Hallo iedereen,
Ik ben klant bij een Belgische provider voor televisie en internet via kabel. Ik huur van hen een decoder die eveneens een opnamefunctie heeft voor 8 euro per maand. Deze decoder is van de 2de generatie en bezit twee tuners, waardoor ik op twee verschillende zenders kan opnemen. Sinds een tijdje hebben ze een nieuwe firmware gelanceerd die een nieuwe interface voor iedereen oplegt, en dat betekent dat mijn decoder nu erg traag reageert (laat die reactiesnelheid nu net de reden zijn dat ik voor deze provider heb gekozen tov de andere grote Belgische aanbieder...).
Nu blijkt dat er twee nieuwe generaties decoders zijn gevolgd op de mijne, met DRIE tuners, een lager stroomverbruik en een snellere processor (reactiesnelheid is beduidend sneller dan de mijne). Ik heb via hun klantendienst laten weten dat ik graag de laatste generatie zou ontvangen zodat ik mee kan genieten van de voordelen. Hier wringt het echter...
Ze vertellen mij dat ik hiervoor 50 euro overstapkosten moet betalen, wat ik ronduit schandalig vind. Ik vind dat, aangezien ik huur, ik recht heb om voor hetzelfde bedrag als nieuwe klanten hun diensten moet kunnen gebruiken. Ik heb dan ook gezegd dat er wat mij betreft twee opties zijn:
1) Ik betaal voor de huur van mijn decoder een verschillend bedrag dan klanten die de nieuwste huren (ze krijgen meer)
2) Ik kan kosteloos overstappen op de laatste generatie en gebruik maken van dezelfde voordelen als nieuwe klanten (maandelijks betaal ik even veel)
Het (makkelijke) antwoord dat ik krijg is dat dit vergelijkbaar is met een leasing... Ik ga niet akkoord, daar een leasing gebaseerd is op (bv) de wagen en haar waarde en de aflossingen + kosten.
Wie heeft hier gelijk? Wat denken jullie?
Tot wie kan ik mij wenden om een klacht neer te leggen?
Dank bij voorbaat!
DL