Stel je schrijft een aangetekend schrijven waarin je een aantal dagen geeft waarbinnen de andere partij bezwaar kan indienen. Deze partij dient geen bezwaar in binnen de gestelde termijn. Twee weken na de gestelde termijn wordt er toch nog een aangetekend schrijven verstuurd met een datum op de brief die binnen de termijn voor bezwaar valt. Door het aangetekend versturen van deze brief heb ik de beschikking over de datum waarop de brief verstuurd werd en wanneer die door mij in ontvangst werd genomen.
Mijn vraag is nu, welke datum is geldig:
- de briefdatum
- de verstuurdatum
- de ontvangstdatum
In Nederland bestaat er zo iets als het ontvangsrecht waardoor de briefdatum van weinig belang is. Blijven dus de verstuurdatum of ontvangstdaum over. Ik ken echter niet de situatie in het Belgisch recht.
Verder beschik ik nog over een email met een het word-document van deze aangetekende brief, waarin wordt gezegd dat ik deze aangetekend zal ontvagen.
Mij lijkt dit een duidelijk geval van antidateren en ik vermoed dat dit onder de categorie fraude valt.
Ik veronderstel dus dat het bezwaar nietig is (zal hen hiervan aangetekend op de hoogte brengen). Verder overweeg ik om iets te ondernemen tegen deze vermoedelijke fraude.
Als iemand bemerkingen heeft op deze gedachtengang had ik dit graag vernomen.