#8 , 28 jan 2011 12:24
Ik zit met een gelijkaardig voorval. In 2008 verhuisde ik van een woning naar een appartement met mijn twee kinderen. Ik contacteerde zowel Lampiris als Essent voor info. Blijkbaar beschouwden beiden dit als een inschrijving. Even later ontvang ik van beiden een contract om te ondertekenen. Ik stuur binnen de 12 werkdagen na mijn eerste contact met Essent een mail naar Essent om af te zien van een aansluiting bij hun. Ik onderteken het contract van Lampiris en stuur het terug. Na enige tijd krijg ik een "afrekening" van Essent voor meer dan 400 euro. 75 euro verbrekingsvergoeding, de rest verbruik en alle bijkomende kosten. Ik protesteer bij Essent dat ik binnen de voorziene wettelijke termijn afzag van een aansluiting. Ondertussen contacteer ik ook Lampiris. Blijkbaar iets verkeerd gelopen waardoor Essent mij één maand elektriciteit leverde. Daardoor wordt het aanrekenen van een verbrekingsvergoeding waarschijnlijk terecht MAAR ondertussen besef ik dat Essent mij voor één maand elektriciteit 900 kWh aanrekent. Kan niet. Als alleenstaande met 2 kleine kinderen, buitenhuis werkend èn in mei kan ik geen 900 kWh verbruikt hebben. Achteraf blijkt uit mijn afrekening van Lampiris dat ik de rest van het jaar, in hetzelfde appartement over 352 dagen slechts een verbruik had van 2300 kWh. Ik weiger te betalen, vraag een correcte afrekening aan Essent en zoek vergeefs naar een ombudsdienst. Ik geef het dossier dan door aan Test Aankoop die een mail sturen maar geen antwoord krijgen. Ik blijf aanmaningen om te betalen ontvangen, een schrijven van een deurwaarder, Test Aankoop contacteert Essent opnieuw maar weer zonder enige reaktie. Nu mag ik op 15 februari naar de vrederechter. Door kosten en intresten is het bedrag ondertussen opgelopen tot meer dan 700 euro. Test Aankoop zegt niets te kunnen doen als Essent niet reageert. Ondertussen is er wel een ombudsdienst Energie maar die kunnen niet meer tussenkomen als er al een dagvaarding is. Ben benieuwd wat het resultaat zal zijn. Die liberalisering is een pest voor de consument, een godsgeschenk voor de leveranciers