In april 2007 was ik betrokken in een verkeersongeval waardoor er veel schade werd toegebracht aan mijn wagen. De tegenparti was in fout, hetwelk ook niet betwist is geworden.
Mijn wagen werd getakeld en afgevoerd naar de merkgarage waar ik klant ben. Mijn verzekeringsmaatschappij duidde een expert aan om de schade op te nemen en stelde een snelle regeling van de schade in het vooruitzicht omdat de tegenpartij ook bij hen verzekerd is.
Toen ik de garage na enkele dagen belde werd mij meegedeeld dat het expertisebureau akkoord ging de wagen hersteld zou worden "in regie" en dat er geen enkel probleem was. Twee weken later was de wagen hersteld en de verzekering bevestigde dat ze na ontvangst van de factuur rechtstreeks aan de garage zou betalen.
Tot mijn verbazing ontving ik begin augustus 2007 (drie maanden na de herstelling) een factuur met betrekking tot die herstelling, met als omschrijving "herstelling volgens bestek van expertisebureau XXX". Ik heb de factuur toen veronden naar de verzekering die mij bevestigde dat ze de na vier weken een aanmaning. Bij navraag bij de verzekering bleek dat het expertisebureau nog steeds niets had goedgekeurd, niettegenstaande dat wel op de factuur vermeld is. Twee dagen na die telefoon, maar VIER maanden na de expertise heeft de expert mij een brief gestuurd waarin hij meedeeld dat hij niet akkoord gaat met de garage en dat ik maar een tegenexpert moet laten aanstellen.
Ik heb de garage ook gebeld om hen uitleg te vragen over de factuur, aangezien die verwijst naar een bestek dat niet bestaat. Ik kreeg aanvankelijk geen antwoord, maar twee dagen werd ik opgebeld door de garage en werd ik verzocht om zelf het door de expert betwiste bedrag te betalen aangezien de verzekering slechts betaald als er een verslag is (met akkoord) van het expertisebureau.
Ik zie geen enkele reden waarom ik zou betalen zonder dat er een akkord is betreffende de vastgestelde schade. Dat is toch de reden waarom en expertise wordt gemaakt? En ik heb ook nooit opdracht gegven aan de garage om de herstelling uit te voeren zonder zulk akkoord.
Na nieuw contact met de verzekering heeft die me bevestigd dat ze de zaak zullen behartigen en dat ik alle dokumenten die ik mogelijkerwijze nog zou ontvangen aan hen moet opsturen.
Volgens mij ben ik het slachtoffer van lieden met maffiose bedoelingen. Ik zou aan dit voorval ook graag een strafrechterlijk gevolg gekoppeld zien.
Moet ik dit misschien best ook bij bepalde instanties melden?
Zijn dit praktijken die veel voorkomen? Ik ben erg geschrokken hierdoor.