(Gedeeld) Farmaceutisch dossier

mylady
Topic Starter

(Gedeeld) Farmaceutisch dossier

#1 , 08 dec 2015 20:11

Na wat opzoekingswerk op het internet kom ik hier terecht.
Ik stel me heel wat vragen omtrent dit gedeeld farmaceutisch dossier. Bij een controleonderzoek bij mijn huisarts verneem ik dat ik aan mijn apotheker de toestemming had gegeven om mijn GFD te delen. Zij had min ID kaart nodig en zo kon ze dit vaststellen. Ik had hier nog nooit van gehoord. En heb zeker ook nooit die vraag gekregen van de apotheker.
Toen ben ik dit gaan navragen bij de apotheker en ..... die viel uit de lucht. Als antwoord werd er gezegd dat dit misschien in het ziekenhuis gebeurd is.
Maar ik heb al in geen 6 jaar een ziekenhuis opname gehad. In elk geval is deze toestemming nu geschrapt.
Ik kreeg wel als antwoord dat mijn gegevens geheim worden gehouden en dat dit enkel gebeurd als ik mijn ID kaart overmaak aan een apotheker.
Intussen heb ik hier wat opzoekingen omtrent gedaan en is dit nog maar in voege sedert 2014.
Ik heb dit nu ook gecontroleerd op de site: e-Healt concent, en ik merk dat mijn dossier werd geopend in februari 2014.
Hier wordt gebruik gemaakt van mijn gegevens waar ik geen toestemming heb gegeven.
Het ontrustend mij als klant en als patient. Want ik wil mijn medicatiegebruik prive houden.
Nu stel ik mij de vraag: hoe kan dit nu
Het gedeeld farmaceutisch dossier kan enkel met de toestemming van de klant. Maar hoe gebeurd deze toestemming? Kan iedere persoon die onze identiteitskaart nodig heeft dit zomaar wijzigen zonder dat wij hiervoor een handtekening plaatsen.

Intussen wordt het netwerk van zorgverleners steeds verder uitgebreid zodat uiteindelijk heel wat personen over onze medische gegevens kunnen beschikken. Van de dokters gaat het naar de apothekers. Binnenkort ook de kinesist, verpleging enz. Waar is onze privacy?
Ik vind dit heel verontrustend.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mylady
Topic Starter

#2 , 09 dec 2015 20:37

ik zou iedereen aanbevelen om zijn status te controleren, zodat je uiteindelijk nog zelf kan beslissen. Uiteindelijk moeten wij nu dit telkens controleren als ik mijn ID kaart heb afgegeven.
Hopelijk maakt de Federale Commissie Rechten van de patiënt daar werk van.
Ook de mutualiteiten zouden hier eens mogen toezicht op houden.
Gebeurd dit nu in het belang van de patiënt of van de apotheken? Of voor de opmaak van statistieken?
Bij navraag bij mijn mutualiteit vonden zij dat dit iets was tussen patiënt en apotheek!!!!!
Dit zijn privé gegevens.

raba
Contacteer: Website

#3 , 11 dec 2015 17:49

Allereerst is het natuurlijk belangrijk om duidelijk te maken dat het GFD (gedeeld farmaceutisch dossier) ontwikkeld is om de zorg voor de patiënt te verbeteren. Desalniettemin moet er natuurlijk altijd transparant toestemming gevraagd worden.
Volgens mij is het noodzakelijk dat zowel het rijksregisternummer als het eid kaart nummer gekend zijn alvorens een toestemming (informed consent) kan worden gegeven. Er moet dus ooit een inlezing van de eid zijn gebeurd. Het is natuurlijk de vraag of er toen duidelijk uitleg is gegeven over waarom de identiteitskaart diende ingelezen te worden. Normaal is alles ook traceerbaar en kan je nagaan wie de eid kaart heeft ingelezen en op welk tijdstip door welke zorgverlener de toestemming werd gegeven.
Je kan deze toestemming altijd nakijken en intrekken. Je vindt hier meer informatie over op ehealth fgov.

