Facturen van de werken in opdracht van de gemeente

angelfriend
Topic Starter
Berichten: 10

Facturen van de werken in opdracht van de gemeente

#1 , 01 apr 2014 17:51

Er zijn hier recent werken uitgevoerd aan de stoep. Dit gebeurde in opdracht van de gemeente.
Tijdens de werken vroegen wij om onze stoep te verlagen zodat we een tweede oprit konden gebruiken aan de andere kant van het huis.
Daarvoor krijgen we nu een 'verzoek tot betaling' van de gemeente waarop enkel een totaalbedrag staat, geen gedetailleerde rekening dus.
Aangezien er geen details op staan weten wij ook niet wat van de werken wij precies moeten betalen.
De stoeptegels waren al gepland om vernieuwd te worden, waardoor wij van mening zijn dat wij deze niet moeten betalen.
Voor het verlagen van de stoepranden werden GEEN nieuwe stoepranden gebruikt. Gewoon de oude wat verlaagd.

Moet een overheidsinstantie nu wel of niet een gedetailleerde factuur geven, en vooral als we erom gevraagd hebben nadat we de eerste 'aanrekening' geprotesteerd hebben?

Graag een duidelijk antwoord op onze vraag.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 01 apr 2014 19:38

Uiteraard heeft u recht op een gedetailleerde afrekening. Erger nog, vanuit openbaarheid van bestuur moet u zelfs inzage hebben in het hele dossier van de werken.

Franciscus
Berichten: 39080
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 apr 2014 22:09

Vermoedelijk zal er wel in het gemeentelijk reglement staan wat de kosten zijn die u als privé persoon moet betalen om de openbare weg te 'laten aanpassen' aan uw wensen.
In Antwerpen was het herleggen van trottoir iets van een € 50 m2 en €x om de stoepranden aan te passen.

Reclame

angelfriend
Topic Starter
Berichten: 10

#4 , 04 apr 2014 17:52

Vermoedelijk zal er wel in het gemeentelijk reglement staan wat de kosten zijn die u als privé persoon moet betalen om de openbare weg te 'laten aanpassen' aan uw wensen.
In Antwerpen was het herleggen van trottoir iets van een € 50 m2 en €x om de stoepranden aan te passen.

Beste,
'Vermoedelijk' is hier niet van toepassing.
Er staat geen enkele vermelding omtrent de hoegrootheid van enige kosten in het gemeentelijk reglement waarvan wij een kopie hebben toegestuurd gekregen als antwoord op ons protest tegen de initiële aanrekening.
Het herleggen van ttoittoir was al gepland over de lengte van de straat. Wij hoeven toch niet te betalen voor reeds geplande werken?
Wij hebben enkel verzocht om enkele meters deze stoeprand te verlagen. De prijs die de gemeente hiervoor doorrekent is volgens ons buiten proportie!
Daarom vroegen wij een gedetailleerde rekening maar deze wordt geweigerd.
Wij willen wel betalen maar niet voor iets waarvan wij niet de opdrachtgever zijn!

Franciscus
Berichten: 39080
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 apr 2014 23:27

Kan niet ergens moet in het gemeentelijk reglement staan hoeveel er wordt aangerekend aan de particulier voor het uitvoeren van bepaalde werken.
Dat moeten ze u kunnen voorleggen.
http://www.antwerpen.be/eCache/ABE/80/6 ... zODk1.html" onclick="window.open(this.href);return false;
en ook een aanvraagformulier.
De bedragen heb ik niet gevonden.
Maar in uw gemeente moeten deze zo wie zo opvraagbaar zijn gezien dit soort kosten om de X tijd berekend en aangepast word in een gemeentelijk reglement dat wordt goedgekeurd door de gemeenteraad.

Dus ga eens los van dit geschil eens als ' burger' dit opvragen bij de gemeente, kwestie van iets in de hand te hebben.

angelfriend
Topic Starter
Berichten: 10

#6 , 07 mei 2014 23:08

Na een persoonlijk onderhoud met de burgemeester eind vorig jaar, 'hoorden' wij niks meer van deze zaak.
Tot er opeens na 4 maanden een herinnering voor het openstaand bedrag in de bus viel.
Deze brief, zonder meer uitleg of verduidelijking, laat wel verstaan dat er intussen een andere hoofdcontroleur der werken van de gemeente is.

Na het telefonisch contact met deze persoon, waarbij ik duidelijk maak dat ik 4 maanden eerder een onderhoud met de burgemeester heb gehad hierover, volgt een interne meeting met als gevolg dat de burgemeester zelf een mail zendt met een herhaling van al het vorige.

Na wat juridische informatie ingewonnen te hebben, beslis ik om € 250,00 te betalen en nogmaals te vragen om een detail van de uitgevoerde werken.

1 maand later reageert de gemeente dat zij een gedeeltelijke betaling ontvangen hebben, zonder voorafgaand akkoord van een afbetalingsplan.
Hierop antwoord ik dat ik, na 3 x gevraagd te hebben om een detail van de aanrekening, deze nog steeds niet ontvangen heb.

Vandaag dan eindelijk het bewuste, zij het zeer summiere, detail!
Boven deze opsomming staat enkel onze naam en adres, meer niet.
Afbeelding

De uitbraak en het herplaatsen van de boordstenen wil ik zonder morren betalen.
€ 50,55 om deze enkel aflopend naar de boordstenen te leggen lijkt me nogal zeer duur!

Hieruit maak ik echter uit, volgens de prijs die men aanrekent om 'het aanpassen klinkers tegen boordstenen' men ons deze klinkers wil aanrekenen alhoewel deze voorzien waren om vernieuwd te worden.

Wordt zeer zeker vervolgd ....

Turaki
Berichten: 6870

#7 , 07 mei 2014 23:15

Boordstenen leggen is heel wat eenvoudiger dan klinkers te laten aanpassen. Hierin zit zowel uitbraak als herplaatsing, en daarnaast duurt dit ook wat langer. De prijs lijkt mij wel correct.

Daarnaast gaat u geen gedetailleerdere afrekening krijgen. Dit lijkt mij rechtstreeks overgenomen uit het bestek dat de gemeente heeft gebruikt voor de werken, en zijn dus de posten die ze zelf ook hebben gebruikt om hun aannemer te betalen.

Ik zal zelf morgen ook eens prijzen opzoeken, maar op het eerste zicht lijkt mij dit correct.

Terug naar “Andere”