Dag juridische forummers.
Er komt hier af en toe post voor een vorige bewoner. Rekeninguittreksels, facturen, brieven van justitie, en vandaag ook van een deurwaarder, een "laatste verwittiging voor dagvaarding".
Die persoon heeft dus zijn adreswijziging niet doorgegeven op het gemeentehuis van zijn nieuwe woonplaats.
Ik doe die post bij het oud papier en ik heb het al eens gezegd tegen de verhuurder want ik heb geen contactgegevens. Verder gaat mijn verantwoordelijkheid niet.
Zo'n dagvaarding, hoe gaat dat concreet praktisch in z'n werk? Is dat een aangetekende zending via de post? Of is dat effectief meneer de deurwaarder die hier aan de voordeur komt staan?
Ik heb nog nooit in mijn leven schulden gehad (ocharme eens één keer een Telenet factuur een week te laat betaald) en ik ken ook niemand met schulden, dus het is mij wel vreemd. Maar ikzelf blijf er rustig bij, het is niet voor mij bestemd.
Ik vraag het vooral voor mijn huisgenoten. Ik ben de enige rustige, rationele mens hier in huis, mijn huisgenoten zijn allemaal nogal zweverige wereldvreemde types. Ik denk dat ze een beetje zouden gaan panikeren van woorden als "deurwaarder" en "dagvaarding". Dus wil ik hen op voorhand al duidelijk informeren. Dat ze bijvoorbeeld niet per ongeluk een aangetekende brief in ontvangst nemen die niet voor hun bestemd is. Snapt ge?
Wat zijn trouwens de gevolgen voor de vorige bewoner die zijn adreswijziging niet heeft doorgegeven? Al 3 jaar ondertussen. Die is al die tijd niet op de hoogte van de aanmaningen. Pech voor hem, mijn zorg niet. Ik vraag het uit nieuwsgierigheid (en eerlijk gezegd ook een beetje Schadenfreude, sorry not sorry).