Pagina 1 van 1

Verkeerd toestel geleverd, het goede kunnen ze niet leveren

Geplaatst: 16 sep 2016 20:34
door swake002
Goede avond,

Ik wou dit berichtje kort houden maar dat is al zeker mislukt... wat schrijven helpt de frustratie blijkbaar te verwerken :mrgreen: . Nu de 'case':

2 weken terug heb ik een toestel aangekocht via de website van een bekende winkelketen actief in ons Belgenland. Volgens hun website is het toestel in voorraad en wordt het geleverd binnen de 2 à 3 werkdagen. Deze snelle levering was voor mij van essentieel belang bij de aankoop aangezien ik het toestel begin deze week nodig had.
Wanneer ik ze er attent op maak dat er 4 dagen na de bestelling nog altijd niets geleverd werd komen ze eindelijk op gang en wordt er een afspraak voor de levering gemaakt. Niet zoals op de site beloofd, maar wel net op tijd voor mij, goed genoeg dus. Na een foute start toch alles klaar zou je denken...

De dag van de levering staat de chauffeur van die winkelketen aan de deur en we tekenen voor ontvangst, het toestel werd reeds bij de bestelling betaald. Leveringsdocument is in orde en gegevens komen overeen met de sticker op de doos. Goed toch?

En dan... een paar uur later wil ik het toestel in gebruik nemen, ik begin de doos te openen maar wil toch nog even alles controleren. En ik doe er goed aan van dat ding nog niet uit te pakken: het geleverde toestel komt niet overeen met wat besteld werd. Het typenummer wijkt maar één letter af, de waarde van dit toestel is echter een paar honderd euro minder en de specs voldoen niet aan wat ik wil, ik ben er niks mee.... 2de probleem al... bon... positief blijven... laten we aanvaarden dat missen menselijk is, tja ik heb tenslotte bijna dezelfde fout gemaakt.... heb nu wel een probleem want ik moet dat toestel nu echt hebben....

Natuurlijk heb ik deze foute levering onmiddellijk gemeld. En nu komt het. Sindsdien krijgt ik geen informatie over wanneer ik 'mijn' toestel wel geleverd ga krijgen. Om de 2 dagen vraag ik er naar en steevast hetzelfde antwoord: uw dossier is in behandeling bij de bevoegde dienst. Wij houden u zeker op de hoogte ofwel: Onze leveringsdienst zal u nog contacteren

Maar er komt niks, geen mail, geen telefoontje, geen contact, geen informatie, geen datum, geen toestel. Ze kunnen niet, of ze willen niet... het waarom kan me eigenlijk niet schelen, ik wil mijn toestel, en nu direct.... deze week heb ik er eentje moeten lenen. Had dat niet gekund dan had ik moeten huren. Die doos van het ander toestel staat hier ook nog in de weg.

Wat rest er mij? Een in gebreke stelling in de zin van 'als ge dat niet binnen de 3 dagen levert krijgt ge ambras?
Ondertussen staat het toestel in alle winkels nog eens 100€ duurder ook, dus die koop opzeggen kan ik niet eens doen zonder er bovenop nog eens centen aan te verliezen. Door de levering niet uit te voeren plegen ze 'contractbreuk' of hoe noemt dat in dit specifiek geval. Schadevergoeding vragen hoor ik al vallen, maar wat is de kans dat die er komt (en na veel ambras)

Re: Verkeerd toestel geleverd, het goede kunnen ze niet leveren

Geplaatst: 17 sep 2016 17:56
door mbbs1024
Als zeker een aangetekende ingebrekestelling sturen waarin je zegt dat het geleverde toestel niet overeenkomt met wat besteld is, ook melden dat je al x tijd op een antwoord wacht, en zeggen dat je binnen bvb 2 weken de levering van het bestelde toestel verwacht.
Erbij zetten dat je indien ze niet aan je eis voldoen, er verdere stappen zullen gezet worden, bvb klacht indienen bij de economische inspectie, ruchtbaarheid in de pers, test-aankoop, en indien nodig een rechtszaak.

Re: Verkeerd toestel geleverd, het goede kunnen ze niet leveren

Geplaatst: 17 sep 2016 18:52
door sloeberken
Je had gebruik moeten maken van u 14 dagen bedenktijd die je wettelijk had, of minstens daarmee gedreigd hebben.
Nu kan je hun enkel in gebreke stellen met een AS.

Re: Verkeerd toestel geleverd, het goede kunnen ze niet leveren

Geplaatst: 17 sep 2016 21:09
door swake002
Zover ik begrijp gaan die 14 dagen bedenktijd pas in vanaf de levering van het ding. Hier is die levering van het juiste toestel nog altijd niet gebeurd dus zijn die 14 dagen nog niet ingegaan.

