Butgetbeheerder maakt zware fout

annolo
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Butgetbeheerder maakt zware fout

#1 , 18 dec 2020 13:54

Na mijn faillisement en scheiding werd beslist om budgetbeheer te gebruiken om alles te regelen. Niet omdat ik zelf niet bekwaam was, maar omdat ik moeilijk contact had met mijn ex en ook niet meteen (door de zware dobber van het falen) in staat was energie te steken in de administratieve afhandeling.
Er werd een jurist bijgehaald en in onderling akkoord afgesproken om kindergeld en fiscaal voordeel in 2 te delen betreft onze 3 kinderen.
Dit verliep correct van december 2013 tot juli 2015. Nadien werd dossier budgetbeheer doorgegeven aan een andere collega, die blijkbaar de regeling van het kindergeld over het hoofd zegt. Dit is nu uitgekomen en ik moet mijn ex ongeveer 20.000 euro terugbetalen door deze 'vergissing'.
Zowel ik als hij hebben dit niet opgemerkt, we kregen geen exacte bedragen doorgestort.
Kan ik iets doen (behalve hem terug te betalen uiteraard) ? Kan ik klacht indienen of een tussenkomst vragen aan het OCMW?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 18 dec 2020 14:54

Als ik het goed begrijp is het enige probleem dat het wat laat opgemerkt werd? Of is er ook betwisting over het bedrag?

Marcus Aurelius

#3 , 18 dec 2020 16:10

Gaat het hier om een collectieve schuldenregeling ingevolge een vonnis van de rechtbank of gaat het hier om een budgetbegeleiding? Door welke dienst werd deze budgetbegeleiding uitgevoerd? Had u nog een eigen rekening en kon u nog zelfstandig betalingen doen? Om te kunnen spreken van eventueel schuldig verzuim zijn toch wat meer inlichtingen nodig.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Ghentian
Juridisch actief: Ja

#4 , 18 dec 2020 17:16

Aanvullend op bovenstaande replieken: het bedrag zelf zal u natuurlijk niet kunnen verhalen op de persoon in kwestie. Wat wel vergoedbaar is, is de schade die u ondervindt omdat u nu plotsklaps zo'n bedrag moet betalen. Dat staat inderdaad in een causaal verband met een mogelijke fout van de beheerder, in de hypothese dat hij/zij ook daadwerkelijk een juridische fout heeft begaan.

Hiervoor hebben we natuurlijk meer informatie nodig.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

annolo
Topic Starter

#5 , 20 dec 2020 11:47

Antwoord op bovenstaande reacties (waarvoor dank):
1. Het bedrag wordt niet betwist en zal sowieso worden terugbetaald.
2. Er is een collectieve schuldbemiddeling (aangevraagd door ons en goedgekeurd door de rechtbank).
3. De curator stortte (na inhouding van het bedrag voor afbetaling schulden) resterende geld door naar budgetbeheerder van het OCMW. Haar enige taak was het kindergeld op te splitsen en na aftrek van de helft van schoolfacturen en dergelijke, aan ons beiden door te storten. Hier liep het dus grondig fout.soort
4. Dit geld werd dus als een 'leefgeld' naar mij doorgestort op een eigen rekening waar ik zelf mijn betalingen kon mee doen.

Marcus Aurelius

#6 , 20 dec 2020 16:02

Wat werd afgesproken dat u met dit "leefgeld" zelf moest betalen? Welke rechtbank heeft deze uitspraak gedaan? Gaat het hier om een Collectieve Schuldenregeling? Wie werd door de Rechtbank aangesteld voor de CSR? Staat het budgetbeheer los van de CSR? Ik zie immers geen onmiddellijk verband tussen de Maatschappelijk Werker én de arbeidsrechtbank bevoegd voor CSR.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”