Mag een koerier een pakje bij de buren afleveren???

mapleleiah
Topic Starter

Mag een koerier een pakje bij de buren afleveren???

#1 , 17 mar 2008 16:47

Hallo,

Vorige week leverde Taxipost een pakje voor mij af maar omdat ik niet thuis was, belden ze aan bij de buren. De buurvrouw was eerlijk genoeg om het pakje daarna aan mij te bezorgen, maar wat als ik oneerlijke buren had? Ze vertelde dat ze eerst niet graag het pakje aannam maar dat de Taxipost medewerker verzekerde dat ze pakjes mochten afleveren aan de buren als er niet voor hoefde betaald te worden.

Los van het feit dat dit niet zo verstandig is van Taxipost, vraag ik me eigenlijk af of dat werkelijk MAG?

Ik moet door omstandigheden van dezelfde verkoper uit Duitsland nog een pakje ontvangen komende week en het zal dus weer via Taxipost komen ... Vermoedelijk gaan die mannen het dus weer bij mijn buren afzetten als ik werken ben.

Kan ik eigenlijk klacht indienen tegen Taxipost (ook al heb ik gelukkig het pakje ontvangen)?

Ik ben niet uit op enige vergoeding, maar de verkoper is heel eerlijk en levert goed werk ... Ik vind niet dat deze moet opdraaien voor de luiheid van Taxipost als er eens een oneerlijke buur het pakje van een Belgische klant zelf houdt.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone

#2 , 17 mar 2008 17:42

als ex-werknemer van taxipost kan ik zeggen dat dit NIET mag, dit mag normaal alleen als het vermeld is op het pakje ( als ge u buren goed kent bv. )

Klacht indienen tegen taxipost lijkt mij wat overdreven, het beste wat u kan doen is een aangetekend schrijven sturen naar taxipost met de vermelding dat u er niet bij gediend bent dat u pakjes bij de buren word geleverd en dat u eist dat de pakjes bij u thuis worden afgeleverd en indien u niet thuis mocht zijn men een bericht MOET achterlaten.

ik kreeg bv vorige week ook een pakje toegestuud van 3suises, dit zat in een plastic "enveloppe zak" ( of hoe ge dat ook noemt :) ), ipv van een bericht na te laten dat ik niet thuis was en dat ik het ( normaal gezien op het postkantoor ) kon afhalen, stak dit amper 1/4 in de brievenbus en kon iedereen dit zien zitten en hoe groot de kans was dat iemand dit kon stelen kunt ge wel raden :shock:

spijtige is dat ik niet weet wie het heeft geleverd, anders ging ik toch eens van mij laten horen :!:

mapleleiah
Topic Starter

#3 , 17 mar 2008 21:34

Hallo,

Ik vind het van Taxipost eigenlijk heel vreemd dat ze zo te werk gaan ... ze hebben toch maar een briefje in je bus te steken dat je naar de post moet? Dat kost volgens mij minder tijd dan bij buren te gaan aanbellen en daar discussiëren ...

Van andere koeriers kan je nog snappen dat ze "van hogerhand" zo'n instructies krijgen, zodat ze niet nog eens naar het huis van de bestemmeling moeten rijden. Maar toch ... het is "not done".

Als mijn volgend pakje weer bij de buren terecht komt, zal ik toch eens zowel Taxipost als de ombudsdienst inlichten. Een aangetekende brief is mij erover ... zeker omdat ik nog niet echt iets kwijt ben geraakt!

Ik heb ook de verkoper die mij het pakje stuurt ingelicht over de praktijken van hun koerierdienst. Maar zij werken waarschijnlijk met een lokale koerier in hun land, die het pakje dan toevertrouwt aan Taxipost in België.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Reclame

Drone

#4 , 17 mar 2008 23:18

taxipost is op dat gebied niet alleen, kheb zoal verhale gehoord van postbodes die alleen maar afwezigheids briefjes meenemen ipv pakjes :shock:

voor alle zekerheid is het beste dat je toch een aangetekend schrijven verstuurd, mochten er later toch nog problemen zijn ivm pakjes die niet op u adres zijn geleverd of int slechtste geval verdwijnen, kan taxipost niet zeggen dat ze van niks wisten.

alhoewel de fout waarschijnlijk niet rechtstreeks met taxipost zelf zal liggen maar eeder met de koerier in u regio, is het aan taxipost dan om deze op zijn verantwoordelijkheden te wijzen.

Pennywise711
Contacteer: Website

#5 , 09 mei 2012 10:55

Heb zelf koerierdienst, en zo wordt er atlijd gewerkt

als dit niet zou gebeuren, zou de klant transport dubbel moeten betalen, je kan van een koerierdienst niet verwachten dat hij twee maal gaat leveren voor de prijs van eenmaal.