Reclame

mylady
Topic Starter

#4 , 11 dec 2015 19:39

inderdaad, maar deze inlezing is verwijderd.
Ik kan zien wanneer mijn dossier werd geopend dit is nl. in februari 2014 maar wie het heeft geopend maar door wie???? Dit staat er niet.

raba
Contacteer: Website

#5 , 14 dec 2015 22:08

Dat moet met zekerheid bijgehouden worden. is er geen contact formulier waar je deze vraag kan stellen aan fgov ehealth?

Louise.C.

#6 , 26 dec 2015 14:06

ook ik heb hier enkele vragen bij.
Ik belde mijn apotheek op met een vraag omtrent mijn afgeleverde medicatie. Hij zei op een bepaald moment dat ik het ook gekocht had op vermelde datum in een andere stad (waar ik studeer en bijgevolg ook verblijf). Ik heb NOOIT mijn toestemming gegeven om mijn medische gegevens te delen en vraag me af of dit zomaar mogelijk ,dat elke apotheker toegang heeft tot mijn geschiedenis ,zowel plaats als medicatie.
Kan iemand me vertellen hoe ik kan opzoeken wanneer dit dossier geopend is en hoe ik dit kan intrekken?
Ik ging al op de site maar aanmelden met een eID kan ik niet.

Alvast bedankt.

Xenophon
Juridisch actief: Ja

#7 , 26 dec 2015 16:28

Het is weer 1 van die regelingen die op geen fluit trekken: op de site kan je met e-id enkel toestemming GEVEN, geen toestemming WEIGEREN op algemene basis. In principe moet een apotheker of ziekenhuis expliciet de goedkeuring bekomen om de gegevens te delen. In praktijk vragen ze het niet altijd en voor je het weet moet je je e-id in een lezer plaatsen, vraagt dat ding je PIN en heb je toestemming gegeven zonder het te beseffen.

Ik zou liever zien dat dat platform de mogelijkheid bood om expliciet in een 'block' te voorzien voor het delen want ik wens dit helemaal niet en accepteer niet dat de overheid me op dat gebied in een bepaalde richting tracht te sturen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

chantika

#8 , 26 dec 2015 16:51

ook ik heb hier enkele vragen bij.
Ik belde mijn apotheek op met een vraag omtrent mijn afgeleverde medicatie. Hij zei op een bepaald moment dat ik het ook gekocht had op vermelde datum in een andere stad (waar ik studeer en bijgevolg ook verblijf). Ik heb NOOIT mijn toestemming gegeven om mijn medische gegevens te delen en vraag me af of dit zomaar mogelijk ,dat elke apotheker toegang heeft tot mijn geschiedenis ,zowel plaats als medicatie.
Kan iemand me vertellen hoe ik kan opzoeken wanneer dit dossier geopend is en hoe ik dit kan intrekken?
Ik ging al op de site maar aanmelden met een eID kan ik niet.

Alvast bedankt.

Om toegang te krijgen tot het beveiligde deel van het portaal en tot de verschillende toepassingen van onze partners, moet u zich identificeren. Hiervoor zijn twee manieren beschikbaar

met behulp van uw elektronische identiteitskaart
via uw gebruikersnaam en paswoord, in combinatie met een token

Met een token

Vraag uw token aan bij:

uw gemeente;

Louise.C.

#9 , 27 dec 2015 02:51

bedankt voor de reactie!
Is het ook mogelijk mijn huisarts te contacteren maandag met de vraag dit ongedaan te maken?

vriendelijke groeten

mava105
Juridisch actief: Nee

#10 , 27 dec 2015 10:16

[met behulp van uw elektronische identiteitskaart
via uw gebruikersnaam en paswoord, in combinatie met een token

Ik dacht dat het OF uw ID kaart was OF een token. en niet beiden samen.

chantika

#11 , 27 dec 2015 11:29

Om toegang te krijgen tot het beveiligde deel van het portaal en tot de verschillende toepassingen van onze partners, moet u zich identificeren. Hiervoor zijn twee manieren beschikbaar

Inderdaad

Ik dacht dat het OF uw ID kaart was OF een token. en niet beiden samen.

Moest de het beiden samen zijn dan zou er staan Hiervoor is maar een manier beschikbaar

Terug naar “Andere”