Het toestel welk ik besteld heb wil ik helemaal niet terugsturen... Ik ben ervan overtuigd dat het de goede keuze is en dat ik dat wil houden (als ze het ooit opsturen tenminste). Nu kan ik die mogelijkheid van terugsturen wel gebruiken om elders het toestel te kopen welk ze daar wel kunnen leveren en het bij de eerste leverancier te annuleren. Maar dan blijf ik zitten met de 100euro meerkost van het toestel.

Re: Verkeerd toestel geleverd, het goede kunnen ze niet leveren

Geplaatst: 18 sep 2016 10:28
door mava105
Over welk toestel gaat het.
Bepaalde grote winkelketens laten speciale reeksen maken van hetzelfde toestel, maar die dan enkel en alleen in hun winkels verkocht worden. Deze toetellen hebben een typenummer dat dikwijls maar 1 cijfer of letter van het originele toestel. Er zijn gewoonlijk iets goedkopere onderdelen in verwerkt, waardoor het toestel dan ook goedkoper in die winkelketen kan worden aangeboden.
Eenzelfde toestel, van buitenuit identiek lijkend, kan zo verschillende prijzen en typenummers hebben in bvb Ma..., Kref..., Exe.... .

Re: Verkeerd toestel geleverd, het goede kunnen ze niet leveren

Geplaatst: 18 sep 2016 12:47
door TheJudge007
Over welk toestel gaat het.
Bepaalde grote winkelketens laten speciale reeksen maken van hetzelfde toestel, maar die dan enkel en alleen in hun winkels verkocht worden. Deze toetellen hebben een typenummer dat dikwijls maar 1 cijfer of letter van het originele toestel. Er zijn gewoonlijk iets goedkopere onderdelen in verwerkt, waardoor het toestel dan ook goedkoper in die winkelketen kan worden aangeboden.
Eenzelfde toestel, van buitenuit identiek lijkend, kan zo verschillende prijzen en typenummers hebben in bvb Ma..., Kref..., Exe.... .
Zeer algemeen verwoord, en eerlijk gezegd heb ik daar uitermate sterke twijfels bij, maar een link of hard bewijs wil ik wel bekijken. Bijvoorbeeld van TA die dergelijke praktijken toch al zou ontdekt hebben, dacht ik. Trouwens, en nu gaat het over een technisch aspekt, is dat in de praktijk niet zo eenvoudig en zeer kostelijk, m.a.w. financieel niet rendabel. Maar goed, het blijft mogelijk. Normaal gesproken en als de TS zijn geleverde toestel een ander typenummer heeft, is het ook een andere uitvoering en raad ik hem aan zijn toestel per AS te retourneren, wat wel kostelijk kan worden uiteraard. Kan de TS misschien een tipje van de sluier halen en ons laten weten met welke leverancier we hIer te maken hebben ?

Re: Verkeerd toestel geleverd, het goede kunnen ze niet leveren

Geplaatst: 20 sep 2016 22:21
door swake002
Het gaat over een toestel welk verkocht wordt in 'alle' winkels inclusief in de zelfstandige handels, dus niet alleen in die winkelketen waar ik het bestelde. Het is geen speciale serie of zo, ook geen bestelling op maat, gewoon 'standaard' spul waarvan de beschrijving beschikbaar is op de website van de fabrikant.
Ook het toestel welk wel geleverd werd is elders te verkrijgen, aan dezelfde lagere prijs.

Tot vandaag werd het correcte toestel dus nog niet geleverd en ik werd door de leverancier ook nog op geen enkele manier geïnformeerd over wanneer dat wel zou gebeuren. Hun initiële belofte was dat het in voorraad was en dat het binnen de 2 à 3 dagen geleverd kon worden. De leverancier heeft me ook nog niet geïnformeerd over waarom hij niet kan of wil leveren en ook niet dat hij in de onmogelijkheid werd gesteld om te leveren. Hier wordt ik gewoon aan het lijntje gehouden met de boodschap dat ik ga gecontacteerd worden en er komt niks. Had ik uitleg gekregen en duidelijkheid over de stand van zaken was een oplossing in der minne wellicht mogelijk geweest, maar gezien hun totaal stilzwijgen rest mij nog alleen van het een stapje harder aan te pakken.

