Bestaat er een wettelijke manier om je wagen, samen met de financiering te verkopen ?
Het betreft een financiering via het automerk zelf (Alpha credit).
Of ben ik echt genoodzaakt om de lening zelf verder af te betalen (met de verkoop vd wagen) ?
Ik heb de hele voorwaarden nog niet helemaal doorgenomen of begrepen,
maar kan het zomaar dat ik eigenlijk de wagen niet mag verkopen ?
Als ik goed gelezen heb staat er ook dat de wagen eigendom blijft van de garage, zolang een bepaald
aantal betalingen niet bereikt is.
Als het niet kan verlies ik heel veel geld. De wagen is sowieso in waarde gedaald.
Eigenlijk wordt je dan "in moeilijkheden" nog eens extra gestraft.
Het resterende "geleende" bedrag is ongeveer €8500, maar met jkp van 5.99 ongeveer €10000.
Wil ik in 1 keer van de lening af, moet ik 3maand kosten betalen en komt het op ongeveer €11000.
Dus als ik de wagen zou kunnen verkopen voor €15000 hou ik in het beste geval nog 6500€ over.
In het slechtste geval €4000.
Het is eigenlijk triestig om te weten dat er al €6000 spaargeld ingepompt is en reeds €7220 afbetaald is.
Dit voor een wagen van 2 jaar oud. Op 2 jaar tijd is er in het slechtste geval dus €9220 verloren gegaan !
Dat is €359 per maand om met een nieuwe wagen te "mogen" rijden (om nog maar te zwijgen van onderhoudskosten).
Waarom heb ik me toch laten verleiden zonder eerst goed na te denken!
Ga ik hem toch houden, kost hij nog 3 jaar €288/mnd.
Een ding is zeker, nooit nog koop ik een nieuwe wagen, of ik moest veel geld winnen of erven zodat ik onmiddelijk kan betalen.
Even ter verduidelijking, de wagen is gekocht toen mijn vrouw en ik beide fulltime aan het werk waren en een nieuwe wagen makkelijk af te betalen was.
Door omstandigheden, waarvan de crisis de grootste, zijn we nu beiden werkloos.
Wie heeft de oplossing ?