Nu om oneerlijke mensen uit te sluiten, vraag je ten allen tijde wel de naam, datum en tijd van de ontvanger. Ik durf tegenwoordig zelfs een foto nemen met gsm als bewijs.

De ervaring leert me dat op 17j het nog nooit is voorgevallen dat een pakket niet is aangekomen bij iemand

Vandebos

#6 , 09 mei 2012 11:05

De pakjestante is de oplossing. :D

Op elke straat is er wel een oudere dame of heer woonachtig die de gehele dag thuis is en er geen bezwaar tegen heeft om de pakketjes waarvoor reeds betaald is in ontvangst te nemen. Dat geeft hem of haar extra sociale contacten die anders niet gelegd worden. Werken reeds decennia op deze wijze op straat zonder noemenswaardige problemen....

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 mei 2012 11:19

Ik heb ook al enkele keren mijn beklag gaan doen bij de post omdat pakjes gewoon voor de deur stonden. De laatste tijd wordt er rekening mee gehouden en steken er steevast priefjes in de bus dat ik een pakje moet gaan ophalen.

Vorige week zat er wel een briefje in de bus dat er een pakje bij de buren afgeleverd was en ik het daar kon ophalen. Maar dit was door een koeriersbedrijf geleverd, niet door taxipost. Voor een kieriersbedrijf vind ik dit laatste wel een goede oplossing. Andere koeriersbedrijven steken een briefje in de bus dat het de volgende (werk-)dag opnieuw zal aangeboden worden, en als je dan ook niet thuis bent, je het gewoon in hun depot in jakkamakka moet gaan afhalen.

Dus wat mij betreft: als het van de post komt en ik ben niet thuis: terug meenemen zodat ik er op het postkantoor om kan. Als het een koeriersbedrijf is: afleveren bij de buren en melding in mijn bus dat het daar is.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

artemis

#8 , 09 mei 2012 13:53

Wat doe je met een koerier die amper wacht na het aanbellen?

Vorige zaterdagochtend belt een koerier aan (TNT) en tegen de tijd dat mijn man een niveau lager was en aan de parlofoon kwam was die al weg. Hij keek nog door het raam en zag de koerier wegrijden. Er waren niet meer dan 7-8 seconden tussen het aanbellen en aan de parlofoon te komen. Een tweede keer aanbellen werd blijkbaar ook niet gedaan en er stak geen briefje in de bus.
Uiteindelijk heeft die koerier maandag het pak opnieuw aangeboden maar dit heeft hen toch wel onnodig extra tijd gekost.

Drone

#9 , 09 mei 2012 14:53

als ge kunt zien welk bedrijf het pakje aanbied, zo vlug mogelijk naar het 'lokale' kantoor bellen en alsnog eisen dat men het pakje levert dezelfde dag.

afleveren bij de buren mag in principe alleen als u daar de toestemming voor geeft door bv een briefje op de deur, anders is het op de verantwoordelijkheid van de koerier(dienst) als er later problemen zijn ( beschadiging, diefstal, . . .)

Boregard

#10 , 09 mei 2012 15:12

Drone: ooit eens een briefje gevonden dat we niet thuis waren. We waren speciaal thuis gebleven want het was dringend.
Direkt naar het postkantoor gebeld en klacht neergelegd. Spijtig genoeg kwam deze klacht in het dossier van de postbode die dan EEBN keer de briefwisseling op de grond smeet. Deur open gedaan en geinterpelleerd.

Als ik weet dat de buren niet thuis zijn neem ik hun pakjes wel aan en vraag de postbode (een anderen dan vorige) een briefje in hun bus te steken dat het pakje bij ons zit.
Meestal ga ik het zelf afgeven .

Bij prive bedrijven weten ze op de minuut waar het pakje zich bevind en kunnen ze je zeggen op welke datun, uur en wie afgetekend heeft.
Zo heeft een attest (van een famillielid) uit een buitenlandse univ eens twee weken bij de buren gelegen. Sinds dan no speaking term.
Er is maar 1 goed: kennis
en er is maar 1 kwaad: onwetendheid
:arrow: Socrates

Drone

#11 , 09 mei 2012 17:05

Drone: ooit eens een briefje gevonden dat we niet thuis waren. We waren speciaal thuis gebleven want het was dringend.
Direkt naar het postkantoor gebeld en klacht neergelegd. Spijtig genoeg kwam deze klacht in het dossier van de postbode die dan EEBN keer de briefwisseling op de grond smeet. Deur open gedaan en geinterpelleerd.

