Zwarte lijst van NBB

imadr
Topic Starter

Zwarte lijst van NBB

#1 , 03 mei 2013 15:36

Beste,

ik sta sinds kort geregistreerd op de zwarte lijst van NBB.
Mijn vriendin weet dit nog niet.

Zij is nu aan het kijken om ons hypothecair woonkrrediet te laten herfinancieren bij dezelfde bank.
Gaat de bank mijn kredietwaardigheid controleren? Gaan ze de herfinanciering niet toelaten?

Alvast bedankt op voorhand

gr

M

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 mei 2013 16:18

Ik denk van wel hoor, maar als je bij deze bank altijd op tijd betaald heeft zie ik daar toch geen probleem mee, maak mischien zelf eens eerst even een afspraak met deze bank, praten doet soms wonderen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

eylis

#3 , 06 mei 2013 14:08

Best je vriendin op eigen initiatief inlichten van dit feit. Vroeg of laat komt ze dit via een andere weg te weten en dan stelt ze zich terecht de vraag met wie ze te maken heeft. Als je van plan bent samen het leven te delen, een woning te kopen is dit belangrijke feit achterhouden een flagrante schending van jullie vertrouwensrelatie.

Reclame

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 mei 2013 15:43

Ik sluit me aan bij eylis. Moest ik tijdens een gesprek met de bank plots horen dat mijn vriendin op de zwarte lijst staat, en dat zij me dit al die tijd niet verteld heeft, zou ik hier zéér zeker niet mee kunnen lachen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Patvantstad

#5 , 10 mei 2013 02:26

Beste,

ik sta sinds kort geregistreerd op de zwarte lijst van NBB.
Mijn vriendin weet dit nog niet.

Zij is nu aan het kijken om ons hypothecair woonkrrediet te laten herfinancieren bij dezelfde bank.
Gaat de bank mijn kredietwaardigheid controleren? Gaan ze de herfinanciering niet toelaten?

Alvast bedankt op voorhand

gr

M
Laat u niks wijsmaken en maak u geen illusies : het is 100% zeker dat u nergens nog terecht kan voor welk nieuw krediet dan ook, zelfs al was u een voorbeeldige betaler van het te herfinancieren krediet.
Tenzij u de volle eigenaar bent van een onroerend goed, dat is uw enige redding...!

Het is een wettelijke verplichting van elke kredietgever om ALTIJD de (positieve en negatieve) schuldmeldingen op de Nationale Bank te consulteren (lees : de wettelijke kredietwaardigheid van u en uw partner te controleren).

basejumper

#6 , 10 mei 2013 20:51

Elke degelijke bank gebruikt voor zijn kredieten informaticatechnisch programma's die automatisch je status in positieve en negatieve kredietcentrale screenen. Herfinancieren zal zeer waarschijnlijk geweigerd worden. Door die medling zal je nergens anders krediet krijgen, dus zal je eigen bank niet geneigd zijn te herfinancieren (wat voor de bank doorgaans een verlies is.)
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

pjeeroo

#7 , 18 mei 2013 12:53

@imadr
Als u bij de NBB geregistreerd bent wegens wanbetaling heeft u hiervan een brief gekregen van de NBB waarin de schuldeiser meegedeeld is. Indien u die brief niet meer heeft kan uzelf de NBB contacteren om inlichtingen ivm uw registratie. Dit kan via internet (aan de hand van uw elektronische identiteitskaart) of bij de lokale kantoren van de NBB.
U kan dan contact nemen met de schuldeiser om de schuld te vereffenen. Van zodra de schuld is terugbetaald wordt de NBB op de hoogte gebracht en de registratie aangepast.
Van zodra de registratie is aangepast kan een herfinanciering worden toegestaan indien aan andere voorwaarden voor herfinanciering hypothecaire woonlening is voldaan.

ps: ik wil er nog op wijzen dat de lijst niet zwart is :-)

Patvantstad

#8 , 19 mei 2013 13:06

@imadr
Als u bij de NBB geregistreerd bent wegens wanbetaling heeft u hiervan een brief gekregen van de NBB waarin de schuldeiser meegedeeld is. Indien u die brief niet meer heeft kan uzelf de NBB contacteren om inlichtingen ivm uw registratie. Dit kan via internet (aan de hand van uw elektronische identiteitskaart) of bij de lokale kantoren van de NBB.
U kan dan contact nemen met de schuldeiser om de schuld te vereffenen. Van zodra de schuld is terugbetaald wordt de NBB op de hoogte gebracht en de registratie aangepast.
Van zodra de registratie is aangepast kan een herfinanciering worden toegestaan indien aan andere voorwaarden voor herfinanciering hypothecaire woonlening is voldaan.

ps: ik wil er nog op wijzen dat de lijst niet zwart is :-)
Je moet wel alles vertellen hé.
Als je een op de Nationale Bank vermelde schuld betaalt dan verdwijnt de registratie niet meteen hoor.
Er zijn termijnen gekoppeld aan het aanzuiveren van een geregistreerde schuld, vaak tot 5 jaar na betaling!!

Komt daarbij nog dat een bank, indien ze bijvoorbeeld op de hoogte is via banken waarmee ze samenwerkt, zelfs NA de verwijderen van een geregistreerde schuld, nog steeds een nieuw krediet en dus ook een herfinanciering kan/mag/zal(?) weigeren.

pjeeroo

#9 , 29 mei 2013 21:48

@patvantstad
1) betalen van een schuld:
Het betalen van een geregistreerde schuld kan van de ene dag op de andere gedaan worden.
Er is dus geen termijn gekoppeld voor het aanzuiveren van een geregistreerde schuld.
2) registratie van een schuld
Een registratie zal pas gebeuren ingeval een schuld niet is betaald (wanbetaling). Van zodra de schuld is terugbetaald (aan de schuldeiser) wordt de NBB op de hoogte gebracht en de registratie aangepast.
3) bewaartermijn van een registratie (iedereen kan dit raadplegen of bij de kantoren van de NBB en ook op internet)
De bewaartermijn voor een niet betaalde schuld is 10 jaar en voor een betaalde schuld 1 jaar.

Ter info: de registratie van een betaalde schuld is niet altijd belemmering voor het verkrijgen van krediet.
Dus zoals ik zei: Van zodra de registratie is aangepast kan een herfinanciering worden toegestaan indien aan andere voorwaarden voor herfinanciering hypothecaire woonlening is voldaan.
Zoals u zei: een bank kan/mag een nieuw krediet en dus ook een herfinanciering weigeren ook al is er nooit een registratie gedaan.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”