uit de registratie blijkt of een paard bestemd is voor de sport (en dus medicatie kan krijgen waardoor het niet in de voedselketen mag terechtkomen) Met dit paspoort wordt heel wat fraude onmogelijk gemaakt. (Paarden verwisselen, ongeschikte paarden in de voedselketen inbrengen en dat soort fratsen)

Anouk30
Topic Starter

#8 , 31 mar 2016 11:44

Bedankt al voor al de reacties, het paspoort hebben we wel in ons bezit.

Adoptiecontract
Naam: X Geslacht: ruin Kleur: vosbont Geboortedatum: I mei 2006 Chipnummer: X UELN: X
Eigenaar: X
Adoptant: X
ADOPTIEVOORWAARDEN: - ik verklaar hierbij dat X niet zal worden terug opgehaald zoals gegronde reden zoals ondervoeding, verwaarlozing, gebruik voor andere doeleinden dan overeengekomen, ... - X mag niet worden doorverkocht aan derden en bij vrijwillige afstand dient hij te worden terug bezorgd bij de rechtmatige eigenaar - Een goede verzorging is een vereiste en houdt in dat hij dagelijks beweging krijgt ( weidegang of paddock), dagelijks voorzien wordt van voldoende ruwvoer en water, regelmatige ontworming en onderhoud van de hoeven en tanden. Deze kosten vallen ter uwer laste. Er dient ook steeds gezelschap van andere paarden voor hem aanwezig te zijn. - Bij ziekte of verwonding dient hij te worden nagekeken door een veearts (dit geldt uiteraard niet voor een lichte verwonding/ziekte die zelf behandeld kan worden). Deze kosten vallen ook ter uwer laste. -Bij grote medische ingrepen of belangrijke beslissibgen aangaande de gezondheid van X, hebben we medezeggenschap - Graag word ik ook af en toe op de hoogte gehouden an hoe het met X gaat, eventueel met foto's en ik behoud het recht om hem eens te komen bezoeken

Dit is het contract, en dan ondertekend door beide partijen.

eylis

#9 , 31 mar 2016 12:18

"..............ik verklaar hierbij dat X niet zal worden terug opgehaald zoals gegronde reden zoals ondervoeding, verwaarlozing, gebruik voor andere doeleinden dan overeengekomen,........" Die eerste zin van de adoptievoorwaarde is door een foute zinsconstructie niet meer duidelijk. Maar zzert belangrijk; je hebt het equine ID, de chip en een "adoptiecontract" dan vraag je toch zelf de adresmutatie aan? vul het registratieformulier in bij de Vlaamse Paardenfederatie dat het paard op jouw adres verblijft en jij de verzorger bent en dan brengen ze dat in orde. De controleur kan immers verifiéren dat het paard bij u verblijft. én je hebt dat een ondertekende adoptiecontract. Voor wat het juidisch waard is, want een paard is juridisch beschouwd een GOED, de adoptiepapieren bij een dierenasiel zijn in feite overdrachtspapieren voor het bezit van een dier waarbij het asiel nog controle kan uitoefenen. Maar een privépersoon kan dat in feite niet. Dus in het kort: in feite heb je op dubbelzinnige gronden een paard gekregen waar je goed voor moet zorgen anders neemt de "eigenaar" het paard terug. Maar zo eenvoudig is het niet. als je goed voor het paard zorgt, kan de "eigenaar" zijn eigen afspraak niet verbreken. De rare zinsconstructie van de openingszin maakt totale spraakverwarring ook nog eens mogelijk. Een vrederechter gaat hier hoofdpijn van krijgen vrees ik.

LeenW

#10 , 31 mar 2016 12:23

In hoeverre kun je een paard adopteren? Huur en verkoop, zelfs leasing lijken mij evident, maar adoptie is toch enkel mogelijk voor personen, of vergis is mij hier?

giserke

#11 , 31 mar 2016 12:43

Ons paard moesten we registreren bij CBC.
De ezel in ons huis die alles betaald is niet geregistreerd.

eylis

#12 , 31 mar 2016 12:53

dierenasielen kunnen een adoptiecontract voor dieren opstellen: in feite is dat dan een schenking, maar ze kunnen je blijven controleren en het dier terug in beslag nemen als je het verwaarloost. Maar dat zijn instellingen van officiele dierenbescherming en ze zijn daartoe gemandateerd. De eigenares denkt dat ze dit als privépersoon ook kan doen (wat juridisch niet klopt), maar eigenlijk heeft ze het paard onder voorwaarden weggeschonken. Zoals ik zei een vrederechter gaat hier koppijn van krijgen...:-)
enne giserke offtopic: zet nooiteen ezel op dezelfde wei als een paard. Dat is letterlijk niet gezond :-)

Anouk30
Topic Starter

#13 , 01 apr 2016 01:24

Dus wij kunnen zelf adresmutatie in orde brengen? Ik dacht dat SB ervoor moest handtekenen. We gaan dat stante pede doen!! :D

Anouk30
Topic Starter

#14 , 01 apr 2016 01:36

Het gaat dus niet, één luik moet ingevuld worden door de vorige eigenaar, mét handtekening... of zou ik...?

sloeberken

#15 , 01 apr 2016 09:30

Geen valse handtekeningen plaatsen, dat is strafbaar.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Andere”