De case:
Ik heb op 21 oktober 2005 een 2de hands Renault Clio gekocht. De wagen is 4 jaar oud en heeft bijna 90.000km.
Mondeling is er met de verkoper afgesproken dat er gedurende 12 maanden een all-in garantie zou gelden. In contract staat er dat er 12 maanden garantie is op de aandrijflijn.
De verkoper is een handelaar, namelijk KBC remarketing (verkoop na leasing dus).
Ikzelf ben een particuliere koper.
Met de verkoper is afgesproken dat als er mankementen optreden ik het hem meldt en vervolgens naar de dichtsbijzijnde Renault garage ga.
Tot op de dag van vandaag mailde ik optredende problemen door naar de verkoper en werden de herstellingen bij de renault garage zonder probleem betaald (tot zelfs kraakjes in het dashboard toe).
Vandaag breng ik (natuurlijk na een mail) mijn wagen naar de renault garage, de auto moest uitgelijnd worden (al 4 maanden geleden gevraagd maar nooit uitgevoerd door renault, dit vanwege het uitwijken naar rechts), een resonantie op de stuurkolom moest nagekeken worden samen met de afstandsbediening van de centrale vergrendeling die het regelmatig laat afweten (desondanks de nieuwe batterijen, zelfs deze batterijen zijn vergoed door de verkoper).
Alle problemen zijn van het begin al aanwezig.
De uitlijning is nog niet gebeurd door het niet uitvoeren van renault.
De 2 andere problemen heb ik laten nakijken op het aanraden van enkele kennis-mechaniekers, ze zijn niet echt storend voor mij maar het is dus niet normaal.
Even nadat ik de auto heb binnengebracht krijg ik telefoon van de garage dat de verkoper weigert de herstellingen voor de door mij aangegeven problemen te betalen. Prompt bel ik naar de verkoper en vraag wat de reden is, krijg ik de uitleg dat mijn wagen 4 jaar oud is en dat een dergelijke auto mankementen kan vertonen + dat ik de auto al 5 maanden heb en dit dus maar eerder had moeten melden. Betreffende de uitlijning moet ik de verkoper maar kunnen aantonen dat ik geen borduur heb geraakt vooraleer hij een uitlijning vergoed.
Kort samengevat werd ik dus nogal onbeleefd afgewimpeld.
Wat kan ik doen?
Heb ik enige grond om de herstellingen toch af te dwingen?
Dank bij voorbaat.