Morgen vertrekt een aangetekend schrijven van ingebrekestelling. Als ik geen positief antwoord krijg hierop zal ik verdere stappen ondernemen in de zin van mijn geld terugvorderen via het betalingsorganisme (Paypal + kredietkaart, zij hebben reeds een klacht ontvangen) ; klacht neerleggen bij de politie voor fraude; Klacht neerleggen met de economische inspectie (voor fraude en abusievelijke handelspraktijken, of toch iets in dat genre); Een aantal vriendschappelijke partijen zullen ook ingelicht worden (dit forum, test aankoop, mijn facebook vrienden,...) kwestie dat ze hetzelfde niet meemaken.

Indien ze het toestel welk ze wel hebben geleverd nog willen terug hebben kunnen ze het gewoon komen halen wanneer ze het goede toestel leveren of ik mijn geld terug heb inclusief schadevergoeding. Eerder krijgen ze het niet en ik voel me helemaal niet verplicht dat uit eigen beweging terug te sturen. Er is ook nog ergens een regeltje/wet dat zegt dat als iemand je spontaan producten stuurt zonder dat deze besteld werden je deze mag houden zonder ze te betalen, eens nakijken of dat hier niet van toepassing kan zijn.

Ik wens (nog) niet te communiceren over de naam van de winkelketen. Dat helpt op dit moment niks vooruit, het kan me dus alleen verweten worden.


Wat die 'speciale series' betreft. Het klopt dat er specifieke series werden gemaakt met als bedoeling ze te verkopen via specifieke verkoopkanalen. De opties van die toestellen werden zodanig aangepast dat ze competitief geprijsd konden worden. Ik weet dat die speciale series meestal niet beschikbaar waren bij de groothandel waar de zelfstandige handel zich bevoorraad. Die toestellen werden daar gewoon niet verkocht zodat die zelfstandige handel niet rechtstreeks kon concurreren en aan zijn klanten een licht afwijkend toestel moest aanbieden welk natuurlijk niet evenredig geprijsd kon worden. De eindklant kon op deze manier ook dus nauwelijks de prijs vergelijken. Dit werd toegepast door vele merken. Zelden tot niet bij top producten, wel bij het op één of twee na laagste gamma van een merk.
Zover ik weet werden die speciale series niet op maat gemaakt voor één bepaalde keten. Mogelijks werden ze per land wel enkel aan een beperkt aantal ketens aangeboden.
Ik heb geen weet van het gebruik van minderwaardige onderdelen of toestellen die 'sneller' zouden verslijten.
Ik gebruik de verleden tijd, want ik weet niet of deze praktijken vandaag nog bestaan.

Re: Verkeerd toestel geleverd, het goede kunnen ze niet leveren

Geplaatst: 21 sep 2016 09:05
door sloeberken
Je bent een spinnenweb aan bouwen waar jezelf in verstrikt gaat geraken, volg de wettelijke procedure die is al moeilijk genoeg.
geld terugvorderen via het betalingsorganisme (Paypal + kredietkaart, zij hebben reeds een klacht ontvangen) ; klacht neerleggen bij de politie voor fraude;
PayPal zal geen geld terug geven dit gebeurd enkel als verkoper niet kan bewijzen dat er niet geleverd is.
Politie is niet bevoegd.
Opletten met sociale media, er zou wel eens een klacht kunnen volgen.

Re: Verkeerd toestel geleverd, het goede kunnen ze niet leveren

Geplaatst: 21 sep 2016 12:23
door aceke
kan je de types eens geven die je hebt ontvangen en welke je besteld had

Re: Verkeerd toestel geleverd, het goede kunnen ze niet leveren

Geplaatst: 21 sep 2016 15:38
door swake002
PayPal zal geen geld terug geven dit gebeurd enkel als verkoper niet kan bewijzen dat er niet geleverd is.
Paypal heeft een specifieke procedure bij verkeerde levering. De leverancier kan bewijzen dat er een levering was, dat betwist ik ook niet. Ik kan bewijzen dat de levering niet conform de bestelling is.
Politie is niet bevoegd.
Indien de leverancier niet ingaat op de ingebrekestelling kan dit geval zonder meer gekwalificeerd worden als fraude. Politie is wel degelijk bevoegd hiervoor.
Opletten met sociale media, er zou wel eens een klacht kunnen volgen.
Je hebt gelijk, vandaar dat ik op dit moment geen namen wil noemen. Langs de andere kant heb ik ook het recht mijn relaas te doen en te informeren hoe het in mijn geval anders ging dan wat er beloofd werd.
kan je de types eens geven die je hebt ontvangen en welke je besteld had
Dat kan ik, maar wat ben je er mee of wat kan je dan bijdragen aan deze zaak?

Re: Verkeerd toestel geleverd, het goede kunnen ze niet leveren

Geplaatst: 22 sep 2016 12:22
door aceke
dan weten we ten minste waar het over gaat,
veel modellen hebben andere type nr's in andere landen maar dezelfde opties.