Wie zegt dat?Enkel met schriftelijke toestemming van verkoper, kan je u wagen onder garantie ergens anders laten herstellen op hun kosten.
Natuurlijk mag hij de wagen elders laten herstellen. Maar dan kan hij van de verkoper geen terugbetaling eisen van zijn kosten, wat de vraag van TS was.De wet voorziet niet in de verplichting voor de koper om zich eerst tot de verkoper te wenden voor herstelling, maar wel het recht. Dat blijkt uit art. 1649qiunquies par. 1 en 2 die de koper het recht geven (niet de verplichting) op herstel . Dit werd ook bevestigd in de rechtspraak, zie: Gent 12 december 2011, NJW 2012, 602
Daarvoor moet je zich op abonneren (betalend)Ik heb dit even met google gedaan!
Dit is het resultaat .
Gent 12 december 2011
Consumentenkoop - consument - gebrek aan overeenstemming - herstel
Een natuurlijk persoon die een voertuig in hoofdzaak voor privé-doeleinden gebruikt, kan als een consument beschouwd worden. De verkoper is aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bij de levering aanwezig is en zich binnen de twee jaar na de levering manifesteert. Het blokkeren van de motor zodat de auto niet meer kan rijden, is een gebrek aan overeenstemming.
Gent 12 december 2011, NjW 2012, 602.
Ik lees nergens over betalen, ik weet nu ook zo mijn weg niet in deze lektuur
Dit arrest lijkt mij eerder te gaan over of wagen die deels beroepsmatig wordt gebruikt, ook onder de consumentenwetgeving garantie valt?De wet voorziet niet in de verplichting voor de koper om zich eerst tot de verkoper te wenden voor herstelling. Dat blijkt uit art. 1649qiunquies par. 1 en 2 die de koper het recht geven (niet de verplichting) om herstel te vragen aan de verkoper . Dit werd ook bevestigd in de rechtspraak, zie: Gent 12 december 2011, NJW 2012, 602
Dit is het enige, juiste antwoord! Amen
Vraag aan ecc waarop ze hun uitspraak baseren.De verkoper mag eisen om – binnen de bepalingen van de garantie – uw auto zelf te (laten) repareren. U mag uw auto niet laten repareren bij uw vertrouwde garage zonder goedkeuring van de verkoper. Hij moet ermee instemmen dat u hem de factuur van de reparatie bezorgt.
http://www.eccbelgie.be/themas/auto/aut ... -uw-auto#1