Als ik weet dat de buren niet thuis zijn neem ik hun pakjes wel aan en vraag de postbode (een anderen dan vorige) een briefje in hun bus te steken dat het pakje bij ons zit.
Meestal ga ik het zelf afgeven .

Bij prive bedrijven weten ze op de minuut waar het pakje zich bevind en kunnen ze je zeggen op welke datun, uur en wie afgetekend heeft.
Zo heeft een attest (van een famillielid) uit een buitenlandse univ eens twee weken bij de buren gelegen. Sinds dan no speaking term.

als er ernstige klachten zijn over uw vaste postbode en u bent thuis, dan kunt u altijd (verborgen) zijn acties opnemen.

Oude Belg

#12 , 09 mei 2012 20:15

als er ernstige klachten zijn over uw vaste postbode en u bent thuis, dan kunt u altijd (verborgen) zijn acties opnemen.
Wel een bordje hangen dat er videobewaking is, toestemming vragen bij de privacycommissie, de postbode om toestemming vragen voor de opname, en later eventueel nog eens om de opname te mogen gebruiken.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Drone

#13 , 09 mei 2012 22:03

Wel een bordje hangen dat er videobewaking is, toestemming vragen bij de privacycommissie, de postbode om toestemming vragen voor de opname, en later eventueel nog eens om de opname te mogen gebruiken.

dat gaat over videocamera bewaking als ik mij niet vergis en niet over een moment opname vanuit een huis

als de postbode zijn werk niet doet zoals het moet, dan heeft het niet veel nut om een bord te gaan hangen "opgepast u word gefilmd"

JPV
Juridisch actief: Ja

#14 , 10 mei 2012 12:30

Heb zelf koerierdienst, en zo wordt er atlijd gewerkt
wat staat er dan in de overeenkomst met je klant? Afleveren van een pakket bij de betrokken persoon, of "afleveren van een pakket in een straal van 10 huizen van die persoon?"

als ik een pakketdienst zou gebruiken, zou ik willen dat dit effectief toekomt bij die persoon. Of je dan 2/3/... keer moet gaan of een afhaaldienst moet introduceren (dat men bij jou dat pakje kan afhalen), dan is dit maar zo, moet ingerekend zijn in de prijs.

EdN

#15 , 27 jul 2012 00:47

Waar te beginnen? Ik heb al vanalles meegemaakt met postbodes en pakjesdiensten.

BPOST:
Reeds 2 maal voorgehad! Ik hoor de postbode de post door de brievenbus steken. Ik ga naar de deur en zie dat er een afwezigheidsbriefje bijsteekt. Snel open ik de deur, maar de gemotoriseerde postbode is al verdwenen. Ik bel naar het postkantoor dat ze de postbode moeten verwittigen dat hij het pakje alsnog komt brengen. Mijn motivatie: hij heeft niet aangebeld!
Als ik het briefje beter bekijk zie ik dat er een datum van de dag voorheen op staat en dat mijn pakje al sinds 9u die ochtend bij het lokale postkantoor ligt.
Bij BPOST is men alsnog aan het uitzoeken hoe dit ooit kon gebeuren.

PAKJESDIENSTEN:
Als er pakjes worden afgeleverd blijf ik meestal thuis en volg op internet met Track 'n Trace (of identieke websites van UPS/DHL/....) waar mijn pakjes zitten.
Ik heb al meegemaakt dat de koerier zelf tekende (en ik op internet zag staan: pakje afgeleverd) en pas de volgende dag het pakje kwam brengen. Als ik 'm erover aansprak zei hij: ik had teveel op mijn ronde gisteren. Of pakjes werden bij de buren afgeleverd (soms zelfs zonder handtekening) EN zonder bericht in mijn brievenbus. Ik heb al paar keer de halve straat mogen afbellen om mijn pakje te verkrijgen.
Daarom hangt nu een groot briefje aan mijn bel "het is verboden om pakjes bij de buren af te geven, bij onverhoopte afwezigheid, gelieve een briefje in de brievenbus te steken en een 2de maal aan te bieden". En voorlopig houdt men er zich aan.
Ik begrijp perfect dat het voor een koerier duur en tijdsverlies is om twee (of drie) keer langs te komen. Maar dat is een recht! Op alle koerier websites staat duidelijk dat bij afwezigheid er een briefje moet gestoken worden in de brievenbus en eventueel aangeduid wordt wat er met uw pakje gebeurt: zelf afhalen in depot, afgeleverd bij buur, tweede aanbieding, etcetera.

Terug naar “Consumenten Koop”