Hypothecaire lening

Annev
Topic Starter

Hypothecaire lening

#1 , 25 sep 2015 13:20

Beste,

Mijn vriend en ik namen een maand geleden de beslissing om een huis te kopen.
We vonden en zochten een bank die ons een lening kon geven en deze werd ook goedgekeurd.
Ondertussen zijn we nu een week geleden de compromis gaan tekenen bij de notaris (onder voorbehoud akkoord bank). We hebben nu tot 1/10 de tijd om de lening in orde te brengen oftewel (wat tevens ook de enige voorwaarde is het huis niet te aanvaarden zonder een fikse geldboete) een bewijs van weigering bank in te leveren.
Twee dagen geleden kreeg mijn vriend plots koudwatervrees. Hij wist niet meer of hij nog wou kopen, hij wist niet of hij levenslang een relatie met mij wou, vertrouwd niemand meer, wil ook geen geld geven aan notariskosten, spaart liever nog wat verder,...
Elk excuus is goed om het niet te doen, zo is hij dus op eigen houtje de bank binnengewandeld met de vraag of hij een attest voor weigering lening kon verkrijgen. Aangezien onze lening al was goedgekeurd weigerde de bank (we hebben de lening wel nog niet officieel getekend). Hij wil nu kost wat kost bij een andere bank een attest van weigering halen. Kan hij zo'n document verkrijgen zonder mijn medeweten en zo heel de boel op eigen houtje annuleren? Heb ik rechten wanneer hij de boel afblaast en we een boete moeten betalen?

Ik zou het liever aankopen zonder de boete. En indien de boete er is deze ontlopen.
We hebben samen beslist dit huis te kopen, ik heb nooit de minste twijfels gehad.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
huurderium

#2 , 25 sep 2015 14:50

Beste,

Mijn vriend en ik namen een maand geleden de beslissing om een huis te kopen.
We vonden en zochten een bank die ons een lening kon geven en deze werd ook goedgekeurd.
Ondertussen zijn we nu een week geleden de compromis gaan tekenen bij de notaris (onder voorbehoud akkoord bank). We hebben nu tot 1/10 de tijd om de lening in orde te brengen oftewel (wat tevens ook de enige voorwaarde is het huis niet te aanvaarden zonder een fikse geldboete) een bewijs van weigering bank in te leveren.
Twee dagen geleden kreeg mijn vriend plots koudwatervrees. Hij wist niet meer of hij nog wou kopen, hij wist niet of hij levenslang een relatie met mij wou, vertrouwd niemand meer, wil ook geen geld geven aan notariskosten, spaart liever nog wat verder,...
Elk excuus is goed om het niet te doen, zo is hij dus op eigen houtje de bank binnengewandeld met de vraag of hij een attest voor weigering lening kon verkrijgen. Aangezien onze lening al was goedgekeurd weigerde de bank (we hebben de lening wel nog niet officieel getekend). Hij wil nu kost wat kost bij een andere bank een attest van weigering halen. Kan hij zo'n document verkrijgen zonder mijn medeweten en zo heel de boel op eigen houtje annuleren? Heb ik rechten wanneer hij de boel afblaast en we een boete moeten betalen?

Ik zou het liever aankopen zonder de boete. En indien de boete er is deze ontlopen.
We hebben samen beslist dit huis te kopen, ik heb nooit de minste twijfels gehad.
Misschien geen juridisch antwoord. Maar als je lief geen levenslange relatie wil, denk ik niet dat het verstandig van je is om absoluut door te willen gaan met de aankoop. Een misschien onterecht attest is dan nog je goedkoopste uitweg.

mjers

#3 , 25 sep 2015 15:05

een onterecht attest? Geen enkele bank gaat een onterecht attes geven. Dit is fraude...

Aangezien jullie lening is goedgekeurd kan je niet onder de verkoop uit.
De boete bedraagt meestal 10 à 15%. Dit is gigantisch veel als je er niets voor terug krijgt.

