Vorig jaar had ik een tijdje door omstandigheden betalingsproblemen. Hierdoor belandde einde oktober 2007 op de zwarte lijst. Einde november kon ik mijn achterstal voldoen en uiteindelijk zou deze lening einde april 2008 volledig afbetaald zijn. Weerom pech (door plots defect en serieuze kosten aan auto). Dus ik vraag nog een betalingsuitstel en krijg toestemming om de laatste 2 betalingen resp. einde april en einde mei te voldoen. Dit doe ik ook en half juni (ik was die periode net met vakantie (deze was reeds geboekt vóór de betalingsproblemen ) stuurden zij mij nog een brief met nalatigheidsintresten. Op 30 juni kwam ik terug van vakantie en op 1 juli ben ik dan 's ochtends onmiddellijk dit saldo gaan betalen via de post. Ik heb hen dan ook dezelfde dag nog op de hoogte gebracht waarom de betaling pas op 1 juli werd uitgevoerd (incl. het betalingsbewijs) en kreeg verder geen reactie van hen. Vandaag consulteer ik de NBB en blijkbaar sta ik dus nog steeds door hen vermeld op de zwarte lijst, want er zou nog steeds een achterstal zijn van 33,70 €. Dit naar aanleiding van het feit dat de vorige brief met achterstal gedateerd was op 16/06 en dat ik de betaling pas verrichtte op 1/7. Dus voor 14 dagen weerom intresten van 33,70 € ! Ik heb heb hierover aangesproken en zij blijven erbij dat ik dit dien te betalen. Ik stelde hen de vraag waarom zij mij dit niet onmiddellijk lieten weten op 1/7 nadat ik hen berichtte over de betaling en het antwoord was duidelijk: rond 16/7 zullen wij u een nieuw schrijven sturen met daarin uw achterstal tot op die datum. Per dag laattijdige betaling blijven er intresten aangerekend worden (dus brief komt waarschijnlijk pas rond 20/7 in mijn brievenbus terecht en bijgevolg komen er weerom kosten bij !). Dit kan volgens mij toch echt niet meer.
Eerst stemmen ze toe met een uitstel van betaling. Wanneer ik dan denk alles afbetaald te hebben, komen ze plots met nog achterstallige kosten (vóór de laatste afbetaling heb ik hen trouwens gevraagd welk bedrag ik in totaal nog diende af te betalen en ook hierop weerom geen antwoord, dus ging ik ervan uit dat het om het gewone maandelijkse bedrag ging.)
Zoals het er nu aan toe gaat, is dit een straatje zonder einde, want in juli zal ik de 33,70 € (die tegen de tijd dat ik de officiële brief krijg weerom vermeerderd zal zijn naar +/- 65 € veronderstel ik) betalen van zodra ik het schrijven ontvang, maar ondertussen blijven de intresten lopen (dag van ontvangst brief is al later dan datum van begin extra intresten, overschrijving +/- 2 dagen, ...).
Had ik trouwens de NBB niet geraadpleegd (of de mogelijkheid er niet toe gehad), dan was ik ten stelligste in de overtuiging geweest dat het krediet volledig terugbetaald was en dat ik bijgevolg ook geen melding meer had bij de NBB. Ik vind dan ook dat deze kredietmaatschappij serieus zijn boekje te buiten gaat en heb ondertussen hierover klacht ingediend bij de Ombudsdienst.