Disclaimer: deze vraag is in naam van een kennis van mij.
Situatie:
Kennis heeft een korte relatie gehad in het verleden, haar partner heeft voor om en bij 15.000€ aan schulden gemaakt met haar bankkaart een identiteitskaart.
Deze persoon opzoeken is onmogelijk, de zoekmachines geven geen bruikbaar resultaat. Hij verstopte de aanmaningen en een overvloed aan aangetekende zendingen. Mijn kennis heeft nooit geweten van zijn praktijken, tot het te laat was. Hij zou wel al veroordeeld zijn voor oplichting na zijn relatie met mijn kennis, in andere dossiers. Geen adresgegevens bekend, persoon is gekend bij politie en parket, maar deze vinden hem zelf niet.
Dus mijn kennis zit nu in collectieve schuldbemiddeling, onder supervisie van een advocaat, aangesteld door de rechtbank.
Totale schuldenlast is ruwweg 5.500€, gespreid over zeven jaar. Er zijn nu reeds 2 jaren voorbij. De advocaat eist per maand 100€ op, de helft voor zijn werkingskosten en de helft voor de schuldeisers, dit zijn er 2 in aantal. Midden 2019 eist hij een veel groter bedrag in één som op, iets van een 5.350€.
Ik denk dan, 24x50€ = 1200€ + 5.350€ = 6.550€. Dan zou men denken, de schuld is afbetaald?
Mijn kennis ging in ieder geval vandaag om verdere info vragen bij de bewuste advocaat.
ik ga ook eens verzoeken om mij alle documenten in te laten kijken, kwestie van een goed beeld te kunnen schetsen.
Qua wetgeving omtrent collectieve schuldbemiddeling, weinig te vinden dat verstaan is.
Daarom, kan er mij iemand hier dit systeem toelichten?
En is er bijsturing nodig in mijn denkpatroon, zoals beschreven in paragraaf 2?
Alvast bedankt voor jullie tijd en moeite.