kosten GDW niet in coll schuldenregeling

Alflo
Topic Starter

kosten GDW niet in coll schuldenregeling

#1 , 14 mei 2015 17:01

Okay, proberen lang verhaal kort te vertellen.
Ex betaalde geen onderhoudsgeld en bijdrage buitengewone kosten - gerechtsdeurwaarder ingeschakeld - 5 maanden later vraagt ex coll schuldbemiddeling aan wat wordt goed gekeurd
Nu komt GDW zijn gemaakte kosten bij mij vorderen en zou ik dit dan bij mijn ex moeten gaan vorderen.

Nu vroeg ik mij af of dit wel normaal is, waarom is de GDW niet één van de schuldeisers id coll schuldbemiddeling; Ok miss heeft mijn ex de GDW nooit als schuldeiser opgegeven, maar is het wel correct dat ik dit bedrag nu dan moet voorschieten?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 mei 2015 17:40

En als die kosten niet kunnen terugbetaald worden moet de gerechtsdeurwaarder die dan zelf dragen?
Er zijn twee partijen: u en uw ex. Eén van die partijen moet die kosten dragen, niemand anders.
U stuurt de gerechtsdeurwaarder op pad. De gerechtsdeurwaarder heeft kosten voorgeschoten (hij moest dat niet doen en had u een voorschot kunnen vragen). De gerechtsdeurwaarder probeert die kosten, samen met het onderhoudsgeld bij uw ex te innen. Als dit niet lukt vallen die kosten te uwen laste. U kan die dan indienen bij de collectieve schuldenregeling, niet de gerechtsdeurwaarder. Die laatste is enkel uw lasthebber.

Alflo
Topic Starter

#3 , 14 mei 2015 18:31

Nee , dat is waar als mijn ex ze niet zou knn betalen ,zou ik de kosten op mij moeten nemen.
Zo had ik het nog niet bekeken, omdat er momenteel nog geen sprake is van niet knn betalen omdat de coll schuldenregeling pas is gestart.

wat een straat zonder einde - als ik geen GDW had gestuurd, had ze wss nog gn coll schuldenregeling aangevraagd, maar had ik nog minder geld gezien wss doordat ze dan naliet maandelijks onderhoudsgeld te betalen.

maar goed, zoals u het nu zegt, klinkt dat idd logisch dat de GDW dit geld nu bij mij vraagt

Reclame

Franciscus

#4 , 14 mei 2015 22:45

Maar u bent/was ook schuldeiser dus had u zich ook op de lijst kunnen zetten.
Gezien alimentatie steeds betaald moet worden een contact opnemen met de bemiddelaar aangesteld door de arbeidsrechtbank.
Kosten is een andere zaak.

Alflo
Topic Starter

#5 , 14 mei 2015 22:47

Maar ik sta ook op de lijst hoor (ben in feite enige schuldeiser met groot bedrag van enkele 1000den euro's) daarnaast 3 tal voor maar 100euro....

Franciscus

#6 , 14 mei 2015 23:01

Waarom zijn de GDW kosten dan niet mee begroot?

Alflo
Topic Starter

#7 , 14 mei 2015 23:20

dat heb ik wel gedaan maar eigenlijk automatisch ervan uitgaande dat ik die dan moest voorschieten, tot op heden is mij dit ook nog niet gevraagd door de GDW en ben ik mij de vraag beginnen stellen of het wel gelopen is zoals het moest lopen.
Dus eigenlijk gelukkig dat ik ze bij mijn kosten gevoegd had, of ik was ze echt kwijt geweest, want de gdw betalen moet ik sowieso.

denlowie

#8 , 15 mei 2015 07:14

Waarom zijn de GDW kosten dan niet mee begroot?
Dit kan niet de GDW moet onmiddellijk betaald worden door de opdrachtgever, pas daarna kan men het opeisen via de schuld bemiddelaar, mocht de GDW zo werken die zou nog al een berg geld te goed hebben zeker.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken

#9 , 15 mei 2015 08:47

Die GDW had moeten weten dat u ex in collectieve schuldbemiddeling was, in een collectieve schuldbemiddeling word nooit onderhandeld met een GDW maar rechtstreeks met de schuldeiser.
Dit omdat er nooit kosten betaald worden die een GDW gemaakt heeft. Je moet u als schuldeiser rechtstreeks tot de SB wenden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

chantika

#10 , 15 mei 2015 10:28

gerechtsdeurwaarder ingeschakeld - 5 maanden later vraagt ex coll schuldbemiddeling aan

GDW zijn glazen bol was stuk.

Franciscus

#11 , 15 mei 2015 18:00

Als ik goed gelezen heb WAS op het ogenblik dat GDW ter plaatse was ernog geen CSR ...dus had/kan TS die kosten bijvoegen bij verschuldigde bedragen als schuldeiser.
Uiteraard zal de terugbetaling van die kosten dan vermoedelijk % verwerkt worden zoals de andere schulden (- de effectieve alimentatie)

sloeberken

#12 , 15 mei 2015 19:25

Als ik goed gelezen heb WAS op het ogenblik dat GDW ter plaatse was ernog geen CSR ...dus had/kan TS die kosten bijvoegen bij verschuldigde bedragen als schuldeiser.
Uiteraard zal de terugbetaling van die kosten dan vermoedelijk % verwerkt worden zoals de andere schulden (- de effectieve alimentatie)
Neen SB betaald geen GDW kosten enkel de hoofdsom.

denlowie

#13 , 15 mei 2015 19:30

En de GDW moet onmiddellijk van de opdrachtgever betaald worden en niet van de schuldenaar, pas als de schuldenaar betaald dan krijgt de opdrachtgever zijn centen terug, dit is de normale werkwijze van een GDW..

sloeberken

#14 , 15 mei 2015 19:54

En de GDW moet onmiddellijk van de opdrachtgever betaald worden en niet van de schuldenaar, pas als de schuldenaar betaald dan krijgt de opdrachtgever zijn centen terug, dit is de normale werkwijze van een GDW..
Maar niet als schuldenaar in collectie schuldbemiddeling is.

denlowie

#15 , 15 mei 2015 20:00

Maar niet als schuldenaar in collectie schuldbemiddeling is.

Dan krijg je geen deurwaarders meer daar je beschermt bent tegen je schuldeisers, en de GDW kunnen en moeten dit raadplegen voor ze bij u komen.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”