verjaring openstaande schuld Electrabel

hilde
Topic Starter

verjaring openstaande schuld Electrabel

#1 , 01 dec 2007 10:20

Tot mijn grote verbazing kreeg ik gisteren een aanmaningsbrief van een gerechtsdeurwaarder met de vraag tot betaling van een openstaande factuur bij IMEWO ten bedrage van 181 euro. Het openstaande saldo dateert van 17/09/1999.
Ik heb ten eerste nooit een slotfactuur ontvangen voor het adres waar ik toen woonde. Ten tweede is er door electrabel zelf nooit een herinnering of aanmaning gestuurd. Ik ben nadien ook klant bij electrabel gebleven en in de afgelopen 8 jaar heb ik nooit iets gehoord van een openstaand saldo.
Mijn vraag is: staat daar een verjaringstermijn op?
Ik ben niet van plan dit te betalen. Wat kunnen de mogelijke gevolgen hier van zijn?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 02 dec 2007 10:40

“Art.2272.De rechtsvordering...van kooplieden, wegens de KOOPWAREN die zij verkopen aan personen die geen koopman zijn...verjaren door verloop van een jaar.”(Burgerlijk Wetboek).

‘Art.2272 dat verkorte verjaringstermijnen invoert,moet op beperkende wijze worden uitgelegd‘[Cass. 31 mei 2002(C.U.S.-L./A.A.),R.W.2004-05,1219-1220,noot].

‘Artikel 2272, derde lid B.W. is op gelijke wijze niet toepasselijk op kooplui die factureren‘(Luik 29 oktober 1986,Pas. 1986,II,201).

‘Artikel 2272, tweede lid, van het Burgerlijk Wetboek schendt de artikelen 10 en 11 van de Grondwet niet in de interpretatie dat die bepaling van toepassing is op de rechtsvorderingen van een autonoom overheidsbedrijf voor de levering van ‘koopwaren’ in de zin van de voormelde bepaling.Diezelfde bepaling schendt de artikelen 10 en 11 van de Grondwet niet in zoverre zij uitsluitend van toepassing is op rechtsvorderingen voor de levering van ‘koopwaren’ en niet op rechtsvorderingen voor de levering van diensten‘(Grondwettelijk Hof nr.88/2007,20 juni 2007).

Elektriciteit is geen ‘koopwaar’ in de zin van art.2272 B.W. zodat op diens verkoop die bepaling niet van toepassing is.

Is de bijzondere verjaring van art.2272 B.W. niet van toepassing op de verkoop van elektriciteit dan valt deze onder de algemene verjaring van : “Art.2262bis.§ 1. Alle persoonlijke rechtsvorderingen verjaren door verloop van tien jaar...”(B.W.).

“Art.1315.Hij die de uitvoering van een verbintenis vordert, moet het bestaan daarvan bewijzen.Omgekeerd moet hij die beweert bevrijd te zijn, het bewijs leveren van de betaling of van het feit dat het tenietgaan van zijn verbintenis heeft teweeggebracht.”(Burgerlijk Wetboek).

Het is aan u om te bewijzen dat de levering van elektriciteit aan u BEËINDIGD werd.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Andere”