Hallo allemaal,
Ik ben een zelfstandige IT'er en had besloten om paar maanden terug een deel van mijn werk te outsourcen naar een klein nederlands bedrijf.
Het idee was dat zij een deel van mijn server infrastructuur gingen monitoren en onderhouden voor een maandelijks bedrag.
Na wat gepruts met gebrekkige communicatie had ik mijn eerste betaling verzonden via overschrijving. Weliswaar had ik nog geen contract getekend en nog geen login gegevens gegeven zodat ze van start konden gaan. Mijn idee was om een partner te vinden en pas op later tijdstip duidelijk te vertellen wat ze moeten doen. Ik had ook eerlijk gezegd verwacht dat er een duidelijk contract en SLA ging komen en er nog verder dingen gingen worden besproken.
Kort daarna had ik mijn verlof genomen en kwam ik terug naar een hoop onbeantwoorde mails en openstaande facturen. Ze waren extreem onprofessioneel op juridisch vlak en ik hecht hier toch wel wat belang aan aangezien het over data en bereikbaarheid van mijn klanten gaat. Doorheen de gesprekken had ik opgemerkt dat ze technisch niet zo competent waren als ik had gedacht wat ook nog een reden was om niet verder in zee te gaan met hun.
Toen ik terug van verlof kwam had ik een mail verstuurd met de nodige feedback en had ik hun verteld dat ik geen interesse had om verder te werken met hun.
Ik kreeg op deze mail geen antwoord en verder kreeg ik ook geen herinneringen qua onbetaalde facturen.
Ik heb ook werkelijk het 1ste initieel factuur betaald met de partij waar ik uiteindelijk niet mee ben gestart. Hier heb ik ook het geld niet van terug gevraagd ondanks ze letterlijk niks hebben gedaan.
We zijn 3 maanden verder en plots krijg ik een FB bericht + mail van een Nederlands incasso bureau.
Ze vragen het volgende:
€180,29 - origineel factuur met wat rente
€4,30 - openstaande rente
€50 - openstaande kosten/incasso kost
Ik heb een aantal vragen:
1. Mijn idee was om een mail naar de leverancier te sturen dat ik ze slecht vond in veel aspecten: contractueel, communicatie, competentie, ... en dat dit de reden was om niet te starten met hun. Dit had ik ook in mijn laatste feedback mail gezegd waar ze niet op hebben geantwoord.
2. Incasso gewoonweg niet betalen en het hierbij laten. Wat zijn de mogelijke gevolgen? Is dit slim? Het is een relatief "klein" bedrag en ik verondestel dat hiervoor naar de rechtbank stappen niet veel nut heeft.
Ik kijk uit naar jullie advies.
Mvg