zetel na 7 maand nog niet hersteld
Geplaatst: 02 apr 2008 09:35
door roelands
in september 07 heeft colifac te sint niklaas een zetel geleverd met een beschadiging gebeurd tijdens het binnenbrengen , alles op de bestelbon gezet. 7 maand later na vele telefoontjes , foto , email
nog altijd niet gemaakt,colifac schuift het af op de fabrikant.
Wat kan ik nog doen , kan men schadevergoeding vragen ?
Geplaatst: 02 apr 2008 13:13
door Beachcomber
U dient eerst na te zien op de bestelbon of er een reparatietermijn werd voorzien, zo ja, dan kan u zich beroepen op de overschrijding van die termijn.
U bent alleszins gerechtigd om uw zetel terug te krijgen. U bent eigenaar van het ding en kan hoedanook uw revidicatierecht laten gelden (= het recht om uw eigendom te recupereren).
Dit is een eerste mogelijkheid.
Een andere mogelijkheid bestaat erin u te beroepen op het gemene kooprecht, in het bijzonder de leveringsplicht. U heeft een zetel gekocht en betaald, de verkoper is verplicht u de zetel conform met de overeengekomen specificaties te leveren. Aangezien u de zetel nog niet geleverd heeft gekregen kan u dit eisen van de verkoper.
Ik raad u aan om een aangetekend schrijven te sturen met de eis om u de zetel te leveren in de staat waarin hij zich moet bevinden (= nieuwstaat). Geen telefoon, geen email, dat is te vluchtig.
U kan tevens afzien van de koop en de koopsom terugvorderen.
U kan zich daarna, als er nog steeds geen reactie is wenden tot de rechtbank van eerste aanleg (als de zetel meer waard is dan 375€, zoniet tot de vrederechter). U kan daarvoor best eerst een advokaatr raadplegen.