Hierbij mijn specifiek probleem: Samen met mijn ex-man tekende ik een persoonlijke borgstelling bij Cera (ex-KBC) op datum van 24 maart 1994. De BVBA, waarvoor we werkten ging failliet in maart 1997 en in juni 1998 werd ons huis verkocht. Er restte nog een groot bedrag, dat wij persoonlijk dienden te betalen. Na mijn echtscheiding begon mijn ex-man persoonlijk een eigen zaak maar die ging failliet na enige tijd. Na zijn faillissement werd hij verschoond voor al zijn schulden uit het verleden. Daardoor is de openstaande schuld bij KBC integraal voor mij (ik ging persoonlijk nooit failliet). Momenteel ben ik bezoldigd bestuurder van een NV. Ik ontvang een minimumloon en ik heb geen goederen, die mijn eigendom zijn.
Sinds jaren krijg ik 3 of 4 keer per jaar een aanmaning van Fiducre om het resterende bedrag te betalen. Een jaar geleden nam ik contact met KBC om te vragen of er nog onderhandeld kon worden maar mijn contactpersoon bij KBC zei me dat die schuld aan Fiducre verkocht was en dat ik geen schuld meer had aan KBC. Ik heb ook De Nationale Bank gecontacteerd om te kijken of ik nog vermeld stond op de ‘zwarte lijst’. Zowel op de “Centrale voor kredieten aan particulieren” als op “bestand van de niet-gereglementeerde registraties” staat vermeld: “Er zijn geen gegevens geregistreerd op naam van deze persoon”.
Ik contacteerde ook verschillende keren Fiducre zelf om te vragen of ze het contract van overname van schuld kon doorsturen. Tot 2 maal toe kreeg ik een brief, waarin vermeld stond dat het contract bijgevoegd was. Maar elke keer was er geen aanhangsel! Ik ben ook 2 keer naar ‘gratis juridisch advies’ te Leuven met mijn verhaal geweest. Deze advocaten vonden het bijzonder vreemd dat Fiducre geen contract stuurt en dat zij geen verdere acties ondernemen. Volgens hen is de kans groot dat die schuld verjaard is.
Maar is dat zo? En hoe kan ik dat met zekerheid te weten komen?