2e hands voertuig - verkoper weigert garantie

jufo
Topic Starter
Berichten: 208

2e hands voertuig - verkoper weigert garantie

#1 , 26 okt 2017 18:41

Hallo,

Casus : consument koopt 2e hands voertuig bij handelaar/garage ;
de ondertekende en volledig betaalde aankoopfactuur meldt het volgende :

"met 12 maanden garantie op motor en versnellingsbak tot een maximum van 15000km
Garantie is enkel geldig als men elke 15000 km een onderhoud laat doen bij **** [naam garage].
Garantie omvat GEEN airco of elektrische/elektronische instrumenten"


Na enkele maanden ; defect aan kofferslot (elektro-mechanisch)
Klant brengt voertuig binnen voor herstelling, géén opdrachtbon/mondeling.
Wordt hersteld, doch garage verplicht klant tot betaling !
Garage geeft auto niet vrij alvorens de herstelling betaald wordt !

1/ is die factuurtekst "bindend", dan wel zinloos vanwege hogere wetten ?
2/ is handelaar verplicht tot (12 of 24 maanden) "volledige" garantie, ongeacht wat factuur meldt ?
3/ wat doen om het voertuig, zonder betalen, vrij te krijgen ?

Met dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 26 okt 2017 19:19

U hebt 1 jaar volledige garantie, dit kan niet verminderd worden met een clausule op de factuur.
Zij kunnen u nooit verplichten het onderhoud te laten uitvoeren in hun garage.
Om het kort af te handelen zal je best betalen, welke je nadien kunt terug vorderen.

1 - nee
2 - 12 maand als het zo op de factuur staat.
3 - naar de rechtbank gaan
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

LeenW
Berichten: 13356

#3 , 26 okt 2017 19:20

Probeer eerst via AS, waarin u verwijst naar de wetgeving.

Reclame

kevinw87
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 okt 2017 18:37

Indien de klant geen werkbon heeft ondertekend denk ik dat de garage op zich sowieso al weinig kans maakt om de betaling van de uitgevoerde werken kunnen te eisen. De wettelijke garantie op een voertuig is steeds 12 maanden maar houdt niet in se in dat elk defect dient gedekt te worden. Indien het probleem zich de eerste zes maanden van de garantieperiode voordoet is het quasi onmogelijk van de garage om zijn verantwoordelijkheid te ontlopen (zie: http://www.zichtopuwautogarantie.be/go. ... -nlbe.html ) .
Ik veronderstel dat er niets anders op zit dan navraag te doen bij de politie om de wagen mee te krijgen zonder te betalen....

denlowie
Berichten: 15962
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 okt 2017 18:46

Politie kan hier niks doen, een garagist heeft een retentierecht.

Dus de rekening betalen en dan kan je hem dagvaarden voor de vrederechter.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

jufo
Topic Starter
Berichten: 208

#6 , 28 okt 2017 15:10

Dus de rekening betalen en dan kan je hem dagvaarden voor de vrederechter.

Alvast bedankt voor uw antwoorden

Als er géén bon is, bestaat er volgens mij geen retentierecht want de garagist kan enkel met de opdrachtbon zijn recht doen gelden.

Betaling impliceert toch automatisch tot instemming van de factuur-inhoud ?
Of kan een vrederechter de factuur 'vernietigen' en de reeds betaalde som terugeisen ten voordele van de klant ?

denlowie
Berichten: 15962
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 okt 2017 15:46

Dus de rekening betalen en dan kan je hem dagvaarden voor de vrederechter.

Alvast bedankt voor uw antwoorden

Als er géén bon is, bestaat er volgens mij geen retentierecht want de garagist kan enkel met de opdrachtbon zijn recht doen gelden.

Betaling impliceert toch automatisch tot instemming van de factuur-inhoud ?
Of kan een vrederechter de factuur 'vernietigen' en de reeds betaalde som terugeisen ten voordele van de klant ?

Je weet toch misschien ook dat een garage een garageboek heeft waar hij elke wagen moet inschrijven bij het binnen rijden en uitschrijven bij het buiten rijden, dit is één.

Door het feit dat de garagist zijn retentie recht opeist is een bewijs dat de wagen er ook aanwezig is geweest, en niet voor hem eens te bekijken, maar voor een herstelling.

Wat ga je op de rechtbank vertellen, dat je geen werkbon had en dat je wagen daar nooit is geweest ! :roll:

Als je betaald en hem dagvaard voor de vrederechter heb je onmiddellijk je wagen terug, en dan zal de rechter oordelen volgens de feiten of je gelijk heeft of niet, de uitspraak is alleen aan de rechter, en die kan alle kanten op, dit is in alle rechtszaken zo.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Consumenten Koop”