in beslaggenomen auto laten verdwijnen

trientje9962
Topic Starter

in beslaggenomen auto laten verdwijnen

#1 , 21 dec 2012 09:45

Effe kort schetsen we zitten in financiele problemen en gaan in collectieve schuldbemiddeling stappen dit kan ten vroegste in januari nu zitten we met een openbare verkoop van ons in beslaggenomen auto morgen. Nog geprobeerd om tegen te houden uitgelegd dat we in collectieve stappen zonder resultaat. Nu kunnen wij absoluut niet zonder wagen (is trouwens 15 jaar oud en 330.000 km) veel zullen ze er niet mee zijn maar voor ons zeer belangrijk ziek zoontje die vaak naar brugge ziekenhuis moet voor behandeling . We willen koste wat koste die wagen behouden hij is miss maar 300 euro waard maar voor ons is hij goud waard. Men vraag was nu , wat zijn de gevolgen als ik die wagen wegrijd eer ze komen ze hebben niets anders opgeschreven dan de wagen.

graag spoedig antwoord

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
FreelancerIT

#2 , 21 dec 2012 10:27

Ik heb een tijdje terug een gelijkaardige vraag gesteld.

In mijn geval:
Er is hier op het forum reeds heel wat te lezen over dit onderwerp, vaak schrijnende verghalen, desondanks zit ik nu nog steeds met een aantal onbeantwoorde vragen.

1. Stel: ik heb een auto, maar de auto staat niet thuis op het moment van het ophalen van de goederen. Wat dan met de wagen? Kunnen zij eisen om deze binnen te brengen? Wat als ik weiger?
Een van de antwoorden die ik kreeg, ook van toepassing op uw vraag is:
Op deze site vindt u al heel veel info.

http://www.gerechtsdeurwaarders.be/index.php/nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

1: Als u goederen achterhoudt in het voorbeeld de auto zal de GDW aangifte bij politie doen van een strafbaar feit.(diefstal/oplichting/misbruik van vertrouwen/ achterhouden met beslag gelegde goederen ....hangt van de feiten af. Voertuig wordt gesignaleerd door de politie in ANG en Sirene (internationaal).
Simpelweg gezegd... Het is niet zonder risico, en het riskeert volgens mij zelfs uw Collectieve op spel te zetten...

trientje9962
Topic Starter

#3 , 21 dec 2012 11:05

wat is er gebeurd bij u ?

Reclame

FreelancerIT

#4 , 21 dec 2012 11:39

Niets... We zijn gelukkig in mijn geval nog niet zo ver.
Ik heb een WCO aangevraagd (iets zoals een collectieve) en probeer het op die manier op te lossen.

Ik had de vraag in een algemeen kader gesteld. Net zoals jij hang ik nogal af van mijn wagen: ik heb geen alternatief om op mijn werk te geraken. Wat me in een moeilijke positie zou plaatsen.

Er ziijn wel een aantal verschillen met jouw geval: de wagen is niet aangekocht op mijn naam, maar op die van mijn echtgenote. We zijn getrouwd met scheiding van Goederen, waardoor hij in principe buiten schot zou blijven. Tenzij ze voor mijn echtgenote komen natuurlijk.

Desondanks: eerder dit jaar zat ik in een gelijkaardige positie, en heb ik pas kunnen ingrijpen nadat ze alles al waren komen opschrijven. Op het document waarin de inbeslag genomen goederen werden opgelijst, stond ook mijn wagen. Ze baseren zich hiervoor blijkbaar op de inschrijvingen bij de DIV, en aangezien de auto onder mijn naam daar ingeschreven staat...

Klinkt wel raar natuurlijk; aangekocht op naam van mijn echtgenote, en ingeschreven bij de DIV onder mijn naam... Dit was gedaan op aanraden van mijn toenmalige boekhouder, die dat toen had aangeraden, om dan onkosten zoals onderhoud, diesel, e.d. te kunnen aftrekken.

Nu lijkt het mij in mijn achterste te komen bijten. Ook lijkt het mij allemaal grijs. Ik kreeg indertijd langs alle kanten tegenstrijdige berichten te horen, zelfs hier. Om die reden ben ik nu systematisch allerlei vragen aan het stellen, om me zo een beeld te kunnen vormen.

Ik hoop je toch geholpen te hebben en wens je veel geluk, welke beslissing je ook neemt. In tegenstelling tot andere forumleden ga ik je vraag zeker niet moreel beoordelen, en bezorg ik je gewoon de gevraagde info.

Zo wordt het voor jou een berekend risico, en kan je zelf oordelen of het sop je de kolen waard is.

Het verbaasd me wel dat ze nu nog je auto komen ophalen. Ik heb gisteren van mijn advocaat gehoord dat alles nu even zou stil liggen op dat vlak, wegens de kerstperiode. Ik zou hoogstens vandaag nog een deurwaarder over de vloer kunnen krijgen, en die komt dan hoogstens een "betalingsbevel" afgeven...

trientje9962
Topic Starter

#5 , 21 dec 2012 12:13

beste,

ik heb ergens "geluk" bij ongeluk ben nog aan de gevraagde som geld geraakt ja de laatste verkoopdag hier in ons arrodisement is morgen voor het einde jaar dan is het pas volgend jaar .
mvg

Turaki

#6 , 21 dec 2012 13:56

In tegenstelling tot andere forumleden ga ik je vraag zeker niet moreel beoordelen, en bezorg ik je gewoon de gevraagde info.
Als u meent dat sommige forumleden zich niet neutraal opstellen, mag u dit altijd melden aan de moderators. Naar mijn ervaring wordt er redelijk streng opgetreden als men, ipv van de gevraagde info te geven, de TS komt veroordelen voor zijn/haar problemen. Hoofd- en enige doel van dit forum is het verstrekken van juridische informatie, en soms is dit niet altijd wat men wil horen.

j.demoor

#7 , 23 dec 2012 08:47

“Art.1502.In het exploot van uitvoerend beslag(dat u ontving) op roerend goed wordt op straffe van nietigheid de tekst van de artikelen 1408, § 3, en 1526bis, alsook die van de artikelen 490bis en 507* van het Strafwetboek opgenomen.”(Gerechtelijk Wetboek).

* “Art.507.Met gevangenisstraf van acht dagen tot twee jaar en met geldboete van zesentwintig euro tot vijfhonderd euro worden gestraft de beslagene en allen die voorwerpen waarop tegen hem beslag is gedaan, in zijn belang bedrieglijk vernietigen of wegmaken...”(Strafwetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”