Kan mijn schuld verjaart zijn?!

alcon2800
Topic Starter

Kan mijn schuld verjaart zijn?!

#1 , 28 jul 2009 22:59

Heel nuttige informatie gevonden op deze website, maar hoe zit het juist met jaringen van kredietkaarten en persoonlijke leningen.

Zal mijn situatie in't kort uitleggen:

Heb een lening (5000€) aangegaan bij Citibank op 01'2003 en ook een Visa-kaart met limiet van 2500€. Na al die jaren heb ik niets van ze gehoord. Ja, heb ergens in 2005 een gewone brief thuisgekregen met het openstaande saldo, maar vanaf dan weer niets van ze gehoord.

Heb ondertussen al m'n andere schulden betaald maar weet niet wat ik met deze moet doen?

Dus m'n vraag is nu, is er kans dat deze schuld verjaart is?

Dank bij voorbaat,

Aerts S.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 29 jul 2009 12:36

Na al die jaren heb ik niets van ze gehoord. Ja, heb ergens in 2005 een gewone brief thuisgekregen met het openstaande saldo, maar vanaf dan weer niets van ze gehoord. ...
Dus m'n vraag is nu, is er kans dat deze schuld verjaart is?
Is dit een grap ? Je leent 5000€ en je hoort niets meer en je denkt dat daarmee je schuld verjaard is ?
Ik denk eerder dat ze jou in hun bestand verloren zijn.

Gebruik je die Visa kaart noch ? Zelfs indien je ze niet gebruikt zou je toch jaarlijks de kosten voor het houden van de kaart voorgeschoteld moeten krijgen. Indien niet denk ik idd. dat je voor hen niet meer bestaat.

Zo wil ik ook nog wel eens wat geld lenen ...
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

alcon2800
Topic Starter

#3 , 29 jul 2009 13:29

Heb natuurlijk in het begin (eerste half jaar) altijd betaald maar na enkele tegenslagen, heb ik dus niet meer betaald

Daarom dak het ook raar vond dat ze nooit geen incassobureau of deurwaarder hebben afgestuurd. Zoals ik gisteren zei, in 2005 heb ik nog een overzicht gekregen van de openstaande schuld en deze brief was gewoon opgestuurd door Citibank zelf.

En die Visakaart heb ik enkele maanden gebruikt en die heb ik dan ook meteen laten schrappen daarna!

Heb onlangs vernomen dak nog steeds op de zwarte lijst van de Nationale Bank ben geregistreerd.

Nu is m'n vraag moet ik die volledige schuld betalen voor ze mij schrappen uit die zwarte lijst, of kan het zijn dat deze schuld verjaard is??

Thanx

Reclame

JohnD

#4 , 29 jul 2009 16:31

Heb onlangs vernomen dak nog steeds op de zwarte lijst van de Nationale Bank ben geregistreerd.

Nu is m'n vraag moet ik die volledige schuld betalen voor ze mij schrappen uit die zwarte lijst, of kan het zijn dat deze schuld verjaard is??

Thanx
Je spreekt van andere schulden die reeds afbetaald zijn. Het kan zijn dat je nog op de zwarte lijst staat omdat het nog niet lang genoeg geleden is dat die schulden afbetaald zijn.
Het verwonderd mij dat Citi niets van zich laat horen. Ik denk niet dat die schuld verjaard is. Met de intresten erbij kan dat ondertussen wel een pak meer geworden zijn.

Vreemde zaak in elk geval.

In elk geval vermoed ik dat ze de taktiek van "reculer pour mieux bondir" gebruiken.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

j.demoor

#5 , 30 jul 2009 11:00

“Art.2262bis.§ 1. Alle persoonlijke rechtsvorderingen verjaren door verloop van tien jaar...Art.2277...Interesten van geleende sommen, en, in het algemeen, al hetgeen betaalbaar is bij het jaar of bij kortere termijnen,Verjaren door verloop van vijf jaren.”(Burgerlijk Wetboek).

De termijnen van leningen beginnen slechts te verjaren vanaf hun vervaldag.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 jul 2009 13:06

In aanvulling met de reactie van J. De Moor.

Er is op dit ogenblik een zeer interessante discussie bezig in rechtspraak en rechtsleer i.v.m. de verjaringstermijn wanneer de maandelijks af te betalen som zowel intresten als kapitaalsaflossing bevat. Volgens sommigen is dan ook voor het kapitaal een verjaringstermijn van vijf jaar van toepassing.

scorpioen

alcon2800
Topic Starter

#7 , 20 aug 2009 01:05

In aanvulling met de reactie van J. De Moor.

Er is op dit ogenblik een zeer interessante discussie bezig in rechtspraak en rechtsleer i.v.m. de verjaringstermijn wanneer de maandelijks af te betalen som zowel intresten als kapitaalsaflossing bevat. Volgens sommigen is dan ook voor het kapitaal een verjaringstermijn van vijf jaar van toepassing.

scorpioen

Dan is met andere woorden die schuld verjaard?

Groeten,

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 24 aug 2009 12:20

Een verjaringstermijn kan gestuit of geschorst worden.
U kan ondertussen van adres veranderd zijn en het nieuwe nooit medegedeeld - of ambelijk geschrapt zijn
Waarom staat u nog op de zwarte lijst bij de NBB- ga dat eens na

alcon2800
Topic Starter

#9 , 24 aug 2009 23:22

Een verjaringstermijn kan gestuit of geschorst worden.
U kan ondertussen van adres veranderd zijn en het nieuwe nooit medegedeeld - of ambelijk geschrapt zijn
Waarom staat u nog op de zwarte lijst bij de NBB- ga dat eens na

Heb het één en ander opgezocht op het net, en in mijn geval kan deze situatie verjaren na 5 jaar. Ben inderdaad verhuist (2x zelfs), maar ben nooit ambtelijk geschrapt geweest, had altijd een officieel adres. Dus al Citi een deurwaarder had ingeschakeld, dan had m'n mij allang gevonden..
Zat 2 jaar geleden in schuldbemiddeling en m'n had toen ooit een fax gestuurd naar Citi maar, OCMW heeft nooit een antwoord teruggekregen, dat is toch hetgeen ze mij vertelde).

Ik denk dat ze weten dat deze situatie verjaart is en daarom dak ook niets van hen hoor!

Groeten

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”