Misschien geen juridisch antwoord. Maar als je lief geen levenslange relatie wil, denk ik niet dat het verstandig van je is om absoluut door te willen gaan met de aankoop. Een misschien onterecht attest is dan nog je goedkoopste uitweg.Beste,
Mijn vriend en ik namen een maand geleden de beslissing om een huis te kopen.
We vonden en zochten een bank die ons een lening kon geven en deze werd ook goedgekeurd.
Ondertussen zijn we nu een week geleden de compromis gaan tekenen bij de notaris (onder voorbehoud akkoord bank). We hebben nu tot 1/10 de tijd om de lening in orde te brengen oftewel (wat tevens ook de enige voorwaarde is het huis niet te aanvaarden zonder een fikse geldboete) een bewijs van weigering bank in te leveren.
Twee dagen geleden kreeg mijn vriend plots koudwatervrees. Hij wist niet meer of hij nog wou kopen, hij wist niet of hij levenslang een relatie met mij wou, vertrouwd niemand meer, wil ook geen geld geven aan notariskosten, spaart liever nog wat verder,...
Elk excuus is goed om het niet te doen, zo is hij dus op eigen houtje de bank binnengewandeld met de vraag of hij een attest voor weigering lening kon verkrijgen. Aangezien onze lening al was goedgekeurd weigerde de bank (we hebben de lening wel nog niet officieel getekend). Hij wil nu kost wat kost bij een andere bank een attest van weigering halen. Kan hij zo'n document verkrijgen zonder mijn medeweten en zo heel de boel op eigen houtje annuleren? Heb ik rechten wanneer hij de boel afblaast en we een boete moeten betalen?
Ik zou het liever aankopen zonder de boete. En indien de boete er is deze ontlopen.
We hebben samen beslist dit huis te kopen, ik heb nooit de minste twijfels gehad.
De bank zal wellicht ook de lening toegestaan hebben in de overtuiging dat beiden een duurzame relatie hebben.een onterecht attest? Geen enkele bank gaat een onterecht attes geven. Dit is fraude...
Aangezien jullie lening is goedgekeurd kan je niet onder de verkoop uit.
De boete bedraagt meestal 10 à 15%. Dit is gigantisch veel als je er niets voor terug krijgt.
Ga door met de verkoop en bekijk het van daar verder.
De verkoopovereenkomst is er nu eenmaal, en jullie beide namen staan erop...
Inderdaad, dat dachten wij ook.De bank zal wellicht ook de lening toegestaan hebben in de overtuiging dat beiden een duurzame relatie hebben.een onterecht attest? Geen enkele bank gaat een onterecht attes geven. Dit is fraude...
De boete bedraagt meestal 10 à 15%. Dit is gigantisch veel als je er niets voor terug krijgt.
Als dat niet (meer) het geval is - op basis van de uitleg - weet ik niet of de bank wel zo vlot een lening zou toestaan.
De einde van hun relatie heeft niets te maken het al dan niet krijgen van de lening.De bank zal wellicht ook de lening toegestaan hebben in de overtuiging dat beiden een duurzame relatie hebben.een onterecht attest? Geen enkele bank gaat een onterecht attes geven. Dit is fraude...
Als dat niet (meer) het geval is - op basis van de uitleg - weet ik niet of de bank wel zo vlot een lening zou toestaan.
UiteraardInderdaad, dat dachten wij ook.De bank zal wellicht ook de lening toegestaan hebben in de overtuiging dat beiden een duurzame relatie hebben.een onterecht attest? Geen enkele bank gaat een onterecht attes geven. Dit is fraude...
Blijkbaar niet. Ze kunnen ons geen attest van weigering bezorgen omdat daar financieel gezien geen rede toe is.
Mss compromis eerst analyseren. Nu er mogelijk geen samen meer is, kan men kopers wel verplichten om hoofdelijk samen een lening aan te gaan?De einde van hun relatie heeft niets te maken het al dan niet krijgen van de lening.De bank zal wellicht ook de lening toegestaan hebben in de overtuiging dat beiden een duurzame relatie hebben.een onterecht attest? Geen enkele bank gaat een onterecht attes geven. Dit is fraude...
Het gaat om de 2 individuen die samen een lening aangaan.
Bij een degelijke compromis wordt dit gewoon mee opgenomen in de tekst. Bij deze is het dan ook onderdeel van de onderhandelingen. Ik heb ondertussen al compromissen gezien waar 1, 2 of 3 weigeringen werden opgenomen om aan deze ontbindende voorwaarde te voldoen.Klopt, normaalgezien moet je bij 2 banken een weigering krijgen vooraleer je een ontbinding kan vragen.1 attest van weigering zal niet voldoende zijn.