#6 , 05 mei 2017 11:03
Voor de duidelijkheid: de verkoper zal me inderdaad schadeloos stellen door een nieuw exemplaar te sturen, dus daar gaat het me niet om. Het gaat me er om of de pakketdienst op zo'n eenvoudige manier zijn verantwoordelijkheid kan ontlopen, zelfs als zij flagrante fouten maken. Het pakket was aangetekend verstuurd met trackingcode. De procedure is dus dat het afgeleverd wordt tegen een handtekening. Als er niemand thuis is, moet het pakket normaal gezien afgeleverd worden in een ophaalpunt van de pakketdienst in de buurt, waarna ik het daar, ook tegen handtekening zou kunnen oppikken. De procedures zijn dus totaal niet gevolgd, met verlies van het pakket tot gevolg. Ik weet dat het aan de verzender is om die schade op de pakketdienst te proberen verhalen, maar het ben benieuwd welke kans de verkoper zou maken.
Dit staat in hun algemene voorwaarden: [quote]6.1 XYZ’s aansprakelijkheid ten aanzien van elke Zending vervoerd door de lucht (inclusief bijkomend wegvervoer of stops op de route) is beperkt door het Verdrag van Montreal of het Verdrag van Warschau, al naar gelang hun toepasselijkheid, tot de laagste uitkomst van (i) de huidige markt- of aangegeven waarde, of (ii) 19 Special Drawing Rights per kilogram (ongeveer US $26.00 per kilogram). Dergelijke limieten zijn ook van toepassing op alle andere vormen van vervoer, behalve indien de Zending uitsluitend over de weg is vervoerd, in welk geval onderstaande limieten van toepassing zijn.
Voor grensoverschrijdende Zendingen uitsluitend vervoerd over de weg, is XYZ’s aansprakelijkheid beperkt of wordt geacht te zijn beperkt door de Convention for the International Carriage of Goods by Road (CMR) tot de laagste uitkomst van (i) de huidige markt- of aangegeven waarde, of (ii) 8,33 Special Drawing Rights per kilogram (ongeveer US $14.00 per kilogram). Dergelijke limieten zijn ook van toepassing op nationaal wegvervoer bij afwezigheid van verplichte of lagere aansprakelijkheidslimieten in de toepasselijke nationale vervoerswetgeving.
Indien de Afzender deze limieten ontoereikend acht dient hij een speciale aangifte van de waarde te doen en zal hij een verzekering zoals beschreven in artikel 8 moeten aanvragen of zijn eigen verzekeringsmaatregelen moeten nemen.
De aansprakelijkheid van XYZ is beperkt tot uitsluitend directe schade aan en verlies van een Zending en tot de per kilogram limieten als neergelegd in dit artikel 6. Alle andere soorten verliezen en schades zijn uitgesloten (daaronder begrepen, maar niet beperkt tot, winstderving, inkomstenderving, renteverlies en verlies van toekomstige omzet), ongeacht of die verliezen of schades speciaal zijn of indirect, en zelfs indien het risico van dat verlies of die schade ter kennis van XYZ werd gebracht.
6.2 XYZ zal alle redelijke inspanningen leveren om de zending volgens haar normale afleveringsschema’s af te leveren; deze schema’s zijn echter niet bindend en vormen geen onderdeel van de overeenkomst. XYZ is niet aansprakelijk voor enige schade of verlies veroorzaakt door vertraging, voor sommige zendingen kan de Afzender echter gelimiteerde vertragingscompensatie claimen onder de zogenaamde Money Back Guarantee terms & conditions.[/quote] Maar kunnen ze er zich zo makkelijk van af maken? Ik ga er van uit dat de algemene voorwaarden niet van toepassing zijn indien de pakketdienst zich niet aan de afspraak houdt om het pakket te leveren. Kan de pakketdienst zich bij contractbreuk nog steeds beroepen op hun algemene voorwaarden? Deze voorwaarden zijn toch enkel van toepassing binnen het kader van de contractuele overeenkomst van de twee partijen? Door deze overeenkomst te verbreken, zorgt de pakketdienst voor schade.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!