herroeping collectieve schuldenregeling op voorstel svhuldbemiddelaar

bgeeroms
Topic Starter

herroeping collectieve schuldenregeling op voorstel svhuldbemiddelaar

#1 , 19 dec 2015 09:38

De schuldbemiddelaar heeft aan de arbeidsrechtbank gevraagd de collectieve schuldenregeling van de ex-vriend van mijn dochter te annuleren nadat blijkt dat hij er alles aan doet om niets te moeten betalen en allerhande bedrieglijke handelingen hiertoe stelt. Er is binnenkort een zitting van de arbeidsrechtbank waarop mijn dochter is uitgenodigd aangezien zij deel uitmaakt van de schuldeisers die opgenomen werden in de collectieve schuldenregeling. Ik heb begrepen dat wanneer de rechtbank de collectieve schuldenregeling opheft, zij kan overgaan tot het recupereren van het bedrag dat opgenomen is in de CSR. Kan iemand van jullie mij meedelen op welke manier zij dit kan doen? Moet zij hiervoor een verzoekschrift overmaken aan de rechtbank (indien ja, welke rechtbank). Moet zij via een gerechtsdeurwaarder gaan ? Wat gebeurt er wanneer eventueel de roerende goederen van haar ex zouden verkocht worden (de belastingsdienst is eveneens schuldeiser) ? Hoe kan zij haar vordering uitoefenen op de goederen van de schuldenaar voor de inning van de schuldvorderingen. Bestaat er ergens documentatie over de te volgen procedure hieromtrent ? Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp en raadgevingen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon

#2 , 19 dec 2015 10:27

Uw dochter dient te beschikken over een uitvoerbare titel, de herroeping van de CSR verschaft haar geen autonome uitvoeringsmogelijkheid op de schuld indien zij nog niet over dergelijke titel beschikte. U kan dat zelfs doen tijdens de CSR, de CSR schort enkel de uitvoeringsmogelijkheden op zolang de schuldenaar erin zit.

M.a.w. zij zal eerst een veroordeling tot betaling moeten bekomen, daarna evt naar een deurwaarder stappen voor uitvoering.

Bezin eer u begint en denk eens na over welke middelen de schuldenaar heeft en wie er nog voor u in de rij staan om te innen (vb de fiscus). Het heeft geen zin om extra kosten te maken en de kost om een deurwaarder op pad te sturen voor te schieten indien de kei al 3 keer gestroopt werd. Evalueer de situatie, bekom eventueel uw vonnis en kijk dan hoe u de zaken gaat spelen. Er kan vanalles gebeuren....schuldenaars komen soms tot inkeer of vinden een job, doen een erfenis.....de zaak is om ervoor te zorgen dat er geen verjaring intreedt en dat u hem ergens op de radar houdt.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 dec 2015 12:14

Zoals men al schreef kijk eerst wie er allemaal schuld eiser is.

Banken zijn meestal bijzondere bevoorrechte schuld eisers.
Belastingen en andere taxen zijn bevoorrechte schuldeisers

En dan als er nog iets overschiet zijn het de schuldeisers die het onder elkaar verdelen, normaal schiet er niks meer over voor de gewone schuldeisers.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

bgeeroms
Topic Starter

#4 , 19 dec 2015 14:44

Bedankt Xenophon en denlowie voor jullie klare uitleg.
Nog een vraagje : Bij wie kunnen wij een vonnis bekomen, wat is de verjaringstermijn en hoe kan die gestopt of verlengd worden ?

denlowie
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 dec 2015 15:49

Dit gaat je voor de rechtbank moeten brengen, als het bedrag kleiner is dan 2500€ is het voor de vrederechter, anders zal het voor de rechtbank van eerste aanleg zijn, vergeet ook niet dat al deze kosten u eerst moet betalen zoals gerechtsdeurwaarder en eventueel u advocaat.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Xenophon

#6 , 19 dec 2015 15:55

Wat voor schuld is het en over welk bedrag gaat het?
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.

bgeeroms
Topic Starter

#7 , 19 dec 2015 17:17

het is een lening van mijn dochter aan hem. Het gaat over +/- 6000 euro.
Hoe kunnen wij vermijden dat de schuld verjaart ? Ik veronderstel dat de deurwaarder enkel tussenkomt ivm de betekening van de uitspraak van de rechter ?

Xenophon

#8 , 19 dec 2015 18:40

Ik veronderstel dat (aangezien zij als schuldeiser werd erkend in de CSR) ze over een geldige overeenkomst beschikt waarin de schuld en de terugbetaling worden geregeld?

Verjaringstermijn is 10 jaar voor de hoofdsom maar wordt gestuit door dagvaarding voor de rechter, maakt niet uit inden het in de csr zat en de schuld bijgevolg erkend werd. Indien u dit wil opvolgen zal u dus eerst een vonnis moeten bekomen waarbij hij veroordeeld wordt tot terugbetaling, dat dan laten betekenen. Daarna kan u (mits periodieke herbetekening) 30 jaar lang de boel opvolgen. Verbrand uw vingers er niet aan want het heeft absoluut geen zin om een deurwaarder op pad te zenden indien die nergens beslag kan op leggen of de kost groter is dan de opbrengst.

Altijd interessant: schuldenaars die een goeie job of een eigen wagen hebben (of een huis maar dat zal wel teveel gevraagd zijn hier).

bgeeroms
Topic Starter

#9 , 19 dec 2015 19:34

"Altijd interessant: schuldenaars die een goeie job of een eigen wagen hebben (of een huis maar dat zal wel teveel gevraagd zijn hier)."

De eigen wagen is er maar die zal waarschijnlijk wel in beslag genomen worden door de belastingadministratie. Het zal dus waarschijnlijk nog een tijdje duren vooraleer er voor mijn dochter iets te rapen zal vallen.

bosprocureur

#10 , 19 dec 2015 20:44

het is een lening van mijn dochter aan hem. Het gaat over +/- 6000 euro.
Hoe kunnen wij vermijden dat de schuld verjaart ? Ik veronderstel dat de deurwaarder enkel tussenkomt ivm de betekening van de uitspraak van de rechter ?
Kan die deurwaarder dat niet voor u in de gaten houden, tenminste als er een vonkje van hoop is om nog te recupereren (je hoort het, Kerstmis nadert ...). Dat kan m.i met een minimum aan kosten, en zonder fatale fouten.

bgeeroms
Topic Starter

#11 , 19 dec 2015 21:31

Bedankt voor jullie reacties.
Blijven dan gedurende al die tijd interesten lopen of moet dit expleciet aangevraagd worden bij de vraag om veroordeling tot betaling van het volledige uitstaande bedrag ?

Xenophon

#12 , 20 dec 2015 09:08

De regel in een burgerlijke zaak is: wie niets vraagt aan de rechter krijgt niets. Vraag dus de terugbetaling én intresten. Tijdens de CSR zal de intrest wel niet lopen. De belastingen hebben een beter middel om aan hun geld te raken dan beslag op onroerend goed; zij houden gewoonweg fiscale terugbetalingen in waar ze kunnen en de ontvanger legt derdenbeslag op lonen (tot aan de beslagvrije limiet).

bgeeroms
Topic Starter

#13 , 20 dec 2015 09:15

Heel erg bedankt voor deze praktische raadgevingen.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”