welke elementen moet een goede schuldbekentenis bevatten?

dieke
Topic Starter

welke elementen moet een goede schuldbekentenis bevatten?

#1 , 22 jul 2009 10:34

Broerlief wil voor een korte periode een niet zo klein bedrag (25k) lenen van ons. Hoe zet ik dat op papier? Hoe zorg ik ervoor dat we hieraan geen verlies doen (geld staat op spaarrekening en doordat het er even vanaf gehaald wordt verliezen wij natuurlijk een deel intresten). Hoe verwoord je dat? Ik heb nu niet de tijd uit te zoeken hoeveel 'schade' wij exact lijden door dat bedrag een tijdje (het gaat om een 14-tal dagen) te lenen.

We zouden het bedrag nu overschrijven naar zijn rekening; wat vermelden wij bij die overschrijving?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 22 jul 2009 11:32

Overschrijving.

In het opmerkingsveld zeer duidelijk vermelden dat om een lening. Verwijzen naar overeenkomst.

Schuldbekentenis:

- alle cijfers voluit schrijven.

- alle partijen vermelden met volledige naam, adres en geboortedatum.

- document dateren

- terugbetalingsvoorwaarden duidelijk omschrijven. (Datum eerste terugbetaling, aantal termijnen, datum laatste terugbetaling)

- Opmaken in evenveel exemplaren als ondertekenaars.

- elke ondertekenaar laten tekenen met tekst "gelezen en goedgekeurd" erbij.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 jul 2009 12:19

Ook plaats vermelden.

Eventueel ook vermelden wat bij niet terugbetalen - welke schadevergoeding- welke % -
vb terugbetalen van het verlies aan % van spaarboekje + op die 15 dagen x% rente.
Bij niet terugbetaling na 15 dgn - van onmiddellijk de gerechtsintrest.

iets in die aard is steeds beter dan nog geen akkoord over terugbetalingsmodaliteiten.

Wij hadden dat voorzien met ook de clausule ( het was een lening aan en nieuwe firma) dat de voorheffing door de firma zou betaald worden.

Hebben daarna een 5-tal jaren last gehad met de belastingen maar die hebben na die tijd volledig bakszeil mogen halen gezien ze geen poot hadden om op te staan.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 jul 2009 12:21

Oeps --- terugbetalingsvoorwaarden - stond er wel bij
Ik had nochtans mijn bril op

Eevntueel nog wel de reden van de lening - als hij de gelden voor iets anders gebruikt kan men ook optreden - terugeisen of eventueel vervolgen

digits

#5 , 22 jul 2009 14:27

Vermeld welke rechtbank bevoegd is bij conflicten, en zet er in dat bij eventuele conflicten alle gerechtskosten, inclusief jouw advocaatkosten door de andere vergoed moeten worden.

dieke
Topic Starter

#6 , 22 jul 2009 19:36

Iedereen hartelijk bedankt voor de snelle en zeer bruikbare reacties!

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”