Ga door met de verkoop en bekijk het van daar verder.

De verkoopovereenkomst is er nu eenmaal, en jullie beide namen staan erop...

Reclame

huurderium

#4 , 25 sep 2015 15:59

een onterecht attest? Geen enkele bank gaat een onterecht attes geven. Dit is fraude...

De boete bedraagt meestal 10 à 15%. Dit is gigantisch veel als je er niets voor terug krijgt.

De bank zal wellicht ook de lening toegestaan hebben in de overtuiging dat beiden een duurzame relatie hebben.
Als dat niet (meer) het geval is - op basis van de uitleg - weet ik niet of de bank wel zo vlot een lening zou toestaan.

Annev
Topic Starter

#5 , 25 sep 2015 16:10

De bank zal wellicht ook de lening toegestaan hebben in de overtuiging dat beiden een duurzame relatie hebben.
Als dat niet (meer) het geval is - op basis van de uitleg - weet ik niet of de bank wel zo vlot een lening zou toestaan.
Inderdaad, dat dachten wij ook.
Blijkbaar niet. Ze kunnen ons geen attest van weigering bezorgen omdat daar financieel gezien geen rede toe is.

sloeberken

#6 , 25 sep 2015 17:43

1 attest van weigering zal niet voldoende zijn.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mjers

#7 , 25 sep 2015 18:13

De einde van hun relatie heeft niets te maken het al dan niet krijgen van de lening.
Het gaat om de 2 individuen die samen een lening aangaan.

mjers

#8 , 25 sep 2015 18:14

Inderdaad, dat dachten wij ook.
Blijkbaar niet. Ze kunnen ons geen attest van weigering bezorgen omdat daar financieel gezien geen rede toe is.
Uiteraard

mjers

#9 , 25 sep 2015 18:15

Klopt, normaalgezien moet je bij 2 banken een weigering krijgen vooraleer je een ontbinding kan vragen.

huurderium

#10 , 25 sep 2015 20:31

De einde van hun relatie heeft niets te maken het al dan niet krijgen van de lening.
Het gaat om de 2 individuen die samen een lening aangaan.
Mss compromis eerst analyseren. Nu er mogelijk geen samen meer is, kan men kopers wel verplichten om hoofdelijk samen een lening aan te gaan?
Zouden ze niet ieder een attest van weigering kunnen krijgen voor hun deel van de aankoop.

mjers

#11 , 26 sep 2015 18:06

Neen lukt niet, ze zijn beiden koper, dus lening wordt ook zo geregeld, nogal logisch ook.
Alle pogingen hieromtrent zullen vruchteloos zijn, de wet is zo gemaakt om dergelijke gevallen te vermijden.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#12 , 26 sep 2015 18:16

De lening heeft juridisch net zoals de koop niets te maken met een relatie.
Het mislopen van een relatie is geen argument om van de zaak af te zien voor de verkoper of voor de leningmaatschappij.

Kijk of een van jullie de zaal alleen kan lenen of kopen anders zal er niet veel meer opzetten dan te kopen en daarna ofwel samen ofwel een van jullie ofwel te verhuren..

Annev
Topic Starter

#13 , 28 sep 2015 14:52

Bedankt voor de reacties.

Gelukkig is mijn vriend tot inzicht gekomen, we gaan de woning alsnog kopen. Ookal is onze relatie zo goed als afgelopen, een van beide zal intrekken, andere partij blijft in het huurhuis van nu wonen.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#14 , 28 sep 2015 15:22

Klopt, normaalgezien moet je bij 2 banken een weigering krijgen vooraleer je een ontbinding kan vragen.
Bij een degelijke compromis wordt dit gewoon mee opgenomen in de tekst. Bij deze is het dan ook onderdeel van de onderhandelingen. Ik heb ondertussen al compromissen gezien waar 1, 2 of 3 weigeringen werden opgenomen om aan deze ontbindende voorwaarde te voldoen.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”