Wij hebben een hypothecaire lening lopen via onze levensverzekering. (bij DVV) In het contract zijn als voorwaarde voor de aangerekende intrestvoet echter ook een aantal andere verzekeringen (brand, BA, auto, motor) opgenomen. Als we een van die verzekeringen opzeggen, verhoogt onze intrestvoet met 0.2% tenzij we een andere verzekering nemen met een gelijk premievolume.
Ik kan me echter vaag herinneren in een artikel te hebben gelezen dat de extra verzekeringen die in het kader van een hypotheeklening als voorwaarde dienen voor het bekomen van een bepaalde intrestvoet, een verband moeten houden met de hypotheek. (zoals bv. de brandverzekering)
Concreet wil ik mijn motorverzekering opzeggen omdat ik nu een firmawagen ter beschikking heb. Is de redenering hierboven geldig of zit ik wel degelijk vast aan het premievolume van de verzekeringen in het contract?
Ter verduidelijking: Aangezien ik de nummerplaat van mijn motor inlever, valt het voorwerp van de verzekering weg en is er geen probleem om de verzekering op zich op te zeggen. Het gaat me hier duidelijk over de mogelijke intrestverhoging van de hypotheeklening.
Alvast bedankt voor de reacties!